خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » یونجه گیاهی با هزاران خاصیت عجیب

دانلود کتاب های امتحان شده

یونجه گیاهی با هزاران خاصیت عجیب

یونجه گیاهی با هزاران خاصیت عجیب

یونجه ریشه ای بسیار عمیق درد و ریشه آن تا سه متر بداخل زمین نفوذ می کند و بنابراین منبع ویتامین ها و مواد معدنی است که از خاک می گیرد،یونجه خواص زیادی دارد و در قدیم به عنوان دارو استفاده می شده است اما اکنون فقط برای حیوانات کشت می شود و انسان ها از آن غافل شده اند.


یونجه گیاهی با هزاران خاصیت عجیب

تاریخچه یونجه

یونجه از زمان‌های بسیار قدیم در ایران کشت می‌شده است و در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح از یاران به یونان برده شد و در قرن هفتم بعد از میلاد به اروپا راه یافت.

یونجه در ایران در مناطق مرکزی و جنوبی به مقدار بسیار زیاد کشت می‌شود. زنبور عسل گل یونجه را دوست دارد و از آن شهد زیادی به دست می‌آورد و تبدیل به عسل می‌کند. پرورش این گیاه در قدیم برای تهیه علوفه چهارپایان بوده ولی در حال حاضر به علت دارا بودن مواد مغذی به مصرف غذایی نیز می‌رسد.1
 

ترکیبات شیمیایی

یونجه سرشار از ویتامین‌های A، C، E، K می‌باشد. مقدار ویتامینC آن 2 برابر جعفری و 4 برابر لیموترش است و ویتامین آن از شب کوری جلوگیری می‌کند.

یونجه همچنین مقداری ویتامینD داشته و سرشار از ویتامین K است که خوردن آن از خونریزی جلوگیری می‌کند و پخته آن برای رفع یبوست مفید است. ضماد پخته یونجه روزی 2 بار جهت رعشه مفید است.

همچنین دارای آمیلاز که آنزیم مخصوص هضم مواد نشاسته‌‎ای است می‌باشد. آنزیم‌های بسیاری در یونجه یافت می‌شود، به عنوان مثال می‌توان از امیلاز، اینورتاز، و پکتیناز نام برد. یونجه دارای حدود 20 درصد پروتئین می‌باشد.

اسیدآمینه‌های موجود در یونجه عبارتند از: لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل‌آلانین، آسپاراژین و سیستین.

یونجه دارای اسید فسفریک نیز هست یونجه همچنین دارای منیزیم، آهن و مقدر جزئی ارسنیک و سیلیس است بنابراین یونجه از نظر مواد غذایی بسیار قوی است و غذای خوبی برای انسان و حیوانات است.1
 

استفاده سنتی از گیاه یونجه

طب سنتی چینی از برگ یونجه برای از بین بردن زخم ها و تحریک اشتها استفاده کرده است. داروهای آیورودای بومی از آن برای بهبود تولید سلول های خون و آرتریت، احتباس آب و زخم ها استفاده کرده است.

در قرن شانزدهم، استعمارگران اسپانیا از یونجه به عنوان غذا برای اسب خود استفاده کردند. آنها معتقد بودند که گیاه یونجه غذای بهتر از چمن است. بومیان آمریکایی از دانه های آن به عنوان یک افزودنی مواد مغذی استفاده می کنند آنها همچنین برای توقف لخته شدن خون و درمان زردی از آن استفاده کردند.

آمریکایی ها از آن برای مبارزه با مشکلات قاعدگی، مشکلات ادراری و خشکی و شوره پوستی استفاده می کردند. علاوه بر این، گیاهپزشکان سالهای 1800 از گیاه یونجه برای درمان کم خونی، سوء هاضمه و دیسپپسی استفاده می کردند.2
 

خواص یونجه

 

مبارزه با سرطان پستان

این گیاه فوق العاده شامل فیتواستروژن و ترکیبات گیاهی است که به افزایش سطح استروژن کمک میکند ؛ مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات خطر مرگ و عود بیماران مبتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و در کاهش عوارض یائسگی و خونریزی بیش از حد کمک می کند.
 

کاهش علائم یائسگی با یونجه

کمبود استروژن علت اصلی یائسگی است ، از آنجایی که گیاه یونجه دارای فیتواستروژن است، برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند تعرق شبانه را حل کند و همچنین باعث از بین رفتن گرگرفتگی ها شود.
 

یونجه برای رفع خشگی واژن و عوارض قاعدگی

همچنین با خشکی واژن، سردرد، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی مبارزه می کند ؛ زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی، می توانند از یونجه بهره مند شوند. ویتامین K همچنین ویتامین انعقاد خون است و می تواند باعث جلوگیری از خونریزی بیش از حد شود.
 

جلوگیری از پوکی استخوان با یونجه

محتوای ویتامین K بالا در یونجه مناسب سلامت استخوان است. بدن انسان نیاز به ویتامین K دارد تا از کلسیم به درستی استفاده کند.یونجه همچنین دارویی است که می تواند شما را در برابر پوکی استخوان محافظت کند.
 

یونجه برای دیابت

مطالعات انجام شده توسط مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که گیاه یونجه توانایی کاهش میزان قند خون را دارد. کار را با افزایش آزاد سازی انسولین از پانکراس انجام می دهند.سطح قند خون تنظیم شده برای درمان دیابت ضروری است ،همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین میشود.
 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف یونجه

مصرف منظم گیاه یونجه به بسیاری از مشکلات گوارشی کمک می کند. شامل درد های شکمی ناشی از گاز، گاستریت، تهوع، سوء هاضمه، یبوست و تحریک اشتها است.

به این دلیل است که گیاه حاوی هشت آنزیم است که هضم کلی را ترمیم می کنند همچنین، از آنجایی که به خانواده بنشن تعلق دارد، محتوای فیبر آن به طور طبیعی سیستم گوارش را تسهیل می کند.

با این حال، به منظور کمک به هضم، باید آنرا به عنوان جوانه، دانه، آب، و یا به عنوان برگ های خشک شده در چای، قرص و یا بصورت پودر فرم گرفته شده اضافه کرد.
 

یونجه برای کمک به مشکلات کلیه

میزان مصرف یونجه می تواند برای کسانی که در معرض شرایط سخت کلیوی هستند مفید باشد. همچنین کلیه های کم کار با استفاده منظم از یونجه بهبود می یابند. که موجب کاهش سطح اوره خون می شود. علاوه بر این، باعث تسکین کراتینین می شود. این باعث می شود تا آب بدن ذخیره شود ؛ علاوه بر این، گیاه یونجه نیز می تواند از سنگ کلیه خلاصتان کند.
 

یونجه ، پوستی سالم و بی نقص به شما ارمغان می دهد

یونجه ترکیباتی دارد که در برداشتن علائم کشش پوست موثر هستند ؛ همچنین، مصرف منظم یونجه نیز در کمال شگفتی با بیماری های پوستی مبارزه می کند. این جوانه در درمان اگزما و پسوریازیس بسیار موثر است. برای کسانی که در حال مبارزه با خشکی پوست هستند، مصرف کمی یونجه کمک بزرگی خواهد بود محتوای کلروفیل و محتوای ویتامین A، پوست را نرم و مطمئن می سازد که پوست به خوبی مرطوب شود.
 

یونجه ، شرایط مو را بهبود می بخشد و از ریزش آن جلوگیری می کند

ویتامین ها و هورمون های تشکیل دهنده گیاه یونجه گردش خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان ها را برای فولیکول های مو فراهم می کند. و محکم و سالم بودن مو را تضمین می کند. مواد مغذی دیگر نیز در بهبود و درمان ریزش مو بسیار عالی هستند یکی دیگر از مواد مغذی مفید موجود در یونجه، سیلیس است که باعث رشد موهای سالمتر می شود.3
 

اثرات جانبی یونجه

برگ های یونجه برای بسیاری از بزرگسالان احتمالا امن هستند ؛ با این حال، در نظر گرفتن طولانی مدت دانه های یونجه، به احتمال زیاد خیلی خوب نیست. محصولات دانه یونجه ممکن است واکنشی مشابه با بیماری های خودایمنی به نام لوپوس اریتماتوز ،داشته باشند.

یونجه ممکن است پوست برخی افراد را نیز نسبت به خورشید بسیار حساس کند. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصا اگر پوستی روشن دارید.

استفاده از یونجه در مقادیر بیش از آنچه که معمولا در یک وعده غذایی باید مصرف شود، احتمالا در طول بارداری و شیردهی، بدون ریسک نیست. شواهدی وجود دارد که یونجه ممکن است مانند منبع استروژن عمل کند و این بر روی بارداری تاثیر می گذارد.

در مورد بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA) یا سایر شرایط:یونجه ممکن است سبب شود که سیستم ایمنی بدن فعال تر شود و این می تواند علائم را افزایش دهد.

از بیماری های ایمنی بدن دو مورد گزارش شده از بیماران مبتلا به SLE وجود دارد که پس از مصرف محصولات یونجه طولانی مدت در معرض بیماری قرار دارند. اگر یک نقص سیستم ایمنی دارید، بهتر است از مصرف یونجه جلوگیری کنید تا زمانی که بیشتر در مورد آن پرس وجو کنید.

در بیماری های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم یونجه ممکن است اثرات مشابهی با استروژن هورمون زنانه داشته باشد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود، از یونجه استفاده نکنید.

یونجه ممکن است سطح قند خون خود را کاهش دهد.اگر دچار دیابت هستید و یونجه مصرف می کنید، سطح قند خون خود را دقیقا کنترل کنید.

یک گزارش از رد پیوند کلیه پس از استفاده 3 ماهه از مکمل حاوی یونجه و کوهوش سیاه وجود دارد. این نتیجه ،به علت خواص یونجه نسبت به Cohosh سیاه است، شواهدی وجود دارد که یونجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و این ممکن است سایکلساپرین را خنثی کند.2

پینوشتها
1.www.tebyan.net
2.www.saednews.com
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها