خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » بایدن: درباره تکرار مسئله خاشقجی به مقامات سعودی هشدار دادم/ پاسخ صریح و بی پرده بن سلمان به بایدن

دانلود کتاب های امتحان شده

بایدن: درباره تکرار مسئله خاشقجی به مقامات سعودی هشدار دادم/ پاسخ صریح و بی پرده بن سلمان به بایدن

 

بین الملل تابناک: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته به اسرائیل سفر کرده بود، روز گذشته(جمعه) با پروازی مستقیم از تل آویو به جده عربستان رفت و با ملک سلمان پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

 

بعد از دیدارهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده تاکید می‌کنند که دیدگاه یکسانی نسبت به منطقه‌ای که با تمام جهان مرتبط است دارند، منطقه‌ای که در آن امنیت، ثبات و رفاه حاکم است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت‌های آمریکا و سعودی درباره بحران‌های جهانی فتند: «بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز تاکید می‌کنیم».

طرفین همچنین از تمدید اعتبار روادید گردشگری و کاری برای مدت ۱۰ سال دیگر استقبال کردند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت مشورت کنند».

واشنگتن و ریاض با بیان اینکه به‌عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های آب و هوایی و انرژی کار خواهند کرد، افزودند: «ایالات متحده به حمایت امنیتی و نظامی از سعودی متعهد شد».

در این بیانیه همچنین با تکرار توهمات دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا شده است: «عربستان سعودی و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید می‌کنند».

آمریکا و سعودی با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک در زمینه امنیت سایبری، گفتند: «از تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه فناوری‌های ارتباطی استقبال می‌کنیم. دو طرف بر اهمیت تجارت آزاد از طریق خطوط دریایی بین‌المللی تاکید دارند».

این بیانیه اضافه می‌کند: «دو طرف بر تعهد خود برای مقابله با القاعده و داعش تاکید کردند. هر دو طرف جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی را مهم برشمردند».

همچنین در ادامه دخالت‌های واشنگتن و ریاض در امور داخلی لبنان، در این بیانیه ادعا شده است: «دو طرف حمایت مستمر خود را از حاکمیت و امنیت لبنان اعلام کردند».

در این بیانیه درباره جنگ یمن نیز آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده بر حمایت قاطع خود از آتش بس در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند».

دو طرف همچنین تعهد دائمی خود به راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین را تکرار کردند.

بایدن: درباره تکرار مسئله خاشقجی هشدار دادم

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی از جده در جریان سفرش به عربستان که تا امروز شنبه ادامه دارد، گفت که مذاکرات خوبی با پادشاه و ولیعهد این کشور داشته است.

به گزارش المیادین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عنوان داشت “گفت وگوهای مهمی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته و با آنها در مورد مشارکت و همکاری با عربستان سعودی به توافق رسیده است.”

بایدن گفت: با رهبران عربستان درباره پرونده امنیت انرژی و عرضه نفت، تقویت موقعیت خود در دهه‌های آینده و نیازهای امنیتی و نظامی عربستان و نیز مساله حقوق بشر و نیاز به اصلاحات صحبت کردیم گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: ما برای تقویت امنیت عربستان در برابر هرگونه تهدید تلاش خواهیم کرد و گفت که «مقامات عربستان با تمدید آتش بس در یمن موافقت کرده‌اند».

رئیس جمهور آمریکا همچنین به گشوده شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای همه شرکت‌های هوایی از جمله هواپیماهای اسرائیلی اشاره کرد و گفت:امیدواریم گشایش حریم هوایی عربستان گامی در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

بایدن درباره خروج آمریکا از خاورمیانه هم گفت: ما برای روسیه و چین خلاء در خاورمیانه ایجاد نمی‌کنیم و تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت به آمریکا انجام خواهم داد.

در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که توسط عربستان ترور شد و انتقادات از وی بخاطر سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان که پیش از این گزارش اطلاعاتی آمریکا نشان داد وی شخصا در این پرونده نقش دست داشته، بایدن گفت که “بن سلمان قبلاً اقداماتی را برای مقصران قتل خاشقجی انجام داده است.

بایدن افزود:”آنچه برای خاشقجی رخ داد وحشتناک بود. من به صراحت اعلام کردم که اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، آنها با واکنش و موارد دیگر مواجه خواهند شد”.

وی به خبرنگاران گفت: “من از چیزی که گفتم پشیمان نیستم. آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد وحشتناک بود.”

بایدن همچنین اعلام کرد که “نیروهای بین المللی حافظ صلح از جمله نیروهای آمریکایی، جزیره تیران در دریای سرخ را که بیش از ۴۰ سال است در آنجا بوده‌اند ترک خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با پرواز مستقیم وارد فرودگاه جده در عربستان شد.

هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تاکنون مستقیماً از اراضی اشغالی به عربستان سفر نکرده بود.

واکنش محمد بن سلمان به اظهارات بایدن درباره خاشقجی

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پاسخ به اشاره کوتاه بایدن به مسئله خاشقجی در جریان دیدار دو جانبه گفته است: اتفاق تاسف باری بود که اقدامات قانونی لازم درباره آن صورت گرفت. چنین اشتباهاتی در دیگر نقاط دنیا نیز رخ می دهد مانند اشتباهاتی که آمریکا در زندان ابو غریب مرتکب شد. 

بن سلمان همچنین با اشاره به قتل شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی توسط اسرائیل، درباره واکنش های دولت آمریکا و جامعه جهانی به این حادثه از بایدن سوال پرسیده است.

ولیعهد سعودی در بخش پایانی سخنانش در این باره هم گفته تلاش برای تحمیل یکجانبه ارزش ها بر جوامع دیگر نتایج معکوس دارد.

واکنش انصارالله یمن به سفر بایدن

دفتر سیاسی جنبش مقاومت «انصارالله» یمن بامداد شنبه طی بیانیه‌ای سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «سفر رئیس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را به شدت محکوم می‌کنیم. هدف از این سفر خدمت به آمریکا و اسرائیل به بهای هزینه‌کردن امنیت و ثبات منطقه است».

انصارالله با بیان اینکه این دیدار در چارچوب هدف قرار دادن و مصادره حق آزادی، استقلال و ثبات ملت‌های منطقه صورت می‌گیرد، تاکید کرد: «این دیدار در یک سری مراحل عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود که نشان‌دهنده خیانت به فلسطین و آرمان فلسطین است».

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است: «پیامدهای عادی‌سازی برای امنیت خود رژیم‌های منطقه خطرناک است، زیرا آنها خود را از مردم و فلسطین منزوی می‌کنند. هدف از این سفر عادی‌سازی روابط عربستان با دشمن اسرائیلی علیه ملت و مردم آن است».

دفتر سیاسی انصارالله تصریح کرد: «این دیدار در حالی انجام می‌شود که رژیم سعودی بسیاری از حجاج را از زیارت بیت‌الله الحرام منع می‌کند و درهای خود را به روی بایدن می‌گشاید. عربستان سعودی حریم هوایی را به روی هواپیماهای دشمن اسرائیلی باز کرد تا در راستای اقدامات عادی‌سازی اعلام‌شده رژیم سعودی باشد».

این جنبش مقاومت یمن افزود: «این اقدامات تسریع‌شده عادی‌سازی در صورت عدم اقدام جدی برای مردم کل کشور خطری ایجاد می‌کند. ما از ملت‌های عرب و اسلام می‌خواهیم که این دیدار و نتایج فاجعه‌بار آن را محکوم و رد کنند و تمام تحرکات رژیم‌های دست نشانده را رد کنند».

در پایان این بیانیه آمده است:‌«ما جایگاه کامل خود را در کنار برادران مجاهدمان در فلسطین و همه آزادگان منطقه و محور مقاومت اعلام می‌کنیم».

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها