خانه » همه » سلامت » کم بودن کالری

دانلود کتاب های امتحان شده

کم بودن کالری

آشنایی با فواید سرکه انگور

سرکه انگور در دستورالعمل های آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از سرکه برای کاهش وزن هم استفاده می شود.


آشنایی با فواید سرکه انگور

سرکه انگور قرمز به صورت گسترده ای به علت عطر و طعم خاص خود به عنوان قسمتی از دستورالعمل های آشپزی استفاده می شود. سرکه حالت اسیدی و رایحه خاصی به غذا می بخشد. گرچه، از آنجا که سرکه کالری کمی دارد، از آن به عنوان قسمتی از برنامه کاهش وزن استفاده می کنند که این یکی از فواید سرکه انگور قرمز است. سرکه انگور قرمز در دو نوع موجود است؛ نوع سنتی و تجاری. سرکه سنتی بسیار کمیاب است چرا که در این نوع سرکه به جای کمیت، بر روی کیفیت تمرکز می شود. بنابراین برای تولید یک بطری سرکه با کیفیت بالا، زمانی در حدود 5 سال قبل از مصرف می گیرد.

در ادامه این مقاله  ، خواص و مضرات سرکه انگور را برای علاقمندان گردآوری کرده ایم. با ما همراه شوید و اطلاعات مفیدی در این مورد بدست آورید…

کم بودن کالری

به عنوان یکی از اجزای غذا، سرکه کامله کالری کمی دارد لذا برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.

سرکه انگور عالی برای کاهش وزن

از آنجا که این سرکه کالری کمی دارد به طور کامل برای افرادی که تحت برنامه کاهش وزن هستند، مناسب است. غذاهای طبخ شده با سرکه منجر به افزایش وزن نمی شوند. اضافه کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می شود و در طولانی مدت جذب کالری ها را کاهش می دهد. سرکه همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می شود که در ماه 500 گرم وزن کم کنید. برای لاغر شدن می توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید.

سرکه انگور برای کمک به کنترل اشتها

مشکلی که افراد دارای رژیم غذایی کاهش وزن یا افراد مبتلا به دیابت دارند، مشکل بودن کنترل کردن اشتهایشان است. سرکه می تواند به این موضوع با کنترل کردن اشتها کمک کند.

سرکه انگور برای بهبود متابولیسم کبد

کبد جایی است که انسولین تولید می شود. یکی از عواملی که باعث می شود انسولین نتواند تولید شود زمانی است که سوخت و ساز با مشکل مواجه است. سرکه می تواند به بهبود متابولیسم کبد برای تولید مناسب انسولین کمک نماید.

سرکه انگور سرشار از آنتی اکسیدان

برخی تحقیقات اظهار داشته اند که سرکه حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به خوبی با رادیکال های آزاد مقابله می کنند و به طور همزمان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سرکه انگور برای مقابله با التهاب

حالت های التهابی شرایط آسانی برای کنار آمدن با آن نیستند، چرا که می توانند قسمت های دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. سرکه حاوی خواصی است که می توانند به مانند ضد التهاب عمل کنند و به مقابله با التهاب کمک کنند.

سرکه انگور برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

تمامی خوراکی هایی که غنی از آنتی اکسیدان ها می باشند برای مقابله با رادیکال های آزاد عالی هستند و می توانند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند و سرکه در این زمینه استثنا نیست.

آشنایی با فواید سرکه انگور

سرکه انگور برای جلوگیری از سکته

زمانی که خون جریان طبیعی در محل مناسبی نداشته باشد، سکته رخ می دهد و علت بروز آن کاهش اکسیژن رسانی به مغز است. سرکه می تواند به از بین بردن عواملی که باعث کاهش جریان خون می شوند کمک کند و مانع از سکته شود.

سرکه انگور برای مقابله با آنمی

آنمی یا همان کم خونی به علت کمبود آهن به وجود می آید، جایی که گلبول های قرمز خون تولید نمی شوند تا نیاز های بدن را مرتفع کنند. همانطور که قبلا هم ذکر شد، سرکه می تواند به وسیله مقابله با کم خونی از تولید کافی گلبول های قرمز خون اطمینان حاصل کند.

سرکه انگور برای تسکین گلو درد

سرکه ها ضد عفونی کننده است و با باکتری ها مقابله می کند پس می توانید از آن برای درمان گلو درد استفاده نمایید. برای درمان گلو درد یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل کرد ه و روزانه 4 مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای مقابله با گوش درد

سرکه قد رت آنتی باکتریایی دارد پس می تواند با باکتری های استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس که عامل ایجاد گوش د رد هستند ، مقابله کند. در صورت بروز عفونت گوش، لاله گوش را با سرکه پُر کنید و سرتان را 1 دقیقه به گونه ای نگه دارید تا سرکه بیرون نریزد ، سپس مایع را تخلیه و با دستمال تمیز خشک کنید. این کار را دو تا 4 بار در روز انجام دهید تا درد و تب از بین برود اما اگر پرده گوش تان پاره است هیچ مایعی در گوش تان نریزید.1

فواید سرکه برای دستگاه گوارش

مصرف سرکه در انواع ترشی ‌ها، شورها و سالادهای فصل باعث خوشمزگی، طعم‌دهندگی، تحریکاشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر می ‌کند.

از سوی دیگر، سالادهایی که با ترشیجاتی نظیر سرکه طعم می‌گیرند، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع سالاد هستند، زیرا این طعم‌ها سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در مواد سالاد مثل کاهو، هویج، خیار و گوجه‌فرنگی می‌شوند. از این رو استفاده از سرکه در تهیه سالادهای فصل توصیه می‌شود.

استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود.

اسید سیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر موادغذایی را آسان می‌کند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است.

سرکه می ‌تواند باکتری‌های مضر سیستم گوارشی را از بین ببرد، بنابراین افرادی که در سیستم گوارش خود با مشکلاتی نظیر: یبوست، نفخ،اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجهند، می‌توانند با مصرف سرکه  به رفع این مشکل بپردازند.

سرکه می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل کرده و از بروز گاز معده جلوگیری کند.

سرکه، هضم گوشت را آسان می‌کند.

فواید سرکه در سلامت دهان و دندان

سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن می باشد، چون ترشح بزاق را زیاد می کند، ترشح بزاق از نظر علم بیوشیمی، دارای مقدار زیادی مواد پروتئینی (آلبومین) است که غذا را بهتر حل و هضم می کند. همچنین اختلاط سرکه با بزاق دهان، از دندانها در برابر فساد دفاع می کند.

سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

همچنین شستشوی دهان با سرکه و گلاب، بوی بد دهان را از بین می‌برد.

اگر سرکه را با نمک مخلوط کنند و در دهانی که به دلیل کشیدن دندان خونریزی می‌کند، نگه دارند و چند بار این کار را تکرار کنند، خونریزی را قطع می‌کند.

آشنایی با فواید سرکه انگور

فواید سرکه برای پوست

سرکه و استفاده از آن در مواد آرایشی و نگهداری پوست قرنها است که استفاده می شود. سرکه مصارف زیادی دارد. از جمله کنترل جوش های سر سیاه، برطرف کننده پوست های پوسته پوسته شده کنترل کننده خشکی مفرط زمستانی و برطرف کننده فرسودگی و خستگی بدن و همچنین کمک موثری به عنوان شوینده مو و برای زدودن شوره سر می باشد.

ترکیب سرکه با عسل جهت خون مردگی پوست خوب است به صورت مالش.

برای پوست باید از مخلوط سرکه و آب استفاده کرد. اندازه لازم محلول رقیق از یک قسمت سرکه و هشت قسمت آب تشکیل شده است. اگر از سرکه سفید استفاده می کنید. چند قطره روغن گل سرخ یا عطر آن را برای رایحه خوش بعد از شستشو اضافه کنید.

برای کسانی که دارای پوست چرب هستند یا پوست آنها دارای جوش های سرسیاه است سرکه به عنوان مایع شستشو کاملاً مفید است.

دوش سرکه: سرکه یکی از قدیمی ترین تمیز کننده های بدن ارزان و مفید است. دوش سرکه سیب و یا سرکه انگور بسیار سودمند است. نصف فنجان از آن را  به نیم لیتر آب اضافه کرده و بدن را شستشو دهید. این شستشو نباید هر روز تکرار شد زیرا بدن به طور نرمال و طبیعی مواد چربی و اسیدی دارد.

 مالیدن رسوب سرکه باعث معالجه کک و مک ، لک های بدن، کهیر موثر است.

فواید سرکه در دیابت

مصرف سرکه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف روزانه 20 میلی لیتر سرکه (معادل 2 قاشق غذاخوری) هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی کربوهیدرات دار می شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی دیده می شود. کاهش اندیس گلیسمی موجب می شود تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود.

 همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده مصرف سرکه در ساعت های قبل از خواب، سطح قند خون را کاهش می دهد.

فواید سرکه در سلامت قلب و عروق

سرکه انگور، غنی از پلی فنول ها (polyphenols) است.

این مواد، آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند بدن را در برابر آسیب های ناشی از مولکول های رادیکال های آزاد محافظت کنند.

رادیکال های آزاد در برخی از بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و بیماریهای عفونی نقش اساسی دارند.

هرچه رنگ سرکه تیره تر باشد، آن سرکه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.

البته قابل ذکر است که قبل از اضافه کردن هر گونه سرکه به رژیم غذائی خود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه و حتی آب‌لیمو به دلیل ترشی مزه و ویتامین C موجود در آن حاوی اسید اسید اسکوربیک است که افراد که چربی دارند توصیه می‌شود از سرکه سفید برای کاهش کلسترول خون و چربی استفاده کنند چرا که سرکه خون رقیق کرده و تجزیه‌کننده‌ی چربی و عامل دفع سموم بدن است.2

ارزش غذایی سرکه انگور

مواد موثر و ترکیبات موجود در سرکه انگور شامل آهک یا کربنات کلسیم، اسید استیک، اسید مالیک، تارتارات اسید بطاس، انواع عناصر غذایی و ویتامین های مورد نیاز بدن است. همچنین سرکه انگور، غنی از پلی فنول ها (polyphenols) است. پنی فنول نوعی انتی اکسیدان قوی بوده که از بدن در برابر در برابر آسیب های ناشی از مولکول های رادیکال های آزاد محافظت کنند.

مضرات سرکه انگور و توصیه های پزشکی

در تهیه سرکه انگور به روش صنعتی، برای افزایش ماندگاری به آن نوعی ماده نگهدارنده سدیم دار اضافه میکنند. در نتیجه این محصول در گروه مواد غذایی با سدیم مخفی است و می تواند برای افراد مستعد افزایش فشار خون که از آن قصد استفاده دارویی دارند، خطرناک باشد.

مصرف سرکه انگور برای افراد پیر، افراد دارای مزاج سرد و خشک (سوداوی‌ها) و مبتلا به سرفه، درد مفاصل و ضعف دستگاه گوارش مضر است.

زیاده روی در مصرف سرکه انگور، باعث ضعف بینایی، زردی رنگ چهره و بیماری‌های اعصاب می‌شود. همچنین افراط در مصرف آن بدن را لاغر و نیروی جنسی را ضعیف میکند.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.7ganj.ir
3.www.vista.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها