خانه » همه » مذهبی » ایام فاطمیه

دانلود کتاب های امتحان شده

ایام فاطمیه


ایام فاطمیه

۱۳۹۸/۱۱/۰۴


۷۳۳ بازدید

با سلام

ایام فاطمیه چند روز می باشد و حرمت این ایام چیست ؟و اینکه ایا گوش دادن به موسیقی مثلا پخش ماشین و یا غیره در این ایام اشکال دارد و چه حکمی دارد؟

واینکه ایا گوش دادن به موسیقی در ایام محرم اشکال دارد؟

اگر موسیقی غم باشد چطور؟؟

1-روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطمیه اول روز سیزدهم جمادی الاولی است و بنا بر فاطمیه دوم روز سوم جمادی الآخره است. علت این که ایام فاطمیه چنین شده، این است که در برخی روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، پس از وفات پیامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس این روایات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز سیزدهم جمادی الاولی است. و در برخی روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از پیامبر 95 روز زنده بوده است پس تاریخ شهادت آن حضرت سوم جمادی الآخره می شود.(ر.ک.بحار الانوار ج 43 ) 
چون دقیقا تاریخ شهادت معلوم نیست که کدام است، شیعیان به هر دو روایت عمل می کنند. شیخ عباس قمی، در منتهی آلامال آورده است: بهتر است به هر دو روایت عمل بکنیم و در هر دو تاریخ عزاداری کنیم. (منتهی الامال ، ج 1، ص 259)
دهه ای را که روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطمیه می گویند؛ دهم تا بیستم ماه جمادی الاولی را دهه اول؛ واول تا دهم ماه جمادی الآخره را دهه دوم گویند. 
به این نکته نیز توجه بکنید که در مناطق مختلف آداب و رسوم مومنان متغیر است. برخی سه روز عزاداری می کنند ، برخی ده روز و برخی فقط روز شهادت را عزاداری می کنند.
2- هرچند شان و حرمت ایام عزای اهل بیت باید رعایت شود و الا آنچه حرام است همیشه حرام است و آنچه حلال است همیشه حلال است و محرم و غیر محرم ندارد یا ایام فاطمیه و غیر فاطمیه ندارد . موسیقی حرام همیشه حرام است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها