خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

دانلود کتاب های امتحان شده

چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

زندگی کردن هنر می‌خواهد و به نظر بعضی (یا شاید اکثرا) سخت است. برای همین باید برای آن آماده بود و فنون زندگی را آموخت. اما حقیقتا برای گرفتن مدرک در رشته هنر زندگی چه درس‌هایی را باید یادگرفت؟!


چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

زندگی کلاس درسی دائمی است. در مسیر زندگی بار‌ها زمین می‌خوریم و بر‌می‌خیزیم و در طی مسیر درس‌های مهمی می‌آموزیم. این درس‌ها را گاهی از تجربیات خود‌مان می‌آموزیم، گاهی از تجربیات دیگران و گاهی هم بادیدن فیلم و خواندن کتاب. مهم نیست مطالعه چه درصدی از آموخته‌های ما را تشکیل می‌دهد؛ همواره تفاوت عمیقی بین تجربهٔ عملی و نظری وجود دارد. آموختن برخی درس‌ها هم بدون تجربه‌کردنِ موقعیتی خاص در زندگی ممکن نیست. متأسفانه گاهی وقتی از زندگی درس می‌گیریم که خیلی دیر شده است. در این مواقع، آمادگی و دانش لازم برای رو‌یا‌رویی با حوادث زندگی را نداریم. در این مقاله با درس‌هایی آشنا می‌شویم که زندگی ما را در مسیر درستی قرار می دهند و باید هرچه زودتر آنها را یاد بگیریم. همراه ما باشید.

راه خود‌تان را بروید

مردم عاشق قضاوت‌کردن دیگران هستند. فشار آشنایان می‌تواند شما را از مسیری که برای آیندهٔ خود انتخاب کرده‌اید منحرف کند. به آمال و آرزو‌های دیگران و حرف مردم توجه نکنید. هرگز اجازه ندهید اهداف و رؤیا‌های دیگران، بینش شما به زندگی را مخدوش کند. شما راه خود را انتخاب کرده‌اید و خود‌تان تصمیم می‌گیرید مقصد کجا‌ست و چقدر با آن فاصله دارید.

هنگام عمل دودلی به خود راه ندهید

این ضرب‌المثل ارزشمند ایرانی را همیشه به یاد داشته باشید: «کار امروز را به فردا مفِکن». بسیاری از مواقع، زمان اقدام‌کردن که می‌رسد پای ما می‌لرزد. تردید و امروز‌و‌فردا‌کردن از علائم کمبود اعتماد به نفس و شجاعت است. این تردید مانع پیشروی ما‌ست و ما را در قفسی از جنس حسرت دائمی اسیر می‌کند. هر‌گاه احساس کردید وقت اقدام‌کردن است، دست‌به‌کار شوید. نگران نتیجه نباشید. چیزی که شما را نکشد قوی‌تر‌تان می‌کند.

آموخته‌های خود را به کار بگیرید

تصور ما درباره میزان دانش‌مان در یک حوزهٔ خاص اهمیتی ندارد. تنها زمانی عیار دانش ما مشخص می‌شود که آن را در عمل به کار ببریم. از قدیم گفته‌اند: «به عمل کار بر‌آید،‌ به سخن‌دانی نیست!». مثلا ما می‌توانیم دربارهٔ نقاشی مطالعه کنیم، انواع قلم‌مو‌ها، پالت‌ها، تکنیک‌ها و … را هم بشناسیم؛ اما فقط وقتی می‌توانیم دانسته‌های خود را آزمایش کنیم که رو‌به‌روی بوم نقاشی می‌ایستیم و دست‌به‌کار نقاشی می‌شویم.

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

اگر به‌دنبال داشتن زندگی خوب، شغل موفق، رضایتمندی روحی و دوستان قابل‌اعتماد هستید، باید سخت تلاش کنید. شاید بخت و اقبال شما را تا نیمه‌های راه برساند اما رسیدن به مقصد بر عهدۀ شماست. دستیابی به اهداف به تلاش روزانه و توانایی شما برای درس‌گرفتن از اشتباهات بستگی دارد. هرگز تصور نکنید دیگران با همان قدرت و عزم راسخِ خود‌تان برای‌تان می‌جنگند.

از بیشتر تلاش‌کردن خسته نشوید

حتی اگر در اوج آمادگی باشیم، احتمال شکست خوردن وجود دارد. یک دونده می‌تواند تا نزدیک خط پایان پیشتاز باشد اما درست در لحظه نهایی مسابقه را به حریفان واگذار کند. آیا او باید از رقابت‌کردن نا‌امید شود؟ هرگز! او با تلاش بیشتر می‌تواند در مسابقات بعدی پیروز شود. پیروزی هیچ‌گاه دور از دسترس نیست.

چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

به سلامتی خود رسیدگی کنید

در جوانی می‌توانیم هر روز تا جای ممکن به بدن خود فشار بیاوریم. به نظر می‌رسد هیچ چیزی جلو‌دار ما نیست و ما شکست‌نا‌پذیریم. زهی خیال باطل! با بالا‌رفتن سن باید غرامت همهٔ شب‌زنده‌داری‌ها، سیگار‌ کشیدن‌ها و غذا‌ی‌آماده‌خوردن‌ها را پرداخت کنیم. سعی کنید از همان دوران جوانی و سلامتی، عادات زندگی سالم را در خود پرورش دهید. به‌شکل مرتب، معاینه و آزمایش‌های پزشکی انجام دهید و سعی کنید از بروز مشکلات آتی پیشگیری کنید.1

مفید باشید

برای اینکه حس کنید موفقید، از خود خلاقیت به خرج داده و یک کار مفید انجام دهید، یک چیز مفید بسازید و دنیا را جای بهتری کنید.

مراقب افکارتان باشید

افکار شما مانند بومرنگ عمل می‌کنند. پس مراقب باشید که به چه فکر می‌کنید و به چه چیزی نه. اگر می‌خواهید هنر زندگی را بیاموزید حتما درصد بیشتری از ذهن خود را از افکار مثبت پر کنید. جا آنقدرها برای منفی بودن هست.

مراقب کلام خود باشید

مطمئنا مردم (و جهان) شما را با آنچه می‌گویید می‌شناسند نه با آنچه می‌خورید. یاد بگیرید خوب صحبت کنید و کاری کنید که مردم از زبان شما در امان باشند.

آهسته و پیوسته بروید

مسیر موفقیت از قدم‌های کوچکی تشکیل شده است که هر روز به سمت آن بر می‌دارید. گفته شده که: «سنگ بزرگ نشان نزدن است». پس نیازی نیست که حتما اهداف بزرگی در نظر بگیرید همین که امروز تصمیم بگیرید فلان تغییر کوچک را در خود ایجاد کنید بعد از چند ماه نتیجه آن کاملا مشخص می‌شود.

اعتبار مهم‌تر از پول است

یک تاجر موفق و باتجربه به خوبی می‌داند که اعتباری که کسب می‌کند بسیار مهم‌تر از پول است. چرا که بدون اعتبار نمی‌توان یک کسب‌وکار موفق و بلند مدت داشت. زندگی هم یک تجارت است و سرمایه آن زمان. پس بیشتر روی دادن زمان و گرفتن اعتبار کار کنید تا کسب پول.

از ترس نترسید

ترسیدن طبیعی است. اگر ترس نبود نیاکان ما نمی‌توانستند زنده بمانند و ما حتی به دنیا بیاییم. اما باید ترس را کنترل کرد. برای پیشروی در مسیر زندگی به هیچ وجه نگذارید که ترس شما را بترساند.

بخشنده باشید

وقتی چیزی را به کسی می‌بخشید، دو فایده می‌رسانید یکی به خودتان یکی به شخصی که به او بخشیده‌اید. موفقیت با داشتن حال خوب امکان پذیر است نه با کرختی و سستی. پس با بخشندگی حال خوب را به خود و اطرافیانتان هدیه بدهید.

چند درس مهم زندگی که باید آنها را یاد گرفت

کتاب بخوانید

برای یادگیری چه چیزی بهتر از کتاب خواندن وجود دارد؟! با کتاب به ذهن و فکر اندیشمندان بزرگ راه پیدا می‌کنیم و دنیا را از نگاه آنان می‌بینیم. در جایی وقتی از متفکر و روانشناس مشهور کانادایی جوردن پترسون می‌پرسند که توصیه شما به کسانی که در دهه 20 زندگی خود هستند چیست؟ جواب می‌دهد بروید کتابخانه دانشگاهتان و کتاب‌های آدم‌ها بزرگ را بخوانید.

متشکر باشید

به قلب و ذهن خود یاد دهید که شکرگزار و ممنون باشد. هر روز آنچه را دارید به یاد آورده و مرور کنید و بدانید که هیچ قدرتی بالاتر از قلب پر از شکرگزاری نیست.2

این لحظه، زندگی شماست!

زندگی شما بین لحظاتی که به دنیا می‌آیید و می‌میرید نیست. زندگی شما بین الان و نفس بعدی است. زمان حال – همین حالا و همین جا – تنها چیزی است که زندگی به شما داده است. پس از هر لحظه استفاده کامل ببرید و با مهربانی و در آرامش زندگی کنید، بدون ترس و پشیمانی. و با هر چه که دارید، بهترینی که می‌توانید را انجام دهید؛ چون این تنها چیزی است که می‌توانید از کسی انتظار داشته باشید، ازجمله خودتان.

هنگامیکه وقت تلف می‌کنید، بنده دیروز می‌شوید!

اما وقتی فعال هستید، مثل این می‌ماند که دیروز دوست مهربانی برای شماست که کمکتان می‌کند باری از روی دوشتان بردارد. پس همین الان کاری انجام دهید که بابت آن در آینده از خودتان تشکر کنید. مطمئن باشید فردا از اینکه امروز شروع کردید خوشحال خواهید بود.

شکست‌ فقط درسی برای عبرت گرفتن است!

اتفاقات خوب برای کسانی می‌افتد که هنوز امیدوارند حتی اگر ناامید شده باشند، برای کسانی که هنوز باور دارند حتی اگر طعم شکست را چشیده باشند، برای کسانی که هنوز عشق می‌ورزند بااینکه ضربه خورده‌اند. پس هیچوقت افسوس اتفاقاتی که در زندگیتان افتاده است را نخورید؛ این اتفاقات قابل تغییر نیستند و نمی‌توانید فراموششان کنید. آنها را مثل درس‌هایی ببینید که می‌توانید از آنها عبرت بگیرید و برای آینده‌تان از آنها استفاده کنید.

عمل افراد، حقیقت را می‌گوید!

در زندگی با کسانی روبه‌رو خواهید شد که در زمان‌های درست، حرف‌های درست خواهند زد اما در آخر از اعمال و رفتار آنهاست که باید درموردشان قضاوت کنید. پس به کارهای دیگران دقت کنید. رفتار و اعمال آنها همه چیز را درمورد آنها به شما خواهد گفت.

گذشت زمان و کسب تجربه، دردها را التیام می‌بخشد!

سالها پیش وقتی درمورد غلبه بر دردها از مادربزرگم سوال کردم، اینطور برایم توضیح داد: به این دایره‌ها نگاه کن. دایره‌های سیاه نشاندهنده تجارب نسبی زندگی ماست. دایره‌های من بزرگتر است چون پیرتر هستم و تجربه‌های بیشتری دارم. دایره‌های کوچک قرمز نشاندهنده اتفاقات بد و منفی زندگی هستند. فرض می‌کنیم که هر دو ما یک اتفاق بد یکسان را تجربه کرده باشیم. می‌بینی که سایز دایره قرمز برای هر دو ما یکسان است اما ببین چه درصد از فضا را در دایره سیاه اشغال می‌کند. اتفاق بد تو به این دلیل بزرگتر به نظر می‌رسد که قسمت بزرگتری از تجربیات کلی زندگی توست. چیزی که باید یاد بگیری این است که یک اتفاق بد و بسیار ناراحت‌کننده که الان در زندگیت وجود دارد، یک روز بخشی از گذشته بزرگتر تو خواهد شد و دیگر اینقدر مهم به نظر نخواهد رسید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.tabnak.ir
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها