خانه » همه » مذهبی » یوهان گالتونگ و سقوط قدرت جهانی آمریکا

دانلود کتاب های امتحان شده

یوهان گالتونگ و سقوط قدرت جهانی آمریکا


یوهان گالتونگ و سقوط قدرت جهانی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۲


۳۸۵۹ بازدید

یوهان گالتونگ جامعه شناس نروژی که قبلا فروپاشی شوروی سابق و قیام میدان تیان ان من چین و ۱۱سپتامبر رو به درستی پیش بینی کرده بود حالا فروپاشی امریکا در دوران ترامپ رو پیش بینی کرده!!!! من که نمیفهمم چه جوری این شخص تونسته با این همه اطمینان و جرات بگه امریکا در دوران ترامپ سقوط میکنه?یعنی به وضوح زمان سقوط امریکا رو مشخص کنه!!!! ایا واقعا ممکنه امریکا در دوران ترامپ سقوط کنه??

ادعای وی در مورد سقوط و افول قدرت جهانی آمریکا نه سقوط آمریکا و پیش بینی های وی بر اساس مطالعه تضادهای امریکا و نظریه ای است که آن را تضادهای همزمان‌ساز و متقابلا تشدید‌کننده‌ نامیده است.به گزارش وبسایت «مادربورد»، «یوهان گالتونگ» پروفسور نروژی در دانشگاه هاوایی و دانشگاه صلح «ترنسند»، اولین بار در سال ۲۰۰۰ پیش‌بینی کرد «امپراطوری آمریکا» در عرض ۲۵ سال از میان خواهد رفت، اما با ریاست جمهوری «جورج و. بوش» او پیش‌بینی کرد این اتفاق ۵ سال زودتر رخ خواهد داد.حالا و با گذشت تقریبا ۱۷ سال، گالتونگ پیش‌بینی می‌کند آن فروپاشی در دولت ترامپ بسیار سریعتر به وقوع خواهد پیوست.گالتونگ می‌گوید: «ترامپ تضادهای آمریکا با روسیه، و احتمالا چین را کم خواهد کرد، و به نظر می‌رسد با کره‌ی شمالی هم همین کار را خواهد کرد. اما تناقضات درون آمریکا را شدیدتر خواهد کرد».پیش‌بینی‌های او بر مبنای مدلی است که ظهور و افول ۱۰ امپراطوری را در طول تاریخ با هم مقایسه می‌کند، و ده‌ها سال پیش گالتونگ نظریه‌ای را درباره‌ی افول امپراطوری‌ها طراحی کرد که مبتنی است بر «تضادهای همزمان‌ساز و متقابلا تشدید‌کننده‌».
مثلا، مدل گالتونگ ۵ تضاد ساختاری اصلی در جامعه‌ی شوروی را شناسایی کرد و پیش‌بینی کرد این تضادها منجر به تجزیه‌ی شوروی خواهد شد مگر اینکه اتحاد جماهیر خلق شوروی خود را کاملا متحول کند.
گالتونگ پیش‌بینی کرد تنش‌های موجود بین طبقه‌ی کارگر سرکوب‌شده‌ی شوروی و «بورژوازی» ثروثمندتر شوروی که چیزی برای خریدن ندارد، منجر به رکود اقتصادی خواهد شد، و آن نیروهای اقتصادی در کنار فشار برای آزادی بیان، خودمختاری و آزادی تحرک بیشتر، اتحاد شوروی را از پای در خواهد آورد – و عاقبت هم چنین کرد -او در کتابی که در سال ۲۰۰۹ با عنوان «سقوط امپراطوری آمریکا – و بعد چه؟» منتشر کرد پیش‌بینی کرد آمریکا گرفتار ۱۵ تضاد درونی است که باعث خواهد شد تا پیش از سال ۲۰۲۰ قدرت جهانی آن پایان بگیرد، و گالتونگ هشدار داد که این مرحله‌ی افول راه را برای دور‌ه‌ای از فاشیسم ارتجاعی باز خواهد کرد.
آنچه باعث ظهور فاشیسم آمریکایی خواهد شد عبارت است از ظرفیت این کشور برای خشونت‌افروزی در عرصه‌ی جهانی، خود ویژه انگاری، باور به یک جنگ حتمی و نهایی بین خیر و شر، طرز فکری که معتقد است یک دولت قوی برای پیش‌روی در آن جنگ ضرورت دارد، و طرز فکری که به «رهبر قوی» اعتقاد راسخ دارد.
گالتونگ می‌گوید تمامی این عناصر خودش را در دوران بوش نشان داد، اما او ترس از آن دارد که گرایش‌های فاشیستی ممکن است در دوران ترامپ شدت بیشتری بیابد چون پیروان طرز فکر مزبور با ناباوری و به شدت نسبت به هرگونه کاهش قدرت آمریکا واکنش نشان می‌دهند.
این جامعه‌شناس تضادهای اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی آمریکا را شناسایی کرده است که دوام چندانی نخواهد آورد و عاقبت آمریکا را از جایگاه یک قدرت جهانی سرنگون خواهد کرد.
بر مبنای مدل او، تولید مازاد در قبال تقاضا، بیکاری، و هزینه‌های فزاینده‌ی تغییرات اقلیمی باعث تضعیف اقتصاد آمریکا خواهد شد.
گالتونگ همچنین پیش‌بینی کرد تنش‌های در حال ظهور بین آمریکا، ناتو، و متحدان نظامی‌اش، در کنار هزینه‌های فزاینده‌ی اقتصادی جنگ و درگیری‌های سیاسی بین آمریکا، سازمان ملل متحد، و اتحادیه اروپا، قدرت آمریکا را کاهش خواهد داد.
گالتونگ می‌گوید: «این فروپاشی دو وجهه دارد. دیگر کشورها از اینکه «متحدان خوب» آمریکا باشند سرباز می‌زنند، و آمریکا مجبور است کشتارها را خودش انجام دهد، با بمباران از ارتفاع بالا، با پهپادهایی که هدایتش به دست شخصی پشت یک کامپیوتر در دفتر کارش است، با نیروهای ویژه‌ای که در گوشه گوشه‌ی دنیا مشغول کشتار هستند. هر دو اتفاق اکنون در حال رخداد است، به استثنای اروپای شمالی، که فعلا از این جنگ‌ها حمایت می‌کند. این روند احتمالا از ۲۰۲۰ به آن طرف ادامه نمی‌یابد، بنابراین بر سر ضرب‌الاجل سابق خودم باقی می‌مانم».
تنش‌های رو به ازدیاد بین اکثریت یهودی-مسیحی آمریکا و اسلام و دیگر اقلیت‌های دینی، به ایجاد تضادهای فرهنگی منجر شد، که تضادهای اجتماعی بین رویای اصطلاحا آمریکایی و واقعیت زندگی آمریکایی‌ها که دیگر نمی‌توانند با سخت‌کوشی به رفاه برسند، بر آتش آن تضادهای فرهنگی دمیده است.
گالتونگ می‌گوید افول آمریکا از جایگاه یک قدرت جهانی احتمالا انسجام داخلی‌اش را تکه تکه خواهد کرد، که خود ممکن است مرزهای آمریکا را از نو شکل دهد.
گالتونگ می‌گوید: «اضمحلالی که در ذهن من است یک ساختار فرا-مرزی دارد و بنابراین جهانی است، نه داخلی. اما ممکن است پیامدهای داخلی هم داشته باشد، مثل اینکه نژادپرستان سفیدپوست یا حتی اقلیت‌هایی مثل اهالی هاوایی، بومی‌های اینوییت، آمریکایی‌های بومی و آمریکایی‌های سیاه‌پوست هم همین کار را بکنند، و شاید خواهان این بشوند که ایالات متحده بجای اینکه یک «اتحادیه» باشد تبدیل به یک کنفدراسیون بشود».
گالتونگ می گوید این فروپاشی بطور بالقوه این امکان را دارد که حیاتی دوباره به جمهوری آمریکا ببخشد؛ در صورتی که ترامپ یک تغییر غیر منتظره در شخصیت و سیاست‌هایش صورت دهد.
او می‌گوید: «اگر موفق شود عمیقا از تمام گروه‌هایی که طعم توهین او را چشیده‌اند عذرخواهی کند و سمت و سوی سیاست خارجه‌ی آمریکا را از مداخله‌گری بگرداند و از جنگ و خونریزی استفاده نکند (آمریکا از ۱۹۴۵ تاکنون بیش از ۲۰ میلیون نفر را در ۳۷ کشور به قتل رسانده است): اینها همگی نشان از یک تجدید حیات بزرگ دارد! قطعا باعث خواهد شد «آمریکا دوباره باشکوه شود». خواهیم دید.»
ِaf.shafaqna.com/FA/17266(2

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها