خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

گل ساعتی گیاهی است که دارای خواص دارویی بسیاری می باشد، بهبود خواب و خواص ضد سرطان و کاهش افسردگی نمونه هایی از خواص بی نظیر گل ساعتی است.


گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

گل ساعتی یک کلمه بسیار گسترده است که در منابع مختلف بیش از 400 گونه متنوع از جنس پاسیفلورا استفاده شده است همچنین با نامهای مای پاپ، انگور شور و انگور آلویی شناخته می شود. این گیاه چند ساله به گلهای به شدت روشن آبی سفید، میوه خشخاش مانند و برگ های همیشه سبز شناخته می شود. این گیاه بومی آمریکای شمالی است و به صورت طبیعی در بسیاری از ایالتهای جنوبی رشد می کند اما بسیار دشوار است که آن را در باغچه ها و مزارع مناطق و کشور های دیگر رشد داد. این موضوع اثبات شده است که اگر گل ساعتی با دیگر گیاهان آرام بخش مانند بابونه آلمانی و سنبل الطیب ترکیب گردد، ترکیبی بسیار قوی به وجود خواهد آمد. مکمل های گیاهی متنوع به صورت طبیعی گل ساعتی برای ایجاد آرامش به کار می روند. تمامی قسمت های مختلف گیاه مانند برگ ها و میوه ها و گل ها بدون اینکه آسیبی بزند خورده شود.

در ادامه این مطلب به فواید گل ساعتی و خواص آن برای درمان می پردازیم همراه ما باشید.

کاهش انسولین

پوست میوه گل ساعتی زرد می تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو کمک کند. نتایج یک مطالعه واکنش مناسبی را به میوه گل ساعتی به عنوان یک جایگزین مکمل برای روش های مرسوم کنترل قند خون نشان داد.

سرفه

سرفه کردن های غیر قابل کنترل ممکن است مانع از تنفس عادی شود. در یک آزمایش بالینی درمان با 500 میلی گرماز عصاره گل ساعتی، مانع سرفه و به تنفس عادی کمک کرد. بالینی بالا با گل ساعتی بسیارامیدوار کننده بود.

پارکینسون و آلزایمر

آثار مفید گل ساعتی بر روی مغز در اینجا به پایان نمیرسد. در موش های آزمایشگاهی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد متوقف شد و شناخت و حرکت این حیوانات بهبود یافت. ویتکسین و آپیژنین که هر دو در گل ساعتی فراوان هستند، مقاومت قوی از خود در مقابل پارکینسون و آلزایمر را از خود نشان دادند.

اثرات ضد سرطانی

ویتکسین و آپیژنین موجود در گل ساعتی اثرات قوی ضد سرطان دارند. در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد نشان داده شد که از رشد سرطان ها جلوگیری به عمل آمد:

سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان معده.

آزمایشات سلولهای توانایی ویتکسین جهت از بین بردن سلول های سرطانی سینه و روده بزرگ را نشان داد. این ماده همچنین توانست اثرات شیمی درمانی را افزایش دهد. کریسین نیز همچنین می تواند انواع مختلفی از سلول های سرطانی را کشته و از گسترش آن جلوگیری کند.

بیماری های قلبی عروقی

ویتکسین و آپیژنین و کریسین در آزمایشات حیوانات آسیب های قلبی را کاهش دادند و از آسیب سلول ها جلوگیری کردند.

افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان

مسدود کردن مولکول های التهاب آور

محافظت از سلولهای قلبی در مقابل مرگ

در لوله های آزمایش مشخص شد که ویتکسین از تصلب شرائین قلب ممانعت می کند. همچنین ایزوویتکسین می تواند تولید نیتریک اکسید را تحریک کند که این ماده می تواند.
 

حمله ناگهانی

کاهش مدت و شدت حمله ناگهانی

افزایش تاثیرات گابا در محافظت از مغز

حفظ سطح نرمال سروتونین و نورآدرنالین

کاهش افسردگی بعد از حمله ناگهانی و مرگ و میر

ویتِکسین این موجود در گل ساعتی لایه های مغز را مستحکم کرد و التهاب را در موش ها متوقف کرد. در نتیجه این موارد ریسک ابتلا به ناگهانی را قطع می کنند. کریسین موجود در گل ساعتی از موش ها در مقابل حمله ناگهانی محافظت کرد عضلات آنها را شل کرد.

آسم

در یک خوکچه هندی مبتلا به آسم، عصاره گل ساعتی ریسک حملات آسمی را از بین برد. ویتکسین، ایزوویتکسین و کریسین در گل ساعتی ممکن است آسم را از بین برده و از شش ها محافظت کنند. در مطالعاتی بر روی موش ها توانستند مولکول های التهاب زا را در شش ها مسدود کنند.1

گل ساعتی و خواص آن برای سلامتی

کاهش استرس

گل ساعتی حاوی آلکالوئیدها و فیتوکمیکال هایی مانند کامفرول و کوئرستین است که به بهبود خلق و کاهش هورمون‌های استرس بدن کمک می‌کند. ترکیبات موجود در این گیاه بر گیرنده‌های مغز اثر می‌گذارد و استرس فرد را کاهش می‌دهد. از آنجایی که این گیاه می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ممکن است برای بعضی مشکلات مانند آسم، فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های گوارشی که باعث تشدید استرس می‌شود، مفید باشد.

تسکین التهاب

آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در گل ساعتی دارای خواص ضد التهابی است؛ بنابراین می‌تواند التهاباتی را که منجر به بیماری می‌شود، کاهش دهد. دمنوش گل ساعتی برای درمان آرتروز، بیماری‌های مفاصل، نقرس و بواسیر توصیه شده است. ترکیبات موجود در این گیاه می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش دهد.

کاهش فشار خون

نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که عصاره گل ساعتی می‌تواند سطح یک آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش و سطح لیپیدهای اکسید شده را که از تجزیه مواد زائد به وجود می‌آید، کاهش دهد. علاوه بر این آلکالوئیدهای هارمان موجود در این گیاه می‌تواند به شل شدن عضلات و اتساع عروق کمک کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند.

درمان بی‌خوابی

از آنجایی که گل ساعتی آرامبخش است، اضطراب و استرسی را که باعث بی‌خوابی می‌شود از بین می‌برد. ترکیب گل ساعتی و سنبل الطیب یکی از بهترین راهکارهای طبیعی درمان بی‌خوابی است؛ این ترکیب باعث می‌شود شما یک خواب طولانی و با کیفیت را در طول شب تجربه کنید.2

کاهش علائم یائسگی

گل ساعتی یک گیاه مفید برای قاعدگی و یائسگی خانم ها و کاهش علائم و درد مربوط به آنها است. این گیاه علاوه بر خاصیت آرام‌بخشی علائم یائسگی مثل تعریق شبانه و گرگرفتی را از بین می‌برد.

درمان بیش فعالی

اگر شما یک کودک بیش فعال دارید یا خودتان به این عارضه مبتلا شده‌اید، دمنوش گل ساعتی می‌تواند هورمون های بدن شما را تنظیم و بیش فعالی و علائم آن را کنترل کند.

کنترل قند خون

پوست میوه گل ساعتی زرد می‌تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو کمک کند. میوه گل ساعتی مثل بامیه به عنوان یک جایگزین مناسب برای کنترل قند خون شناخته شده است.

عوارض جانبی گل ساعتی 

مصرف بیش از حد گل ساعتی یا تداخل دارویی با این گیاه ( مثل زعفران ) می‌تواند عوارضی چون خواب آلودگی، سرگیجه  و حالت تهوع را در پی داشته باشد؛ بنابراین در مصرف این دمنوش گیاهی زیاده‌روی نکنید.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.imna.ir
3.www.deltapayam.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها