خانه » همه » خبر » کتاب «بررسی فقهی آواز و غنا» منتشر شد

دانلود کتاب های امتحان شده

کتاب «بررسی فقهی آواز و غنا» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «بررسی فقهی آواز و غنا»، جدیدترین اثر سروش محلاتی در چهار فصل به بررسی حکم غنا از منظر عقل، آیات قرآن و روایات می‌پردازد.

مهم‌ترین عناوین این کتاب عبارتند از حرمت غنا، حکم عقلی یا نقلی؟، عقل خردمندان یا عقل متدیّنان؟، نگاه عقل‌گرایانه آیت‌الله حائری یزدی، نگاه عقلی آیت‌الله بروجردی، رابطه حکم شرع و حکم عقل، عناوین لغو، لهو و قول الزور، بررسی دلالت آیات، رویکرد روایات: تفسیر، تطبیق یا تأویل؟، مفهوم «لهو» در آیه، رابطه روایات با ظاهر آیه، غنا در روایات، دیدگاه صحابه، تابعین و فقهاء، نگاه تاریخی و تطور غنا و معیارها در حکم غنا.

به گزارش کتاب نیوز، این مباحث فقهی، طی ۱۲ جلسه در نوروز ۱۴۰۰ با استفاده از فضای مجازی به علاقه‌مندان ارائه شده بود.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«بررسی موضوع، در عصر پیغمبر(ص) نشان می‌دهد که از زبان پیغمبر(ص) چنین بیان و چنین تأکیداتی برای حرمت غنا دیده نمی‌شود. نه پیغمبر(ص)، نه خلیفۀ اول و دوم و سوم و نه امیرالمؤمنین(ع) چنین حکمی ندارند. دلیل آن هم این است که چنین مسئله‌ای در جامعه مطرح نبوده است و کاربرد فاسد و غلطی از آوازخوانی در میان مردم رواج نداشته است؛ ازاین‌رو آن‌جا مردم را آزاد گذاشتند…
چه تحولی در موضوع به‌وجود آمده است و چرا در زمان امام صادق(ع)، ده‌ها روایات با تعبیرات مختلف و عبارت‌های سنگین و شدید دربارۀ این موضوع داریم، ولی یک‌دهم آن تأکیدات و تعبیرات در قرن‌های پیش از آن وجود ندارد. این مسئله به این ‌دلیل نیست که ائمه(ع) نمی‌توانستند بیان کنند و امام صادق(ع) می‌توانست؛ بلکه به این ‌خاطر است ‌که در موضوع، تفاوت و تغییر اتفاق افتاده است. بنابراین باید به این تغییر و تحولات توجه داشته باشیم. اگر در صدر اسلام این تغییر و تحولات اتفاق افتاده است، پس از آن هم دوباره چنین تغییراتی می‌تواند اتفاق بیفتد. ممکن است زمانی وضع غنا از زمان امام صادق(ع) آلوده‌تر باشد، یا برعکس در عصر و زمان دیگری، پاک‌تر و منزه‌تر باشد.»

کتاب «بررسی فقهی آواز و غنا»، اثر محمد سروش محلاتی در ۱۸۴ صفحه و با قیمت ۸۵هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.

۵۷۵۷

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها