خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » کشته شدن ژنرال‌های روس با کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین/ هشدار روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو/ واکنش مسکو به نقش آمریکا در کشتن ژنرال‌های روس در اوکراین

دانلود کتاب های امتحان شده

کشته شدن ژنرال‌های روس با کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین/ هشدار روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو/ واکنش مسکو به نقش آمریکا در کشتن ژنرال‌های روس در اوکراین

هشدار روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

بین الملل تابناک: هفتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

واکنش مسکو به نقش آمریکا در کشتن ژنرال‌های روس در اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۹:۳۳

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که به خوبی می‌داند که ایالات متحده، انگلیس و سایر کشورهای ناتو به طور مداوم اطلاعاتی را در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهند و این امر روسیه را از دستیابی به اهدافش باز نمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف توضیح داد: ارتش ما به خوبی می‌داند که ایالات متحده، انگلیس و ناتو به طور کلی در حال انتقال اطلاعات و سایر پارامترها به نیروهای مسلح اوکراین هستند.

وی افزود: این‌ها به خوبی شناخته شده است، و همراه با جریان تسلیحاتی که همین کشورها و ائتلاف (ناتو) به اوکراین می‌فرستند، همه اینها اقداماتی است که فرض کنید به تکمیل سریع عملیات کمک نمی‌کند، اما در عین حال قادر به جلوگیری از دستیابی به اهداف تعیین شده در عملیات نظامی ویژه (روسیه در اوکراین) نیست.

تداوم خروج غیرنظامیان اوکراینی از طریق گذرگاه‌های انسانی
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۹:۳۲

و سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به‌طور جداگانه، تداوم خروج غیرنظامیان اوکراینی از طریق گذرگاه‌های انسانی را تأیید کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، مسئول هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در امور اوکراین اعلام کرد، بیش از ۳۰۰ غیرنظامی اوکراینی از شهرهایی مانند ماریوپل و بردیانسک در منطقه زاپوریژیا اسکان داده شده و در حال دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند.

او با اشاره به این که دومین دور از خروج غیرنظامیان از ماریوپل و دیگر نقاط اوکراین ارقام چشمگیری داشته است گفت، باید تلاش بیشتری برای حصول اطمینان از خروج تمامی غیرنظامیان از مناطق درگیری صورت گیرد.

لندن: روسیه به‌دنبال کنترل بر سواحل دریای سیاه در اوکراین است
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۱:۵۱

همزمان با تداوم بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور، انگلیس مدعی تمایل روسیه به اشغال جنوب اوکراین شد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس شامگاه چهارشنبه ادعا کرد: «علی‌رغم تمرکز عملیات زمینی روسیه بر شرق اوکراین، حملات موشکی در سراسر این کشور ادامه دارد زیرا روسیه تلاش می‌کند تا فعالیت‌های اوکراین را مختل کند».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «با تزلزل عملیات روسیه، اهداف غیرنظامی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، املاک مسکونی و مراکز حمل و نقل همچنان مورد حمله قرار می‌گیرند که نشان دهنده تمایل روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در تلاش برای تضعیف عزم اوکراین است».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود مدعی شد: «هدف قرار دادن مستمر شهرهای کلیدی مانند اودسا، خرسون و ماریوپل، تمایل روسیه را برای کنترل کامل دسترسی به دریای سیاه نشان می‌دهد که آنها را قادر می‌سازد خطوط ارتباطی دریایی اوکراین را کنترل کنند و بر اقتصاد آنها تأثیر منفی بگذارد».

دلجویی نخست وزیر رژیم اسرائیل از زلنسکی
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۱:۴۸

رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در خصوص “یهودی بودن ولودیمیر زلنسکی” واکنش نشان داد.

به گزارش روسیا الیوم، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگوی تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره”یهودی بودن زلنسکی” را محکوم کرد و آن را “شرم آور” و “غیر قابل قبول” خواند.

سخنان جنجالی لاوروف روز یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی و در پاسخ به این سوال مطرح شد که چطور روسیه ادعا می‌کند در اوکراین به دنبال “نازی‌زدایی” است در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خود یک یهودی است.

لاوروف در پاسخ گفت: وقتی می‌گویند “این چه جور نازی‌زدایی است وقتی خودمان یهودی هستیم” هیچ معنایی ندارد چون من فکر می‌کنم که هیتلر هم اصل و نسب یهودی داشته است.

زلنسکی همچنین در این گفتگوی تلفنی درباره اوضاع در شرق اوکراین و به ویژه ماریوپول بحث و تبادل نظر کرد.

بایدن: از تحریم‌های سنگین‌تر علیه روسیه استقبال می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۱:۴۷

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای اجرای ششمین بسته تدابیر محدودکننده علیه روسیه گفت، دولت واشنگتن هم از بررسی ایده تحریم‌های بیشتر علیه روسیه استقبال می‌کند و با شرکایش در گروه هفت رایزنی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تاس، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید گفت: در خصوص تحریم‌های مازاد، ما همواره از تحریم‌های بیشتر استقبال می‌کنیم.

بایدن گفت: طی روزهای آتی با اعضای گروه هفت (متشکل از اقتصادهای پیشرفته) درباره کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم و نمی‌خواهیم انجام دهیم، صحبت خواهم کرد.

اتحادیه اروپا با بررسی ششمین بسته تحریمی روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین، آماده به صفر رساندن خرید نفت و محصولات نفتی روسی می‌شود؛ گرچه مجارستان به عنوان یکی از اعضای این اتحادیه اعلام کرده است با استفاده از حق کرسی خود چنین تصمیمی را وتو خواهد کرد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا جزئیات طرح تازه تحریم روسیه بابت حمله این کشور به اوکراین را اعلام کرده است که در صورت تصویب نهایی، قرار است خرید نفت از روسیه در یک زمانبندی شش ماهه به صفر برسد.

بر اساس این طرح محصولات پالایش شده نفتی روسیه هم تا پایان سال جاری میلادی یعنی تا حدود هفت ماه آینده از بازار اروپا حذف خواهد شد.

اما در واکنش به این اخبار، پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان گفته چنین تصمیمی اقتصاد کشورش را که به شدت به نفت و گاز روسیه وابسته است، نابود خواهد کرد.

مجارستان به همراه سه کشور دیگر اروپایی، اسلواکی، بلغارستان و جمهوری چک، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که در صورت وضع تحریم‌ها علیه واردات نفت و گاز روسیه به داخل منطقه یورو، این چهار کشور از اعمال آنها معاف شوند. این چهار کشور به شدت به واردات نفت و گاز از روسیه وابسته‌اند.

همزمان در واکنش به طرح جدید اتحادیه اروپا، ولادیمیر جباروف، نماینده پارلمان روسیه به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفته است که اروپا پس از تحریم نفت روسیه به خرید نفت این کشور از طریق کشورهای ثالث ادامه خواهد داد.

جبارف گفته است: آنها می‌گویند ما از شما نفت نمی‌خریم، ما آن را به زور نمی‌دهیم؛ شما همچنان از طریق کشورهای ثالث و فقط گران‌تر خریداری خواهید کرد.

اما طرح تحریم‌های جدید صرفا محدود به خرید نفت و محصولات نفتی روسیه نیست.

رئیس کمیسیون اروپا درباره دیگر جزئیات بسته ششم روسیه گفته است که افسران بلندپایه ارتش روسیه که در بوچا و ماریوپل به گفته او “مرتکب جنایات جنگی شده‌اند” تحریم خواهند شد.

همچنین قرار است سه بانک بزرگ روسیه از جمله اسبربانک که بزرگترین بانک روسی است از دسترسی به سامانه پیام‌رسان سوئیفت محروم شوند. این سامانه برای رد و بدل کردن پیام‌هایی که به مبادلات بانکی و مالی سرعت می‌دهد، به کار می‌رود. قطع شدن سه شبکه تلویزیونی بزرگ دولتی روسیه که به گفته رئیس کمیسیون اروپا “دروغ‌های پوتین را تقویت می‌کنند”، بخش دیگری از طرح جدید تحریم‌های روسیه است.

قرار است در روزهای آینده جزئیات این طرح مورد بررسی و توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد.

کشته شدن ژنرال های روس با کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ – ۱۱:۴۵

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داد، ایالات متحده اطلاعاتی ارائه کرده که به نیروهای اوکراینی در کشتن بسیاری از ژنرال‌های روس که در جنگ اوکراین کشته شده‌اند، کمک کرده است.

 براساس گزارش روز چهارشنبه نیویورک‌تایمز، واشنگتن جزئیات تحرکات احتمالی نیروهای روس و موقعیت آنها و دیگر جزئیاتی از مقرهای نظامی سیار روسیه در اوکراین را در اختیار کی‌یف قرار داده و اوکراین هم با ترکیب آنها با اطلاعات خودش، دست به حملات توپخانه‌ای و دیگر حملاتی زده که به کشته شدن افسران و ژنرال‌های روس ختم شده است.

پنتاگون و کاخ سفید به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخی ندادند.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های اوکراینی می‌گویند که حدود ۱۲ ژنرال روس را در میدان نبرد کشته‌اند؛ عددی که موجب شگفتی تحلیگران نظامی شده است. این روزنامه آمریکایی همچنین گزارش داد، مقام‌های آمریکایی دقیقا مشخص نمی‌کنند که چه تعداد ژنرال روس در نتیجه کمک اطلاعاتی آمریکا در اوکراین کشته شده‌اند.

این برنامه، بخشی از تلاش‌ محرمانه دولت بایدن برای تامین اطلاعات میدانی “به موقع” به اوکراین است. به گفته مقام‌های آمریکایی، این اطلاعات همچنین شامل تحرکات پیش‌بینی شده نیروهای روس طبق ارزیابی‌های آمریکا از برنامه نبرد محرمانه مسکو برای جنگ در دونباس، واقع در شرق اوکراین می‌شود.

ایالات متحده بر ارائه مکان و جزئیات دیگر در مورد مقر متحرک ارتش روسیه که اغلب جابجا می‌شوند، تمرکز کرده است. مقامات اوکراینی برای اجرای حملاتشان، این اطلاعات جغرافیایی را با اطلاعات خودشان ترکیب کرده‌اند، از جمله ارتباطات رهگیری شده که ارتش اوکراین را از حضور افسران ارشد روسی آگاه می‌کند.

به اشتراک‌گذاری اطلاعات بخشی از جریان فزاینده کمک‌های ایالات متحده است که شامل تسلیحات سنگین‌تر و ده‌ها میلیارد کمک می‌شود و نشان می‌دهد که محدودیت‌های اولیه آمریکا در حمایت از اوکراین با چه سرعتی تغییر کرده است زیرا جنگ وارد مرحله جدیدی شده است که می‌تواند تا ماه‌ها ادامه یابد.

مقام‌های آمریکایی که با نیویورک‌تایمز مصاحبه داشتند، به شرط ناشناس ماندن درباره جزئیات اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که با اوکراین به اشتراک گذاشته شده، صحبت کردند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند، همه حملات با کمک اطلاعات آمریکا نبوده اما اطلاعات آمریکا در کشتن ژنرال‌های روس حیاتی بوده است.

پس از انتشار این گزارش، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آرمیکا در بیانیه‌ای گفت که “اطلاعات میدانی با هدف کشتن ژنرال‌های روس در اختیار اوکراینی‌ها قرار نگرفته است.”

هشدار روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، شامگاه چهارشنبه درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

زاخارووا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، باعث تبدیل شدن آنها به مکانی برای تقابل بین این ائتلاف و روسیه می‌شود.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌ باره توضیح داد: «اگر فنلاند و سوئد به ائتلاف بپیوندند، به فضایی برای رویارویی بین ناتو و روسیه تبدیل خواهند شد، که عواقب گسترده‌ای از جمله برای روابط خوب همسایگی ما که در طول زمان آزمایش شده است، خواهد داشت.»

این دیپلمات روس همچنین ابراز تردید کرد، این همان چیزی است که مردم این دو کشور برای آن تلاش می‌کنند.

بر اساس این گزارش، فنلاند و سوئد بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، شروع به گفت‌‌وگو در مورد امکان کنار گذاشتن بی‌طرفی طولانی مدت خود و پیوستن به ناتو کردند.

به نوشته ریانووستی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه ناتو به دنبال تقابل با مسکو است، گفت که گسترش بیشتر این ائتلاف، امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد.

اعلام آمادگی اوکراین برای مقابله و جنگ با بلاروس 

سخنگوی سازمان دولتی خدمات مرزی اوکراین گفت، اگر نیروهای مسلح بلاروس به روسیه در جنگ علیه اوکراین ملحق شوند، کی‌یف برای مقابله با آن‌ها آماده خواهد بود.

به گزارش “رویترز”، بلاروس که متحد نزدیک روسیه است چهارشنبه‌شب اعلام کرد، ارتش این کشور رزمایش‌های گسترده‌ای را برای آمادگی رزمی خود آغاز کرده است و این رزمایش هیچ تهدیدی برای همسایگانش ایجاد نمی‌کند.

آندری دمچنکو سخنگوی سازمان دولتی خدمات مرزی اوکراین گفت: ما این احتمال را که روسیه در مرحله‌ای از خاک بلاروس و نیروهای مسلح جمهوری بلاروس، علیه اوکراین استفاده کند، رد نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز تهاجم روسیه، تمهیدات امنیتی در امتداد مرز اوکراین با بلاروس تقویت شده است، گفت: ما برای این احتمال آماده هستیم.

به گزارش ایرنا، “الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در ماه فروردین اعلام کرده بود که این کشور عملیات ویژه در اوکراین برای آزاد کردن شهروندان گروگان گرفته شده‌اش، انجام داده است.

پیش از این یک مقام ارشد امنیتی اوکراین از بلاروس خواست وارد جنگ با اوکراین نشود، در غیر این صورت نیروهای کی‌یف با نیروهای بلاروس خواهند جنگید.

الکسی دانیلوف مقام ارشد امنیتی اوکراین گفت: کی‌یف در مقابل بلاروس از خود خویشتنداری نشان می‌دهد، اما اگر نیروهای بلاروس به حمله روسیه بپیوندند، اوکراین با آن‌ها خواهد جنگید.

وی گفت: با وجود پرواز جنگنده‌های روسیه از خاک بلاروس، اوکراین در مقابل این کشور با احتیاط عمل می‌کند، با این حال اگر یک جنگنده بلاروس از مرزها عبور کند، ما با آن خواهیم جنگید.

نماینده مجلس آلمان خواستار اخراج فوری سفیر اوکراین شد

یک نماینده مجلس آلمان به علت آنچه توهین سفیر اوکراین به شخص صدراعظم آلمان و هواداری از نازی ها توصیف کرده است، خواستار اخراج فوری او از برلین شد.

شبکه خبری راشاتودی با انتشار این خبر افزود: سویم داگدلن (Sevim Dagdelen)، معاون رهبر حزب چپ «بوندستاگ»؛ «آندری ملنیک» (Andrey Melnik)، سفیر اوکراین در برلین را به اهانت به اولاف شولتس صدر اعظم آلمان و هواداری از نازی ها متهم کرد و خواستار اخراج فوری او شد.

راشاتودی گزارش داد: آندری ملنیک سفیر اوکراین در برلین در جریان مصاحبه ای با خبرگزاری آلمانی «د.پ.آ» (DPA)، از نبود حمایت نظامی آلمان در جنگ اوکراین و خودداری صدراعظم آلمان در دیدار از کی یف، ابراز ناخرسندی کرده و اولاف شولتس را «مغموم آزرده» (offended liverwurst” ) و نه یک «دولتمرد» توصیف کرد.

بنا بر این گزارش، معاون رهبر حزب چپ بوندستاگ در واکنش به این گفته سفیر اوکراین در برلین در حساب توئیتر خود خطاب به صدر اعظم آلمان نوشت: چنانچه هم اکنون سفیر اوکراین در برلین که هوادار نازی هاست، از آلمان اخراج نکنید، تمام حیثیت خود را از دست داده اید.

وی در ادامه انتقاد از سفیر اوکراین در برلین در حسابت توئیتر خود نوشت: فردی به مانند ملنیک، برخی شخصیت های نازی را «قهرمان» می خواند و یا دفاع وی از گردان راست گرای «آزوف» بعنوان «شجاعان» نام می برد، این فرد به واقع هوادار حزب نازی است.

راشاتودی در ادامه گزارش داد: دیگر سیاستمداران آلمانی نیز به اظهارات سفیر اوکراین در برلین واکنش نشان داده اند، از جمله «ولفگانک کوبیکی» (Wolfgang Kubicki,) معاون بوندستاگ (پارلمان آلمان) به سفیر اوکراین در این کشور گفته که اولاف شولتس یک مغموم آزرده نیست، بلکه صدراعظم جمهوری فدرال آلمان است.

این گزارش می افزاید: «یوهان وادپل» (Johann Wadephul) دیگر نماینده پارلمان آلمان در واکنش به اظهارات سفیر اوکراین در آلمان خواستار برخورد مقتضی دولت برلین با این فرستاده شده و گفت: اظهارات ملنیک کمکی به اوکراین نمی کند.

به گزارش ایرنا، درحالی سفیر اوکراین در آلمان از اقدامات دولت برلین در جنگ اوکراین ابراز ناخرسندی می کند که صدراعظم آلمان در تجهیز و کمک نظامی به کی یف مردد و با احتیاط عمل کرده است.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها