خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » خواص جوانه یونجه برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص جوانه یونجه برای سلامتی

خواص جوانه یونجه برای سلامتی

یونجه گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می خورد، درحالی که استفاده از جوانه، عرق، دمنوش و بذر گیاه یونجه خواص بی شماری برای بدن دارند.


خواص جوانه یونجه برای سلامتی

وقتی نام یونجه به میان می آید بدون شک انسان به یاد غذای دام می افتد. در حالی که شاید از شنیدن خواص بسیار یونجه برای انسان تعجب کنید. از خواص دارویی این گیاه در گذشته بسیار استفاده می شده است. یونجه از اولین گیاهان شناخته شده توسط انسان است. این گیاه به طور عمده در آسیا کشت می شود. یونجه گیاهی با ارتفاع تا یک متر و از تیره پروانه واران است. این گیاه علفی و پایا در گروه شبدرها قرار دارد .دراین مطلب به معرفی خواص گیاه یونجه و جوانه  آن خواهیم پرداخت.

ترکیبات شیمیایی یونجه

ترکیبات شیمیایی یونجه بستگی به زمان رشد آن تفاوت دارد یعنی عمل تجزیه روی این گیاه قبل از گل دادن یا در آغاز گل دادن و یا پس از آن متفاوت است. به طور کلی مقدار پروتئین یونجه قبل از گل دادن آن بیشتر است اما مواد سلولزی و هیدراتهای کربن آن کمتر از دیگر زمانها رشد گیاه است. در یونجه آنزیم های بسیاری مانند اینورتاز و پکتیناز وجود دارد.

یونجه از 20 درصد پروتئین تشکیل شده است. این گیاه همچنین دارای اسید فسفریک، ویتامین های مختلف ، هیدرات های کربن، دیاستازها، نوعی ساپوتین با اثر عطسه آور، ستن ها و دو ماده رنگی است. در خاکستر یونجه مقدار زیادی آهک، پتاس، اسید فسفریک، کمی منیزیم، آهن و به مقدار جزئی «آرسنیک» و «سیلیس» وجود دارد.

طبع جوانه یونجه

جوانه یونجه دارای طبع گرم است. جوانه این گیاه غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، آهن، فیبر، پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم، منگنر، مس و روی است.

روش استفاده از جوانه یونجه

از جوانه یونجه به صورت خام برای تهیه ساندویج و انواع سالاد سبزیجات استفاده می شود و نوع پخته آن نیز برای تهیه برگر گیاهی بدون گوشت و انواع سوپ به کار برده می شود.

درمان و پیشگیری از کم خونی

کمبود آهن و تولید ضعیف خون موجب کم خونی در بدن می شود . یکی از مزیت های یونجه، پیشگیری و درمان کم خونی است. مصرف یونجه باعث افزایش تولید خون می شود. افرادی که از کم خونی رنج می برند، باید این گیاه را به برنامه غذاای خود اضافه کنند.

درمان سنگ های کلیه

یونجه سرشار از ویتامین E،C،A و روی است که برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید می باشد. برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه می توان جوانه و برگ های یونجه را مصرف نمود.

پیشگیری از روماتیسم و مسمومیت

مواد مغذی ضرووری که در یونجه وجود دارد دارای خواص ضد روماتیسمی است . یونجه برای پیشگیری و درمان آرتروز ، آرتریت ، مسمومیت ناشی از فلزات سمی، زخم های واریسی، سنگ مثانه و کلیه، ورم و …کاربرد بسیاری دارد.

کاهش کلسترول

کنترل سطح کلسترول خون در بدن یکی از مزایای مهم جوانه و دانه یونجه است .مصرف یونجه موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود. در نتیجه مصرف منظم این گیاه در کاهش خطر بیماریهای قلبی بسیار موثر است.

خواص جوانه یونجه برای سلامتی

کمک به سم زدایی بدن

جوانه یونجه دارای خاصیت سم زدایی دارد که می توان به عنوان که ماده تمیز کننده و سم زدا استفاده کرد تجمع سموم در بدن می تواند آثار مخربی در سلامتی و زیبایی داشته باشد. مصرف منظم و مداوم یونجه ، سموم بدن را دفع می کند.1

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان، یکی از مزیت های جالب یونجه محسوب میشود که تصمیم گرفتم آن را با شما به اشتراک بگذارم. سرطان بیماری کشنده ای می باشد که هر ساله صدها نفر جان خود را به خاطر این بیماری از دست می دهند. یونجه دارای کاوانانین و اسید آمینو می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان بازی میکنند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی

تصلب شرائین ممکن است منجر به بیماری های قلبی شود. یونجه می تواند از تصلب شرائین پیشگیری کند و موجب کاهش بیماری های قلبی شود. یونجه به عنوان یک رقیق کننده خون نیز در نظر گرفته می شود.

کنترل اشتها

می توانید با یونجه چای درست کنید. چای یونجه پر از مواد مغذی می باشد. برای کنترل اشتها می توانید قبل از هر وعده غذایی ، یک فنجان چای یونجه مصرف کنید. با این کار نه تنها اشتهای خود را کنترل می کنید، بلکه از شر بسیاری از بیماری ها هم راحت می شوید.

کاهش سطح فشار خون

سطح فشار خون بالا در بدن در صورت مراقبت نکردن بسیار خطرناک می باشد. نوشیدن یک فنجان چای یونجه می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند.

درمان و پیشگیری از کم خونی

کم خونی به وسیله کمبود آهن و تولید خون ضعیف به وجود می آید. خوشبختانه، یکی از مزیت های جالب یونجه هم درمان و پیشگیری از کم خونی می باشد. مصرف یونجه میتواند تولید خون را تقویت کند . افرادی که دارای سطح آهن کم در بدن می باشند باید یونجه را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

درمان دیابت

مصرف یونجه می تواند از دیابت نوع دو پیشگیری کند و حتی آن را درمان کند، چون باعث کاهش سطوح قند خون می شود.

افزایش تولید شیر مادر

بعد از بارداری هر زنی باید یونجه مصرف کند، چون باعث افزایش تولید شیر می شود. ترکیبات موجود در یونجه برای سلامتی بسیار مفید می باشند.2

از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

یونجه به دلیل داشتن خواص مدر باعث می شود تا از اختلالات کلیوی جلوگیری شود. شما می توانید برای جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری از یونجه استفاده کنید.

سنگ کلیه را درمان می کند.

در مورد جوانه یونجه چیزی می دانید؟ جوانه یونجه باعث می شود تا سنگ کلیه محو شود. چرا که این گیاه دارای منبع سرشار از ویتامین ای، آ و سی می باشد.

خواص جوانه یونجه برای سلامتی

جوانه یونجه خونریزی را بند می آورد

یونجه دارای منبع غنی از ویتامین کا، آهن و کلروفیل می باشد که برای جلوگیری از خونریزی بسیار مفید می باشد. شما می توانید به عنوان یک داروی گیاهی بر روی یونجه حساب باز کنید، چرا که باعث جلوگیری از خونریزی لثه می شود.

علائم یائسگی را تسکین می دهد

اگر در مرحله یائسگی قرار دارید بهتر است برای تسکین دردهای دوره یائسگی از یونجه استفاده کنید. یونجه به دلیل داشتن ژنستئین، کومسترول و بیوکانین می تواند از گرگفتگی این دوران جلوگیری کند. همچنین این گیاه برای درمان خشکی واژن و پوکی استخوان پس از یائسگی موثر است.

سطح قند خون را تحت کنترل نگه می دارد

یونجه دارای فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد برای سطح قند خون می توان از یونجه استفاده نمود. یونجه به دلیل خواص خود ادرار آور می باشد که باعث کنترل بیماری دیابت می شود.

به روند کاهش وزن کمک می کند

این گیاه می تواند یک سم زدای قوی برای بدن باشد، برای پاکسازی بدن و خارج شدن مواد سمی از سیستم گوارش می توان از یونجه استفاده نمود. یونجه دارای فیبر و پروتئین می باشد که یک میان وعده عالی برای کاهش وزن می باشد.

از کم خونی جلوگیری می کند و آن را درمان می کند

اکثر کم خونی ها به دلیل فقر آهن می باشد. شما می توانید برای جلوگیری از بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن از یونجه بهره بگیرید. یونجه باعث می شود تا تولید خون در بدن افزایش پیدا کند. همچنین این گیاه باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود.

دارای خواص ضد پیری است و آنتی اکسیدان دارد

اگر می خواهید یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های مختلف داشته باشید بهتر است یونجه مصرف کنید. یونجه باعث می شود تا رادیکال های آزاد در بدن کنترل شود. آنتی اکسیدان های یونجه می تواند سلامت بدن را بالا برده و از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند. همچنین یونجه دارای ویتامین کا می باشد که برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. ویتامین کا برای سلامت بدن حیاتی است.

بازیابی سلامتی را سرعت می دهد

همانطور که گفته شد یونجه دارای ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. مواد مغذی موجود در یونجه برای سلامت کلی بدن مفید است. یونجه برای ترمیم بافت ها موثر می باشد، این گیاه دارای هشت اسید آمینه ضروری بدن می باشد.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.parsiday.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها