خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » کشاورزی و دامپروری

دانلود کتاب های امتحان شده

کشاورزی و دامپروری

روشهای قلمه انگور

انگور یکی از آسانترین گیاهان برای کاشت در خانه است. درخت انگور باید هر ساله در اواخر پاییز و زمستان هرس شود تا محصول سال بعد بزرگ، سالم و شیرین شود


روشهای قلمه انگور

در گذشته باغداران قلمه مو را مستقیما در باغ اصلی کشت می نمودنند که این امر سبب می شد در سال اول نتوانند بعمل آورده و در نتیجه تعداد زیادی از آنها خشک می شدند . در حالیکه امروزه این قلمه ها را در یک خزانه ریشه دار نموده و سپس در سال بعد نهال یکساله مو را در باغ کشت می کنند که در این صورت نهال های کاشته بلافاصله سبز نموده و با این روش درصد خطا حداکثر ده درصد بوده و بقیه بخوبی رشد نموده و باغ احداث شده از همان سال اول رشد رویشی خوبی خواهد داشت

روش احداث خزانه تولید نهال انگور:
منظور تسریع در امر ریشه زایی بهتر است ابتدا قلمه های مو را (قلمه ساده یا پاشنه دار )تهیه نموده و در سیلو ریشه های اولیه را تولید و سپس در خزانه کشت نمائیم
 

روشهای قلمه انگور

روش تهیه قلمه :
قلمه مو را از شاخه های یکساله ای که خوب شده باشند تهیه می کنند و طول قلمه حداکثر 35 سانتی متر و موقع تهیه قلمه باید توجه نمود که برش پایین قلمه را درست از زیر گره قطع کنیم و برش بالایی را حدود 2 سانتی متر بالاتر از آخرین گره و به صورت مورب باشد .

اگر در انتهایی قلمه ها قسمتی از شاخه دوساله را باقی بگذاریم(به این قلمه ها پاشنه دار یا در ترکی دوغاناغ می گویند) در صد ریشه زایی آنها به علت داشتن مواد غذایی بیشتر در شاخه دوساله بهتر خواهد بود . قلمه ها که به صورت دسته های یکصد تایی بسته بندی می شود به صورت موازی وارونه (ته قلمه به پایین)در سیلویی که قبلا تهیه شده قرار می دهیم .

احداث سیلو برای ذخیره قلمه ها :
برای احداث سیلو در کنار باغ قطعه زمینی که رو به جنوب بوده و به خوبی آفتابگیر باشد به عمق تقریبا 60 سانتی متر کنده میشود و در ته گودال ماسه ریخته و پس از قراردادن بسته های قلمه ها تمامی سیلو با ماسه در بالایی قلمه ها ی می ریزیم و در مدت نگهداری (حدودا 15-20 روز خواهد بود)باید توجه داشته باشیم که همیشه سطح ماسه ها را مرغوب نگه داشته باشیم
 

روشهای قلمه انگور

کاشت قلمه ها در خزانه:
بعد از ریشه دار شدن قلمه ها و قبل از اینکه ریشه ها رشد بیش از حد داشته باشند آنها را از سیلو به خزانه انتقال داده و در شیار هایی که قبلا آماده کرده ایم کشت میگردند.

بهتر است زمین خزانه را که قبلا به صورت جوی و پشته تهیه شده است (عرض 70 سانتی متر)آبیاری نموده و سپس در زمان گاورو شدن قلمه را کشت کنیم (فاصله دو قلمه 10 سانتی متر) پس از کاشت قلمه ها بلافاصله آبیاری انجام می شود و در مدت 5 ماه (اگر در آخر اردیبهشت ماه قلمه به خزانه انتقال داده شود)قلمه به خوبی ریشه دار شده و به صورت یک نهال یکساله قابل انتقال به محل اصلی خواهد بود
 

روشی دیگر برای قلمه زدن درخت انگور

پس از آن که شاخه‌های مورد نظر برای تهیه قلمه، انتخاب و از درخت انگور جدا شدند باید آنها را به قطعاتی کوچکتر برای کاشت تقسیم کرد. طول قلمه معمولا حداکثر ۳۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود و موقع تهیه قلمه باید توجه کرد که برش پایین قلمه را درست از زیر گره قطع کنیم و برش بالایی را حدود ۲ سانتی متر بالاتر از آخرین گره و به صورت مورب باشد. اگر در انتهای قلمه ها قسمتی از شاخه دوساله را باقی بگذاریم (به این قلمه ها پاشنه دار می گویند) درصد ریشه زایی آنها به علت داشتن مواد غذایی بیشتر در شاخه دو ساله بهتر خواهد بود.
 

روشهای قلمه انگور

چنانچه قلمه در پاییز تهیه شود باید بعد از ضدعفونی کردن با قارچ کش آن ها را در جعبه‌هایی زیر ماسه یا خاک اره در فضای آزاد نگهداری کرد و در اواخر زمستان در زمین اصلی کاشته شوند. همچنین می‌توان برای اطمینان قلمه‌ها را در خزانه ریشه‌دار کرد و در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل کرد.
 

قطع و برش قلمه انگور در بالا و پایین شاخه متفاوت بوده، بطور کلی، مقطع بالایی قلمه‌ها را که از ۳ تا ۴ گره تشکیل شده است باید، از ۱ سانتی متری بالای آخرین گره بالایی شاخه و به شکل اریب قطع کرد، اما مقطع قسمت پایین،‌ یعنی انتهای زیرین قلمه باید بطور افقی قطع شود.

پس از تهیة قلمه ها‌،چنانچه تعداد قلمه ها زیاد است، هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد قلمه انگور را در یک جهت قرار داده و دسته کنید. محل نگهداری دسته‌های قلمه بایستی دارای دمای ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد باشد،‌قلمه‌ها را زیر مقداری ماسه و یا خاک اره مرطوب قرار داده و برای اواخر زمستان و اوایل بهار که هنگام کاشت آنها در خزانه و یا محل اصلی می باشد،‌ نگهداری نمایید.
روش صحیح قلمه زدن درخت انگور

روشهای قلمه انگور

کاشت قلمه بلافاصله در زمین باز

در گرم ترین مناطق ، می توانید قلمه های شیرین را به طور مستقیم در باغ کاشت. گاهی اوقات آنها حتی بلافاصله پس از برداشت پاییز کاشته می شوند ، فقط کمی با برگ های خشک یا شاخه های صنوبر عایق بندی می شوند. اگر قلمه هایی را در خاک خوب کاشت می کنید ، آنها به راحتی ریشه می گیرند و با شروع گرمای بهار شروع به رشد می کنند. برای انجام این کار ، قلمه هایی با 3-4 جوانه در پاییز تقریباً به طور کامل در زمین دفن می شوند و تنها یک جوانه در بالای زمین باقی می ماند.

اما تا بهار ، این کلیه نیز پوشیده از زمین است. اغلب برای صرفه جویی در گرما و رطوبت ، تپه حاصل با یک فیلم پلاستیکی پوشانده می شود و در بهار سوراخی برای رشد شاخه های جوان ایجاد می شود. هنگامی که گرم می شود و ساقه شروع به بیرون ریختن برگ ها می کند و شروع به رشد می کند ، فیلم برداشته می شود ، و تپه ریخته می شود.
 

روشهای قلمه انگور

بیشتر اوقات قلمه هایی در بهار در باغ کاشته می شوند. در مناطق مرکزی احتمال موفقیت در چنین نژادهایی اندک است و در جنوب در ماه مارس که زمین تا 10-12 گرم می شود دربارهج ، قلمه های گیاه به همان روشی که در پاییز وجود دارد ، پس از آماده سازی جدی. ابتدا قلمه های برداشته شده از انبار ضد عفونی می شوند ، سپس هر دو انتها برش داده می شوند و برای چند روز در آب تمیز خیس می شوند.

 

منبع:تبیان زنجان

ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها