خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

دانلود کتاب های امتحان شده

با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

گوارانا یک گیاه بومی برزیل و حوضه آمازون است. میوه گوارنا تقریبا به اندازه یک دانه قهوه به رنگ قرمز است که درون آن یک هسته سیاه با پوسته ای به رنگ سفید قرار دارد. گوارنا سرشار از آنتی اکسیدان ها، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است و قرن هاست که در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود.


با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

گوارانا یک گیاه بومی برزیل و حوضه آمازون است. میوه گوارنا تقریبا به اندازه یک دانه قهوه به رنگ قرمز است که درون آن یک هسته سیاه با پوسته ای به رنگ سفید قرار دارد.

گوارنا سرشار از آنتی اکسیدان ها، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است و قرن هاست که در طب سنتی برای لاغری و کاهش وزن، تقویت حافظه و درمان خستگی مزمن استفاده می شود.

منبع غنی آنتی اکسیدان ها

گوارنا حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به پیری زودرس، بیماری های قلبی و سرطان راکاهش می دهند.

سلامت قلب

گوارنا به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و با جلوگیری از لخته شدن خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که گوارنا ممکن است اکسید کلسترول بد خون را کاهش داده و با جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان ها به سلامت قلب کمک کند.

ضد باکتری قوی

گوارنا حاوی مقادیر بسیار بالای کافئین و تانن است که دارای خواص ضد باکتری قوی در برابر اشرشیا کلی و استرپتوکوکوس موتانس (عامل پوسیدگی دندان ها) هستند.

سلامت چشم ها

گوارانا حاوی ترکیباتی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم را کاهش می دهد. 1

کاهش اضطراب در افراد مبتلا به سرطان

تحقیقات به تازگی نشان داده اند که استفاده از گوارانا باعث بهبود اشتها و جلوگیری از کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان می شود. اما اثرگذاری آن بسیار کم می باشد.

بهبود عملکرد ذهنی

یک سری تحقیقات تازه در افراد سالم نشان داده اند که استفاده تک دوز از عصاره گوارانا به بهبود سرعت تفکر و یک سری جنبه های حافظه کمک می کند اما سایر تحقیقات نشان داده است که استفاده از گوآرانا باعث بهبود عملکرد ذهنی در بزرگسالان و افراد مسن نمی شود.

بهبود کارایی در ورزش

تحقیقات نشان داده اند که استفاده تک دوز از محصولات حاوی گوارانا، ویتامین ب ، ویتامین سی و مواد معدنی به مقدار کمی باعث بهبود عملکرد افراد ورزشکار آموزش دیده می شود.

کاهش وزن

به نظر می رسد که استفاده از گوارانا به همراه ماته و دامیانا باعث افزایش کاهش وزن می شود.

یک سری تحقیقات در حال بررسی نیز نشان داده اند که استفاده از گوارانا در ترکیب با افدرا و کمپلکسی از  17 نوع ویتامین و مواد معدنی به همراه یک رژیم کم چرب و ورزش باعث کاهش وزن تقریبی  2.7 کیلوگرم در 8 هفته می شود. اما اثربخشی گوارانا به تنهایی مشخص نمی باشد. 2

تسکین درد

در زمان قدیم گورانا به عنوان مسکن نیز مورد استفاده بوده است و این خاصیت تسکین درد، به دلیل داشتن کافئین زیاد است.

کافئین به گیرنده های آدنوزین متصل شده (A1 ،A2a که در تحریک احساس درد نقش دارند)، آن ها را مسدود می کند و باعث کنترل درد می شود.

کاهش احساس خستگی

گوارانا به عنوان ماده ای در نوشیدنی های انرژی زا مورد استفاده است. این ماده منبع عالی کافئین است که به حفظ تمرکز و افزایش انرژی ذهنی کمک می کند.

در حقیقت دانه های گوارانا می توانند 4 تا 6 برابر قهوه کافئین داشته باشد.کافئین با مسدود کردن آدنوزین، باعث کاهش خواب آلودگی و افزایش آرامش مغز می شود.

گوارانا بدون عوارض جانبی قابل توجه می تواند خستگی های روانی ناشی از سرطان را کاهش دهد.

استفاده از مکمل های حاوی گوارانا در یک دوره کوتاه مدت، برای مقابله با خستگی ناشی از  شیمی درمانی در خانم هایی که مبتلا به سرطان پستان بوده اند، اثر بخش است.

با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

بهبودظاهر پوست

استفاده از گوارانا به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی در صنعت آرایشی به عنوان یک ترکیب در کرم های ضد پیری، لوسیون ها، صابون ها و محصولات مراقبت از مو رایج است.

کافئین موجود در گوارانا باعث افزایش جریان خون در پوست می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا آسیب های پوستی مربوط به سن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مواد آرایشی حاوی گوارانا در بهبود سفت شدن پوست و به حداقل رساندن چین و چروک اطراف چشم موثر هستند. 3

کاهش اسهال مزمن و درمان یبوست

این گیاه در قرن ها به عنوان یک تونیک طبیعی معده برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال مزمن و یبوست مورد استفاده قرار گرفته است.

خواص ضد اسهالی این گیاه ممکن است به دلیل وجود تانن ها یا آنتی اکسیدان های گیاهی موجود در آن باشد.

تانن ها این خاصیت را دارند که می توانند بافت ها را به هم را متصل کنند.

بنابراین سبب ضد آب شدن دیواره های دستگاه گوارش شده و از این رو، میزان آب در روده را محدود کرده و در نتیجه اسهال را درمان می کنند.

از سوی دیگر، گوارانا غنی از کافئین است که ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند.

کنترل دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که این روز ها به شدت در حال رشد است.

آمار ها نشان می دهد تعداد کسانی که در سال 2017 به دیابت دچار شده اند، نسبت به سال گذشته، افزایش 12 درصدی داشته است.

در این بیماری در ترشح هورمون انسولین اختلال ایجاد می شود و همین موضوع افزایش میزان قند خون را به همراه دارد چرا که انسولین میزان قند خون را کنترل می کند.

خبر خوب این است که خواص گوارانا می توانند عملکردی مشابه با انسولین داشته باشند و به همین دلیل میزان قند خون بدن را در سطح استانداردی نگه دارند.

جلوگیری از سرطان

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این میوه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها یکی از مهم ترین موادی هستند که می توانند به شما در جلوگیری از سرطان کمک کنند.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد سرطان رادیکال های آزاد هستند که با اکسیده کردن سلول های سالم بدن، در آنها جهش ایجاد کرده و بافت های سرطانی را بوجود می آورند.

آنتی اکسیدان ها می توانند فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کنند و از همین طریق احتمال ابتلا به سرطان را به صورت قابل توجه ای کاهش بدهند. 4

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.sibooye.com
3.www.darukade.com
4.www.delgarm.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها