خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » رزمایش اسرائیل در آستانه سفر بایدن به منطقه/ تعلیق ژنرال سه ستاره آمریکایی به خاطر انتقاد از همسر بایدن/ آمادگی نخست وزیر اردن برای برقراری روابط سالم با ایران/ تاکید ترکیه بر حمله نظامی به سوریه

دانلود کتاب های امتحان شده

رزمایش اسرائیل در آستانه سفر بایدن به منطقه/ تعلیق ژنرال سه ستاره آمریکایی به خاطر انتقاد از همسر بایدن/ آمادگی نخست وزیر اردن برای برقراری روابط سالم با ایران/ تاکید ترکیه بر حمله نظامی به سوریه

 

بین الملل تابناک: رزمایش اسرائیل در آستانه سفر بایدن به منطقه، تعلیق ژنرال سه ستاره آمریکایی به خاطر انتقاد از همسر بایدن، آمادگی نخست وزیر اردن برای برقراری روابط سالم با ایران، تاکید ترکیه بر حمله نظامی به سوریه و هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تعداد گرسنگان در جهان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

رزمایش اسرائیل در آستانه سفر بایدن به منطقه

ارتش رژیم صهیونیستی از برگزاری مانوری نظامی در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی از برگزاری مانوری نظامی در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی خبر داد.

براساس این گزارش، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این مانور یک روزه در راستای تدارک مقدمات سفر بایدن به اراضی اشغالی صورت می‌گیرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آتی سفر منطقه‌ای خود را از اراضی اشغالی آغاز کرده و پس از آن به عربستان سعودی برود. این سفر دوره‌ای از روز چهارشنبه (۱۳ جولای، ۲۲ تیرماه) با عزیمت رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی آغاز خواهد شد و پس آن در روز ۱۵ جولای با حضور وی در عربستان سعودی ادامه می‌یابد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است در جریان این سفر با حضور در شهر جده، در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که با حضور مصر، اردن و عراق نیز برگزار می‌شود، مشارکت داشته باشد.

تعلیق ژنرال سه ستاره آمریکایی به خاطر انتقاد از همسر بایدن

ارتش آمریکا از تعلیق قرارداد یک ژنرال بازنشسته سه ستاره که به عنوان مشاور در ارتش فعالیت دارد، به دلیل اظهار نظر در مورد توییت جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خبر داد.

به گزارش یواس تودی، ارتش آمریکا اعلام کرده، محتوای توئیت این ژنرال بازنشسته به سخره گرفتن بانوی اول بر سر یک موضوع داغ اجتماعی بوده است.

گری ولسکی، ژنرال سه ستاره، سخنگوی سابق ارتش و دریافت کننده نشان “ستاره نقره‌ای شجاعت” در عراق که به عنوان “آموزگار ارشد” به افسران ارشد نظامی، کارکنان و دانشجویان حاضر در مانورهای جنگی و سایر فعالیت‌های نظامی مشاوره می داد، ضمن تعلیق از کار، تحت بازجویی و تحقیقات قرار گرفت.

سینتیا اسمیت، سخنگوی ارتش به “یو اس ای تودی” گفت که ژنرال تئودور مارتین، فرمانده مرکز تسلیحات ترکیبی، قرارداد گری ولسکی را تا مشخص شدن نتایج تحقیقات به حالت تعلیق درآورده است.

۲۴ ژوئن، جیل بایدن در توئیتی از تصمیم دیوان عالی کشور مبنی بر لغو حق سقط جنین انتقاد کرد و نوشت: “نزدیک به ۵۰ سال است که زنان حق دارند درباره خود تصمیم بگیرند.”

ولسکی هم در توئیتی پاسخ داد: «خوشحالم که بالاخره فهمیدی زن چیست». اما نظر او بعداً حذف شد.

این روزنامه آمریکایی نوشت که این اظهار نظر، نقض قوانین کار برای یک افسر بازنشسته و یک کارمند در لیست حقوق بگیران پنتاگون است.

آمادگی نخست وزیر اردن برای برقراری روابط سالم با ایران

نخست وزیر اردن یکشنبه شب گفت که کشورش برای برقراری روابط سالم با ایران آماده است.

 بشر الخصاونه در گفت وگو با شبکه بی بی سی عربی افزود که امان هرگز به تهران به عنوان منشاء تهدید امنیت ملی خود نمی نگرد.

وی البته ادعا کرد: روند تهدیدات ایران علیه کشورهای همسایه کاهش یافته و ما نسبت به این مسأله بسیار خرسند هستیم.

بشر الخصاونه با بیان اینکه ما آماده روابط سالم با جمهوری اسلامی ایران هستیم، درعین حال گفت که روابط اردن با عربستان، تاریخی و گسترده است.

تاکید نخست وزیر اردن بر آمادگی روابط با ایران، چند روز پس از سخنان عبدالله دوم شاه این کشور درخصوص نقش ایران در خاورمیانه منتشر می شود.

عبدالله دوم در پاسخ به سؤالی در مورد نقش ایران در منطقه نیز گفت که شاید تهران از جایگاه خود در طرح‌های منطقه‌ای بپرسد و اینجا این سؤال مطرح می شود که چگونه می توانیم برای خدمت به مردم منطقه، اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم.

این سخنان نخست وزیر اردن را شاید بتوان سیگنال مثبت به خبرهایی از مذاکرات ایران و اردن در بغداد قلمداد کرد.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق ۹ تیرماه از آغاز گفت‌ وگوها در بغداد میان ایران- اردن و ایران- مصر خبر داده بود.

تاکید ترکیه بر حمله نظامی به سوریه

وزیر دفاع ترکیه بر لزوم ادامه عملیات نظامی این کشور در سوریه تأکید کرد و گفت که آنکارا عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده در شمال سوریه را به تعویق نخواهد انداخت.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترکیه در نشست ناتو در مادرید توصیه‌ای درباره اجتناب یا تعویق عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه دریافت کرد، گفت: «در دیدارهای دوجانبه ما در حاشیه اجلاس سران ناتو در مادرید، این موضوع مطرح نشد و همانطوری که رئیس‌جمهور ترکیه گفته به این نصیحت گوش نخواهد کرد. همانگونه که قبلا گفته بودیم ما هر کاری را که برای تضمین امنیت کشورمان لازم است، انجام داده‌ایم و مصمم هستیم که در آینده این کار را انجام دهیم و قادر به انجام آن هستیم».

به گزارش خبرگزاری نووستی، پیشتر ابراهیم کالن سخنگو و مشاور امنیتی رئیس جمهور ترکیه گفته بود که آنکارا هر لحظه آماده عملیات نظامی جدید در شمال سوریه است.

هفته گذشته، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه NTV (ان تی وی) اظهار کرد، واشنگتن و مسکو در مورد عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه حق دخالت و اظهارنظر ندارند.

وی ادامه داد که وقتی صحبت از امنیت ملی می شود، مهم نیست که این و آن چه می گویند، بنابراین ترکیه آنچه را که لازم است در چارچوب قوانین بین المللی انجام می دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه روسیه و آمریکا حق ندارند در این باره به ترکیه چیزی بگویند، اظهار کرد که ما از اقدام‌های روسیه ناراضی هستیم و این را شفاف اعلام می‌کنیم.

مقام های بلندپایه روسیه و آمریکا پیش از این در اظهارات رسمی خود چندین بار مخالفت خود را با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کردند و از آنکارا خواستار در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز برای اوضاع سوریه شده بودند.

در روزهای اخیر مقام های ترکیه بارها از احتمال آغاز دور جدید حملات به شمال سوریه و اعلام آمادگی در این خصوص سخن گفته اند و این اظهارات نگرانی هایی را در ارتباط با شعله ور شدن دوباره درگیری ها در شمال سوریه بین طرف های مختلف حاضر در آن و بروز مشکل برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تعداد گرسنگان در جهان

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش گرسنگی در جهان هشدار داد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: «تعداد مردمی که با گرسنگی مواجه می‌شوند در حال افزایش بوده و قیمت مواد غذایی در بالاترین میزان خود طی یک دهه (گذشته) است».

گوترش در ادامه این پیام توییتری نوشت: «تنها از طریق اقدامی جهانی می‌توان با این چالش جهانی مقابله کرد. ما برای نجات جان انسان‌ها هم اکنون باید اقدام کنیم».

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود 22 تا 25 میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: روسیه مایل است تا در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند.

روسیه و اوکراین تقریبا تامین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کرملین اعلام کرد: «روسیه به نوبه خود آماده کمک برای یافتن گزینه هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است.»

آنکا فلدهاسن، سفیر آلمان در اوکراین نیز اواخر خرداد ماه گفته بود، برلین در نظر دارد تا یک کریدور آزمایشی برای صادرات غلات اوکراین از طریق خط آهن ایجاد کند.

به گفته این مقام آلمانی، «در آینده نزدیک، صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر اودسا غیرممکن است؛ از این رو ما باید بر روی امکان صادرات از طریق لهستان کار کنیم. آلمان تلاش می کند تا این امر را به ویژه به وسیله خط آهن آلمان، تسهیل کند. ما در حال همکاری با شرکای اوکراینی برای اجرای چنین حمل و نقل آزمایشی هستیم.»

اتحادیه اروپا تلاش برای ایجاد «کریدورهای همکاری» برای انتقال غلات اوکراین از طریق زمینی را افزایش داده است. این اقدام در راستای نگرانی در مورد چشم انداز بحران مواد غذایی در صورت به مقصد نرسیدن محصولات صورت گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند و یا صادرات کالا از طریق بنادر دریایی تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل را تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی های حامل غلات اوکراینی را تضمین می کند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها