خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » بررسی برخی علل مکیدن انگشت در کودکان

دانلود کتاب های امتحان شده

بررسی برخی علل مکیدن انگشت در کودکان

بررسی برخی علل مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در نوزادان طبیعی، و برای کودکان یکی از روش‌های رایج برای رسیدن به آرامش است. در چند ماه نخست پس از تولد و حتی زودتر، نوزاد برای آرام شدن، به‌خواب رفتن یا شاید فقط لذت بردن شروع به مکیدن انگشت می‌کند.در این مرحله، مکیدن انگشت نه‌تنها رایج و بی‌ضرر است بلکه در رشد کودک و تقویت توانایی گفتاری او اثر مثبت دارد. پرسش مهم برای پدر و مادرها این است که مکیدن انگشت تا چه زمانی می‌تواند طول بکشد؟ آیا اشکالی ندارد کودک پیش‌دبستانی انگشتش را بمکد؟


بررسی برخی علل مکیدن انگشت در کودکان

انگشت مکیدن کودکان

مکیدن انگشت کودکان، یکی از رایج ترین عادات در اطفال است. این عادت در اوایل زندگی شروع می شود. حدود 90٪ نوزادان 2 ساعت پس از تولد نوعی مکیدن دست را نشان می دهند. مکیدن انگشت شست در نوزادان و کودکان خردسال طبیعی است. بیشتر نوزادان و کودکان نو پا انگشتان خود را می مکند.

با گذشت زمان، بیشتر کودکان در 3 تا 6 ماهگی به خودی خود انگشت مکیدن را متوقف می کنند. مکیدن انگشت به همراه استفاده از پستانک برای نوزادان کاملاً قابل قبول است.

طبق اعلام انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA)، این یک رفلکس طبیعی برای یک نوزاد است که اغلب در دوران رشد ممکن است حتی در رحم هم مشاهده شود. این رفلکس به کودک شما آرامش می دهد. همچنین می تواند تسکین دهنده باشد و بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا هنگام اضطراب یا جدا شدن از والدین از آن به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می کنند. این عادت به کودکان کمک می کند تا راحت تر بتواند بخوابد و احتمال دارد کودکان قبل از خواب انگشتان دست خود را از دهان خود بیرون بکشند.

همه ما شاهد مکیدن انگشت شست در کودکان هستیم و می دانیم چقدر نامناسب است. اما طبق گفته ADA بهترین زمان برای متوقف کردن یا پیشگیری از مکیدن انگشت شست تا چهار سالگی می باشد. در این زمان، مکیدن طولانی مدت می تواند روی دهان، فک و دندان تأثیر بگذارد و احتمالاً باعث مشکلاتی در شکل گیری از دندان های دائمی شود.1

بررسی برخی علل مکیدن انگشت در مودکان

علت مکیدن انگشت

انگشت مکیدن طبیعى ترین پاسخ کودک هنگام رویارویى با فشار روانى، اضطراب و مشکلات هیجانى – امنیتى است. روان شناسان معتقدند براى درمان این رفتار در کودکان زیر 6-5 سال نباید عجله کرد، زیرا بسیارى از این گونه عادت ها به تدریج و با افزایش سن کودک کاهش مى یابند و به کلى از بین مى روند.
 
اما اگر کودک 7 ساله اى نتواند این عادت خود را ترک کند، والدین و اطرافیان او باید درصدد درمان او برآیند، زیرا ترک چنین عاداتى در سال هاى بعد (نوجوانى) بسیار دشوارتر مى شود. در صورتى این عادت را در زمره اختلال بررسى مى کنند که تا سنین 16-12 ادامه داشته باشد. مطالعات نشان مى دهند که در حدود 15 درصد کودکانى که از 5 سالگى به بعد انگشت خود را مى مکند، دچار مشکلات عاطفى – هیجانى ناشى از ورود به مدرسه و دوره پیش دبستانى هستند. بیشتر این کودکان شدیداً به پدر و مادر و اطرافیان شان وابسته و متکى هستند.
 
زمانى که کودک سعى مى کند رفتار مکیدن انگشت خود را تغییر دهد، والدین و اطرافیان او باید از این تصمیم او استقبال کنند و با حمایت ها و تشویق هاى خود او را کمک و یارى نمایند. حمایت روانى براى کودک امنیت پدید مى آورد و باعث مى شود که کودک در ناملایمات و سختى ها از خود مقاومت بیشترى نشان دهد.2
 

راهکارهای ترک مکیدن انگشت شست در کودک

هرچند تمام انگشت مکیدن‌های کودکان به یک اندازه مشکل‌ساز نیست اما بعضی مواقع هم لازم است که این عادت کودک کنترل شود. بیشتر کودکان در فاصلهٔ دو تا چهار سالگی مکیدن شستشان را متوقف می‌کنند. برخی این عادت را مدت طولانی‌تری ادامه می‌دهند، اما فشار و واکنش همسالان و بچه‌های دیگر در مدرسه که کودک را مسخره خواهند کرد، اغلب مانع بازدارندهٔ خیلی مؤثری در ترک این عادت است. برای بررسی بیشتر می‌توانید توصیه‌های زیر را نیز بخوانید:
 

ابتدا به دنبال دلیل باشید

اولین قدم در برطرف کردن این عادت، پیدا کردن دلیل آن است. باید ببینید چه زمانی و کجا کودکتان شروع به مکیدن انگشتش می‌کند. همین جست‌وجوی شما باعث خواهد شد تا شما کودکتان را بشناسید و احساس و احتیاجاتش را درک کنید و بتوانید راحت‌تر و بهتر آنها را برطرف کنید. نکاتی که در زیر به دنبال این راهکار مهم اولیه می‌آید، ناشی از همین شناخت شماست.
 

واکنش نشان ندهید

دعوا کردن، فریاد کشیدن یا تنبیه فرزندتان کمکی به ترک این عادت نخواهد کرد، زیرا او معمولاً متوجه نمی‌شود که در حال مکیدن انگشتش است. علاوه بر این، فشار به او برای متوقف کردن این کار می‌تواند میل کودک به انجام آن را حتی بیشتر کند. همچنین روش‌هایی مانند بستن یک باند کشی روی انگشت شست، برای کودک راهکار خوبی به نظر خواهد رسید، به ویژه اگر کودک به دلیل تسکین یافتن و احساس امنیت انگشتش را می‌مکد.

بررسی برخی علل مکیدن انگشت در مودکان
 

نظر پزشک کودکتان را بپرسید

به گفتهٔ برخی از دندان‌پزشکان، تا زمانی که دندان‌های دائمی‌ کودک شروع به درآمدن می‌کنند، مکیدن انگشت شست آسیبی به هم‌راستایی دندان‌ها و فک کودکان نمی‌کند و دندان‌های دائمی معمولاً تا شش سالگی شروع به رویش نمی‌کنند اما شما باز هم نظر پزشک کودک خودتان را بپرسید.
 

سن کودک را در نظر بگیرید

کودکان معمولاً وقتی روش‌های دیگری برای آرام کردن خود پیدا کنند، مکیدن انگشت شست را متوقف خواهند کرد. برای مثال، یک کودک نوپایی هنگام گرسنگی ممکن است انگشت شست خود را بمکد، اما یک کودک خردسال سه یا چهار ساله می‌تواند به راحتی در یخچال را باز کند و چیزی برای خوردن پیدا کند یا به جای آن از والدینش بخواهد به او غذا بدهند.
 

تکنیک و روش مکیدن انگشت کودک را زیر نظر بگیرید

تمام انواع مکیدن انگشت شست به یک اندازه آسیب‌رسان و مضر نیست. کارشناسان می‌گویند شدت مکیدن و فشار زبان است که دندان‌ها را دچار تغییر شکل می‌کند و بعدها استفاده از سیم‌کشی ارتودنسی را ضروری می‌کند. بچه‌هایی که انگشت شست خود را به شکل منفعل و بی‌حرکت در دهانشان قرار می‌دهند، کمتر از کودکانی که با شدت و شور و هیجان آن را می‌مکند احتمال داشتن مشکلات دندانی دارند.

پس اگر او شستش را به شدت می‌مکد، لازم است این عادتش را زودتر یعنی از حدود چهار سالگی مهار کنید. اگر متوجه تغییراتی در دهان یا دندانش شدید یا اگر مطمئن نیستید که آیا مکیدن انگشت شست برای کودکتان ایجاد مشکل می‌کند یا خیر، بهتر است با یک دندان‌پزشک کودکان مشورت کنید. اگر انگشت فرزندتان در اثر مکیدن قرمز می‌شود یا پوستش ترک می‌خورد، وقتی خوابیده به آن کرم مرطوب‌کننده بمالید، چون اگر وقتی بیدار است این کار را بکنید، ممکن است تمام کرم را بمکد.
 

فعالیت دیگری را جایگزین کنید

مکیدن انگشت شست را با فعالیت‌های دیگر قطع کنید. سعی کنید مکان‌ها و زمان‌هایی را که در آنها کودکتان احتمال بیشتری برای مکیدن انگشت شستش دارد بشناسید و حواسش را با یک فعالیت جایگزین مانند توپی لاستیکی برای پرتاب کردن یا تعدادی عروسک انگشتی پرت کنید.
 

احساس و نیاز کودک را بشناسید

اگر می‌دانید وقتی کودکتان خسته است تمایل به مکیدن انگشت شستش دارد، پس اجازه دهید کمی بیشتر بخوابد یا اگر وقتی کلافه است به انگشتش پناه می‌برد، به او کمک کنید احساسات خود را با حرف زدن و کلمات بیان کند.3

بررسی برخی علل مکیدن انگشت در مودکان

عوارض ناشى از مکیدن انگشت

مکیدن انگشت بعد از 6 سالگى مى تواند مشکلات جدى در زمینه دندان ها، لثه و آرواره به وجود آورد. مک زدن هاى با فشار کودک به شست یا انگشتش در طول روز و شب، موجب جلو آمدگى دندان ها و ناهنجارى هاى استخوان فک او مى شود. دندان هاى ردیف بالا به سمت بیرون کشیده مى شوند و دندان هاى ردیف پائین نیز به سمت داخل دهان کج مى شوند.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها