خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

دانلود کتاب های امتحان شده

راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

تعلل و به تاخیر انداختن کارها از جمله مشکلاتی است که در وجود هر شخص ممکن است لانه کرده باشد و بر تمام اندیشه ها و گرایش ها و رفتارهای او تأثیر گذاشته است.اهمال کاری این است که کاری را که تصمیم به انجام آن را داریم به آینده موکول کنیم. به تعویق بیندازیم ، تعلل کنیم، سبک بشماریم و سهل انگاری کنیم. در واقع نوعی بی حالی و تنبلی است.


راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

تعویق چیست؟

تعویق (تعلل) یعنی به تأخیر انداختن ارادی جریان عملی کاری علیرغم اینکه انتظار می رود به خاطر تاخیر شرایط وخیم تر شود.

به عبارت دیگر، تعلل به معنی انجام کارهای لذت بخش تر به جای آنهایی که کمتر لذت بخش است می باشد. نتیجه نهایی این است که وظایف مهم به زمانهای دیگر موکول می شوند.1
 

ویژگی های اهمال کار

فرد اهمال کار ویژگی هایی دارد که از این قرار است:

1. تأخیر در انجام کاری که قصد انجامش را داریم.

2. همه افراد حتی مبتلایان به اهمال کاری این آسیب روانی را نکوهش می کنند و از آن تنفر دارند.

3. اهمال کاری به سرعت به صورت عادت در افراد ظاهر می شود ، و آمار نشان می دهد که این عادت در بیشتر مردم وجود دارد.

4. این بیماری مسری است؛ یعنی از حالتی به حالت دیگر انسان و از فرد به جامعه و از جامعه ای به جامعه دیگر سرایت می کند و می تواند به خانه ، خانواده، جامعه و فرهنگ آسیب برساند.

اگر این بی حالی و تنبلی درمان نشود بعد از مدتی دچار چند عارضه جسمی و روحی می شود که عبارتند از: افسردگی، وحشت زدگی درونی، دلهره و احساس ترس های درونی.1

راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

ریشه ها و علل تعلل در کارها

ریشه یابی اهمال کاری درمان آن را آسان می کند.

عوامل گوناگونی باعث تعلل می شوند که در 2 دسته کلی قرار دارند:
 

عوامل درونی و روانی

عوامل بیرونی و محیطی

عوامل درونی و روانی تعلل در کار ها
 

1.احساس کهتری یا خود کم بینی

عوامل متعددی باعث این احساس در فرد می شوند

·وقتی کسی از خود توقع دارد کاری که انجام می دهد بهترین و کامل ترین باشد و به نتیجه دلخواه نمی رسد ممکن است این احساس به او دست دهد.

·نقص های جسمانی مثل کوتاهی قد ، نازیبایی  و …ممکن است این احساس را در فرد به وجود آورد.

· گاهی خانواده ناخواسته باعث میشوند فرزند حس خود کم بینی داشته باشد وقتی از او توقع زیادی دارند و فرزند نمی تواند به خواست های بلند پروازانه آن ها برسد.
 

2.دم بینی

بعضی انسان ها قادر به دیدن افق های دور دست نیستند و تنها زمان کوتاهی از عمر خود را می بینندانگار همه چیز برای آن ها امروز است و فردایی وجود ندارد. ناگفته نماند که افراد دم بین در امر دنیا هم موفق نخواهند بود ؛ چرا که تنها مزد امروز را می خواهند و به آینده و فردا بی توجه اند.

برای درمان این بیماری روانی دوراندیشی در امور اجتماعی است . این جاست که می توان شیوه ادیان الهی را راه علاج دانست ؛ چرا که اعتقاد به قیامت و بسنده نکردن به زندگی دو روزه دنیا ، از مهم ترین آموزه های پیامبران است.
 

3.پایین بودن سطح تحمل

میزان تحمل پذیری افراد به خلق و خو، ساختار فیزیولوژیک و عوامل محیطی بستگی دارد. البته اراده را در تحمل پذیری نباید نادیده گرفت.کسانی که به زندگی خوش بین ترند، تحمل ناملایمات زندگی برایشان آسان تر است و کار برای آن ها رنج آور نیست.

راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها
 

4.کمال گرایی وسواس گونه

کمال گرایی و دقت برای خوب انجام گرفتن کار لازم است اما کمال گرایی وسواس گونه که هر چه را که انجام می دهد ناکافی ببیند راه مناسبی برای بالا بردن کیفیت نیست. درمان آن در بیان اهل بیت بی اعتنایی است که شاهراه نجات از وسواس دانسته شده است.
 

5.لذت جویی و راحت طلبی

لذت جویی آنی و بی تابی در رسیدن به خوشی نوعی کوته بینی است. راه رهایی از این بیماری روی آوردن به لذت جویی دراز مدت است. مثلا کسی که آرزوی رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی را دارد باید از تفریحات زودگذر چشم بپوشد و از بازی و شب نشینی و تفریح خود کم کند تا وقت مناسبی برای مطالعه پیدا کند.

امام علی علیه السلام می فرمایند: خوشبخت ترین مردم کسی است که لذت ناپایدار (دنیا) را برای لذت پایدار(آخرت) واگذارد.
 

6.شرمساری

اگر شما کاری کنید که آن را نادرست بدانید ، در خود احساس شرمساری می کنید.این هیجان می تواند باعث عقب انداختن کار بشود.مثلا وقتی کار را دیر به استاد تحویل می دهید و نمره پایین می گیرید شرمنده می شوید و کار بعدی را با سردی بیشتری انجام می دهید. برای درمان این آفت تلاش کنید از خطاهای پی در پی جدا پرهیز کنید تا احساس شرم ، اضطراب و هیجان در شما پایدار نشود.
 

7. اضطراب

اضطراب در نتیجه ترس از عدم موفقیت در آینده  به وجود می آید. شخص خود را ضعیف احساس می کند و می ترسد که در کارش موفق نشود . این ترس و اضطراب باعث به تعویق انداختن کارها می شود. پذیرش ریسک که اقتضای زندگی است ، خود می تواند نوعی درمان به حساب آید.  حضرت علی ع فرمودند: چون از کاری ترسیدی به همان کار بپرداز.2
 

چطور با تعلل در کارها مقابله کنیم؟

 

۱. پروژه های سنگین را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید

بعضی اوقات هدف کلی پروژه‌ای را می‌بینیم و فقط به دلیل اندازه و حجم آن از انجامش صرف نظر می‌کنیم و آن را به تعویق می‌اندازیم. پروژه‌های بزرگ این ریسک را دارند که مدت انجامشان به طول بیانجامد یا خسته‌کننده شوند. به جای تمرکز بر تصویر کلی و زمان مورد نیاز برای تکمیل آن، کوچک کردن یک پروژه به «پروژه‌های کوچک» می تواند به شما در شروع انجام کارها، کمک کند.
 

۲. مهلت تحویل بعضی کارها را پیش بیاندازید

دلیل دیگری که باعث می‌شود بسیاری از ما کارها را به تعویق بیاندازیم این است ک دوست داریم تحت فشار قرار بگیریم تا کاری را انجام دهیم و از شدت عملی که در نتیجه تحت فشار بودن به دست می‌آوریم، لذت می‌بریم. با پیدا کردن راهی جهت سرعت بخشی در مهلت انجام امور، قطعات مجموعه پروژه زودتر تکمیل می‌شوند و در نتیجه شما می‌توانید خواستتان برای تعلل در امور را محدود کنید.
 

۳. اهداف مشخص و قابل انجام انتخاب کنید

با انتخاب اهدافی که می‌توان نیل به آن‌ها را مدیریت کرد و قابل دسترس هستند، بخشی از مشکلات در راه رسیدن به اهدافتان را خود به خود از سر راه برمی‌دارید. واقع‌نگر بودن به شما این امکان را می‌دهد تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید؛ در حالی‌که اهداف غیرواقع بینانه و غیرقابل دسترس، تنها خواست شما را برای تعلل، افزایش می‌دهند.
 

۴. از ابزارهای مناسب افزایش بهره‌وری برای موبایل و کامپیوتر استفاده کنید

توصیه‌های تکنیکی می‌توانند نقش مهمی در مقابله با تعویق امور داشته باشند. هر چه ما بیشتر در دنیای دیجیتال وارد شویم، خواهیم دید نرم‌افزارها و ابزارهای در دسترس زیادی برای کامپیوترها، تبلت‌ها و موبایل‌هایمان در این زمینه وجود دارد.
 

۵. ببینید چه چیزهایی باعث کندی پیشرفت شما می‌شوند و بزرگ‌ترین عوامل عدم تمرکز حواس شما چیستند

هنگامی که مردم می‌گویند که مشکلات فراوانی داشته‌اند تا پروژه‌ای را ادامه دهند، بیشتر به این دلیل است که آن‌ها متوجه مسایل خاص مانع راه، نبوده‌اند. سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون، چرت زدن یا پیاده‌روی، همه این‌ها ممکن است عواملی برای کندی پیشرفت یا تعویق آغاز مسیر کار باشند.

عامل دیگر ترس از شکست است که می‌پندارید اگر شما کاری را آغاز کنید امکان ندارد که موفق به انجام آن شوید. در پایان روز، سعی کنید عوامل عدم تمرکز حواس و عواملی که شما را از انجام کارها بازمی‌دارند را بشناسید. سپس سعی کنید هنگامی که می‌خواهید کاری را انجام دهید، آن عوامل را از مسیر انجام وظیفه‌تان دورکنید.
 

۶.روشی را که قبلا برای شما نتایج رضایت بخشی را به بار آورده بوده است، بازیابی کنید

راه‌های مختلفی برای دستیابی دوباره به آن موفقیت وجود دارد. گاهی اوقات یکی از دلایل تعلل ما در انجام امور همین است که ما روش چندان قابل اتکایی را برای انجام آن کار خاص، در اختیار نداریم.

راهکارهای برای مقابله با تعلل در انجام کارها

۷.نکات مثبت شروع انجام کار و تکمیل آن را در کنار نکات منفی تاخیر در انجام کار، تصور کنید

قدرت تصور را دست کم نگیرید. در بسیاری از جنبه‌های زندگی شخصی مانند شنا، دوندگی، شغل حرفه‌ای و دیگر مسایل این‌چنینی، تصور نتایج می‌تواند کارآمد و مفید باشد. برای انجام امور پیچیده‌تر که شاید از انجام آن‌ها نفرت داریم، شاید بهتر باشد در کنار تفکر در مورد نقاط مثبت، به نتایج و مشکلات دردسرساز منتج از تعلل در انجام کار نیز بیاندیشید.3

پینوشتها
1.www.jameesalamat.com
2.www.beytoote.com
3.www.zoomit.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها