آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا با این که به اصطلاح سرعت اینترنت شما 56 است اما همواره با 4 یا 5 کیلوبایت در ثانیه بیش‌تر دانلود نمی‌کنید؟ چرا بین سرعت واقعی اینترنت و سرعت دانلود تفاوت زیادی وجود دارد؟ این موضوع یک دلیل منطقی دارد و بسیاری از افراد در این خصوص دچار اشتباه می‌شوند. هم‌اکنون به معرفی نکته‌ای می‌پردازیم که همه چیز را در این زمینه روشن می‌کند.

باید گفت (ترفندستان) هیچ تفاوتی بین سرعت واقعی اینترنت و سرعت دانلود وجود ندارد و در واقع این دو با هم برابر می باشند. تفاوت در واحد محاسبه این دو است.
سرعت اتصال شما به اینترنت برحسب Kbps (کیلوبیت در ثانیه) نمایش داده می‌شود و سرعت دانلود بر حسب KBps (کیلوبایت بر ثانیه) و از طرفی هر بایت معادل 8 بیت می باشد. پس اگر سرعت اینترنت شما به فزض 46 کیلو بیت در ثانیه باشد با تقسیم عدد 46 بر 8 آن را به کیلو بایت در ثانیه تبدیل کرده ایم و چون طبق قرار داد سرعت دانلود همواره برحسب KBps می باشد پس سرعت دانلود شما با توجه به حاصل تقسیم برابر 5.75 KBps خواهد شد.
پس کوچکی و بزرگی حرف b این تفاوت را ایجاد می‌کند.
در نتیجه از این پس هنگام استفاده از کیلوبیت و کیلوبایت بسیار دقت کنید و تنها سرعت دانلود را بر حسب بایت بیان نماید. سرعت اینترنت شما بر حسب بیت است.