خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » سازمان ملل: بیش از ۱۹۰۰ غیرنظامی اوکراینی کشته‌ شده‌اند/ کشف ۹۰۰ جسد در اطراف کی‌یف+عکس/روسیه: ۲۱۷ مرکز نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته منهدم شد

دانلود کتاب های امتحان شده

سازمان ملل: بیش از ۱۹۰۰ غیرنظامی اوکراینی کشته‌ شده‌اند/ کشف ۹۰۰ جسد در اطراف کی‌یف+عکس/روسیه: ۲۱۷ مرکز نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته منهدم شد

شنیده شدن انفجار مهیب در پایتخت اوکراین/ کشف ۹۰۰ جسد در اطراف کی‌یف+عکس

بین الملل تابناکپنجاه و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو ورود جانسون و وزرای انگلیسی به روسیه را ممنوع کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۲۰:۳۷

وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که ورود «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه، «بن والاس» وزیر دفاع و ۱۰ مقام ارشد دیگر این کشور به روسیه را ممنوع کرده است.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام «با توجه به اقدام خصمانه بی‌سابقه دولت انگلیس، به‌ویژه اعمال تحریم‌ها علیه مقامات ارشد روسیه» انجام شده و به زودی فهرست تحریمی را گسترش خواهد داد تا سیاستمداران و اعضای پارلمان انگلیس را هم شامل شود.

این وزارتخانه افزود «تحریم‌های جدید در پاسخ به کارزار اطلاعاتی و سیاسی لندن با هدف منزوی کردن روسیه در سطح بین‌المللی، مهار این کشور و خفه کردن اقتصاد آن است».

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه همچنین انگلیس را به شعله‌ور کردن عمدی اوضاع در خصوص اوکراین، ارسال تسلیحات مرگبار به کی‌یف و تحت فشار قرار دادن سایر کشورها برای اعمال تحریم علیه روسیه و همچنین اتخاذ مواضع روس‌هراسانه از سوی مقامات لندن متهم کرد.

از زمان آغاز جنگ روسیه با اوکراین، انگلیس به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. رسانه‌ها اخیراً گزارش کردند لندن نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند که هر چه سریع‌تر به حل و فصل درگیری با روسیه بپردازد؛ این در حالی است که لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی‌یف باید اول از همه در قدرتمندترین موضع ممکن قرار بگیرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که شنبه گذشته در سفری غیرمنتظره به کی‌یف سفر و با «ولودمیر زلنسکی» دیدار کرد، در اظهاراتی مدعی شد کشتار بوچا در اوکراین، اعتبار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای همیشه لکه‌دار کرد. وی در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر اوکراین افزود: «روس‌ها در محاسباتشان درباره اوکراین مرتکب اشتباه شدند».

نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد: «فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را افزایش خواهیم داد و هر هفته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم». دفتر نخست‌وزیری انگلیس هم شنبه گذشته اعلام کرد که انگلیس قصد دارد ۱۲۰ خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی ضد کشتی جدید به اوکراین ارسال کند.

سازمان ملل: بیش از ۱۹۰۰ غیرنظامی اوکراینی کشته‌ شده‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۲۰:۳۳

سازمان ملل اعلام کرد، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ۱۹۸۲ غیرنظامی اوکراینی کشته و ۲۶۵۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس اعلام دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تلفات ناشی از جنگ از برخی از مناطق درگیر با تاخیر اعلام شده و برخی از گزارش‌ها هم هنوز تایید نشده‌اند که این می‌تواند باعث شود تلفات جنگ بسیار بیشتر از این آمار اعلام شده باشد.

دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکثر این تلفات غیرنظامیان در نتیجه استفاده از تسلیحات انفجاری از جمله شلیک‌های توپخانه‌ای سنگین و سیستم‌های راکتی به همراه حملات موشکی و هوایی بوده است.

از میان کشته‌ها، ۵۱۱ مرد، ۳۲۳ زن، ۵۶ پسر، ۳۴ دختر و ۷۲ تن کودک بوده‌اند. به علاوه، جنسیت ۹۸۶ بزرگسال هنوز مشخص نشده است. در مجموع ۲۶۵۱ فرد زخمی هم ۳۱۳ تن مرد، ۲۳۰ نفر زن، ۵۳ دختر، ۵۶ پسر و ۱۴۷ تن کودک هستند و جنسیت ۱۸۵۲ بزرگسال نیز هنوز مشخص نشده است.

بیش از ۴.۷ میلیون اوکراینی از کشور گریخته‌اند

نیروهای مسلح روسیه در ۲۴ فوریه حمله خود را در اوکراین آغاز کردند. از آن زمان، درگیری‌های شدید باعث شده تا بیش از ۴.۷ میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه فرار کنند.

بر اساس گزارش کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، لهستان ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۶۲۲ اوکراینی را پذیرفته است که از حمله نیروهای روسی از اوکراین فرار کرده‌اند. ۷۲۶ هزار و ۸۵۷ اوکراینی در رومانی و ۴۱۹ هزار و ۴۹۹ نفر به مولداوی رفته‌اند. علاوه بر این، ۲۲۹ هزار و ۵۹۷ اوکراینی برای فرار از جنگ به اسلواکی نقل مکان کرده‌اند و ۴۴۷ هزار و ۵۳ نفر در مجارستان پناه گرفته‌اند. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، بیش از هفت میلیون نفر نیز در اوکراین به دلیل درگیری بین دو کشور در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

روسیه: ۲۱۷ مرکز نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته منهدم شد
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۱۲:۱۴

سخنگوی وزارت دفاع روسیه جمعه شب گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۷ مرکز نظامی اوکراین منهدم شده است.

به گزارش رسانه‌های روسی، ژنرال ایگور کوناشنکف در گزارش روزانه خود اعلام کرد که در روز گذشته همچنین پنج پهپاد و دو بالگرد ارتش اوکراین منهدم شده است.

وی همچنین گفت که ۲ موشک اوکراینی که درصدد حمله به نیروگاه برق- آبی کاخوفکا در خرسون بودند، سرنگون شده است.

وی دوشنبه گذشته نیز گفته بود که از آغاز جنگ تاکنون، ۳۸۵ پهپاد، ۲۲۴ سامانه موشکی ضد هوایی، یکهزار و ۹۱۸ تانک و نفربر زرهی، ۲۰۹ موشک انداز و ۸۱۵ توپخانه ارتش اوکراین منهدم شده است.

شنیده شدن انفجار مهیب در پایتخت اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۱۲:۱۳

در شرایطی که مناطق غربی و پایتخت اوکراین در هفته های گذشته وضعیت آرام تری را نسبت به گذشته تجربه کردند رسانه ها از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در این مناطق خبر دادند.

به گزارش رویترز، رسانه های محلی اوکراین از شنیده شدن صدای انفجار در کی یف، پایتخت این کشور و همچنین لویو در غرب این کشور در بامداد شنبه خبر دادند.

بامداد شنبه، در بیشتر اوکراین، صدای آژیر خطر شنیده نشد.

براساس توافقات انجام شده بین کی یف و مسکو، نیروهای روسیه حومه پایتخت را ترک کردند اما جنگ در مناطق شرقی اوکراین ادامه دارد.

شهر لویو در غرب اوکراین از جمله مناطق امن این کشور از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در این کشور بود که برخی سفارت های خارجی در زمان حمله به کی یف، در این شهر مستقر شده بودند.

کشته شدن سه هزار نظامی اوکراینی
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۱۲:۱۱

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت، در طول هفت هفته جنگ با روسیه حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نظامی اوکراینی کشته و حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. او در مصاحبه روز جمعه به شبکه سی‌ان‌ان گفت، تلفات غیرنظامیان شمارش نشده است.

به گزارش رویترز، وی همچنین مدعی شد ۱۹ تا ۲۰ هزار سرباز روس در این جنگ که اکنون در هفته هشتم است، کشته شده‌اند. اما مسکو ماه گذشته اعلام کرد ۱۳۵۱ سرباز روس کشته و ۳۸۲۵ نفر زخمی شده‌اند. این خبرگزاری تاکید کرد نمی‌تواند به طور مستقل اعداد طرفین را تأیید کند.

جنگ در اوکراین ادامه دارد و طبق این گزارش، درگیری در ماریوپول که اوکراین اعلام کرده در تلاش است محاصره این شهر بندری جنوب شرقی را بشکند، تشدید شده است. «الکساندر موتوزیانیک» سخنگوی وزارت دفاع اوکراین در یک نشست با بیان این که روس‌ها ماریوپل را به طور کامل تصرف نکرده‌اند، گفت: «وضعیت در ماریوپول دشوار و سخت است. در حال حاضر جنگ در حال وقوع است. ارتش روسیه دائما خواستار واحدهای اضافی برای حمله به شهر می‌شود». به گزارش رویترز، اگر مسکو ماریوپل را تصرف کند، اولین شهر بزرگی است که سقوط می‌کند.

تجمع چند هزار نفری در حمایت از روسیه در صربستان
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ – ۱۲:۰۸

رسانه‌های روسی گزارش دادند چند هزار نفر از ساکنان شهر «بلگراد» پایتخت صربستان، در یک تظاهرات گسترده در حمایت از روسیه شرکت کردند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، دلیل برگزاری این رویداد به نام «نه از طرف من»، رأی موافق صربستان به اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل بود.

سازمان دهندگان این تجمع، گروه «گشت مردمی» به ریاست دمنیان کنژویچ و جنبش «اُبراز» به ریاست ملادن اوبرادوویچ بودند که پیش از این در ماه مارس تجمعاتی در حمایت از روسیه برگزار کرده بودند.

بر اساس این گزارش، حدود ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی، صدها نفر در مرکز بلگراد، در نزدیکی بنای یادبود نیکلاس دوم، روبروی ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند. سپس تعداد آنها به چندین هزار رسید.

به نوشته ریانووستی، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، پرچم‌های روسیه، صربستان، جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، و پرچم سیاه-زرد-سفید امپراتوری روسیه را به همراه داشتند. برخی از آنها تی‌شرت‌هایی با علامت Z پوشیده بودند.

تظاهرات‌کنندگات خیابان اصلی کرالیا میلانا را مسدود کردند و سپس در یک ستون از مرکز شهر عبور کردند و از کنار ستاد کل، وزارت دفاع، دولت و وزارت خارجه صربستان گذشتند.

بر این اساس، شرکت‌کنندگان شعارهایی مانند «کریمه روسی است»، «کوزوو صربستانی است»، «صرب‌ها و روس‌ها برای همیشه برادرند» سر دادند. آنها همچنین در مقابل سفارت بلاروس شعارهایی در حمایت از «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور این کشور سر دادند.

 

هشدار زلنسکی درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی 

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که جهان باید آماده احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد.

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه احتمالا به استفاده از سلاح هسته‌ای یا شیمیایی روی بیاورد چون وی ارزشی برای جان اوکراینی‌های قائل نیست.

این در حالی است که «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امروز پنجشنبه تصریح کرد که هنوز شواهدی از تغییر وضعیت استقرار یا آرایش‌ نظامی نیروها و تجهیزات روسیه در جهت آماده‌باش هسته‌ای چند ماه پیش این کشور مشاهده نشده است.

ویلیام برنز، با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای گفت: «مشخصاً ما در این مورد بسیار نگران هستیم. با توجه به سرخورده شدن احتمالی [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) و سران روسیه و با توجه به شکست‌هایی که آنها در سطح نظامی متحمل شده‌اند هیچ‌ کدام از ما نمی‌توانیم احتمال توسل به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را سرسری بگیریم.»

او با وجود این در ادامه گفت: «با آنکه ما شاهد لفاظی‌هایی از جانب کرملین بوده‌ایم و آنها [گفته‌اند که] سطح آماده‌باش هسته‌ای را افزایش می‌دهند، ما هنوز شاهد نشانه‌های عملی در خصوص تغییر نوع استقرار یا آرایش‌های نظامی، از نوعی که بتواند آن نگرانی‌ها را افزایش دهد، نبوده‌ایم.»

ولادیمیر پوتین، روز هشتم اسفندماه در دیدار با مقام‌های دفاعی روسیه گفت به وزارت دفاع روسیه دستور داده نیروهای بازدارنده هسته‌ای در حالت آماده باش قرار بگیرند.

روسیه اخراج ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا را اعلام کرد

روسیه اخراج دیپلمات‌ها از این کشور را افزایش داده و روز جمعه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا در این کشور را “عنصر نامطلوب” در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم را به دنبال اخراج ۱۹ دیپلمات روس از اتحادیه اروپا و سازمان اروپایی انرژی اتمی اتخاذ کرده است.

در این بیانیه آمده است: روسیه، اتحادیه اروپا را مسئول تخریب ساختار همکاری‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که طی دهه‌ها میان این دو طرف شکل گرفته بود، می‌داند. لزوم رعایت دقیق الزامات کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک سال ۱۹۶۱ توسط اتحادیه اروپا تاکید می‌شود.

در این بیانیه به زمان دقیق خروج این دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از روسیه اشاره‌ای نشده است و تنها اعلام شده که آنها در آینده‌ای نزدیک روسیه را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا اواخر روز جمعه اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه را محکوم کرد.

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا این تصمیم بی‌اساس و غیرقابل توجیه فدراسیون روسیه برای اخراج ۱۸ تن از اعضای هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا در این کشور را محکوم می‌کند. این دیپلمات‌های اتحادیه اروپا وظیفه خود را در چهارچوب و با احترام کامل به کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک انجام می‌دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: هیچ دلیلی جز تلافی برای تصمیم روز جمعه مقامات روسیه وجود ندارد. راهی که روسیه اتخاذ کرده بیش از پیش به انزوای بین‌المللی‌اش دامن خواهد زد.

روسیه و اعضای کشورهای اتحادیه اروپا در ماه جاری میلادی در بحبوحه اعتراضات شدید به حمله مسکو به اوکراین که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر به شدت محکوم شده است، متقابلا دست به اخراج دیپلمات‌های یکدیگر زده‌اند.

ادامه این اخراج‌ها نشانه‌ای از خدشه دار شدن شدید روابط دیپلماتیک میان روسیه و باقی جهان است.

رایزنی وزرای دفاع آمریکا و آلمان با موضوع حمایت از اوکراین

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، لوید آستین گفتگویی تلفنی با کریستین لامبرشت، همتای آلمانی خود داشته و در این گفتگو درباره تلاش‌های مشترک در راستای تداوم حمایت از اوکراین و دفاع از جناح شرقی ائتلاف ناتو بحث کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان به گفتگو پرداخت تا از آلمان به خاطر تداوم تعهد قدرتمندش به ارائه توانمندی‌های دفاعی حیاتی به اوکراین در کنار دیگر کشورهای متحد و شریک ناتو تشکر کند. وزیر دفاع آمریکا و وزیر دفاع آلمان به بحث درباره تلاش‌ها در راستای کمک به اوکراین و هم دفاع از خاک ناتو در طول جناح شرقی آن پرداختند.

کشف ۹۰۰ جسد در اطراف کی‌یف 

رئیس پلیس کی یف روز جمعه در یک نشست خبری گفت: در پی عقب نشینی نیروهای روسیه اجساد بیش از ۹۰۰ غیرنظامی در اطراف شهر کی‌یف کشف شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، پلیس روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ جسد غیرنظامی در منطقه اطراف پایتخت اوکراین در پی عقب نشینی نیروهای روسی کشف شده است که اکثر آنها به ضرب گلوله کشته شده اند. تعداد کشته شدگان دو برابر آن چیزی است که مقامات اوکراینی تقریباً دو هفته پیش اعلام کردند.

شنیده شدن انفجار مهیب در پایتخت اوکراین/ کشف ۹۰۰ جسد در اطراف کی‌یف+عکس

آندری نبیتوف، رئیس نیروی پلیس منطقه ای کی یف، گفت که اجساد در خیابان ها رها شده یا به طور موقت دفن شده اند.

وی گفت اطلاعات پلیس نشان می دهد ۹۵ درصد این افراد بر اثر جراحات گلوله جان خود را از دست داده اند.

نبیتوف با بیان این که هر روز اجساد بیشتری در زیر آوار و در گورهای دسته جمعی پیدا می شود، اضافه کرد که بیشترین تعداد قربانیان در یک گور دسته جمعی در بوچا یافت شد که در آن بیش از ۳۵۰ نفر بودند.

به گفته نبیتوف، کارگران شرکت آب و برق در بوچا اجساد را در حومه کی یف در حالی که تحت کنترل روسیه بود، دفن کرده اند. او افزود که نیروهای روسی در حال “ردیابی” افرادی بودند که نظرات شدید طرفدار اوکراین را ابراز می کردند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه در واکنش به تجاوز اوکراین به خاک روسیه، وعده داد حملات موشکی به پایتخت اوکراین را تشدید کند.

تهدید تشدید حملات به کی‌یف پس از آن مطرح شد که مقامات روسیه اوکراین را به زخمی کردن هفت نفر و آسیب رساندن به حدود ۱۰۰ ساختمان مسکونی در اثر حملات هوایی در بریانسک، منطقه ای هم مرز با اوکراین، متهم کردند.
مقامات اوکراینی در یکی دیگر از مناطق مرزی روسیه نیز روز پنجشنبه از گلوله باران اوکراین خبر دادند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تعداد و مقیاس حملات موشکی به مراکز و تاسیسات در پاسخ به رژیم ملی‌گرای اوکراین که امنیت و حاکمیت روسیه را تهدید می کند، افزایش خواهد یافت».

روسیه این هشدار را در حالی صادر کرد که به گفته منابع غربی برای حمله مجدد در شرق اوکراین آماده می شود. در همین حال، مردم محلی در شهر ماریوپل در جنوب شرقی گزارش دادند که نیروهای روسی در حال بیرون آوردن اجساد بودند.

مقامات اوکراینی حمله به اهداف در روسیه را تایید نکرده اند و این گزارش ها به طور مستقل قابل تایید نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، احتمال می رود پس از حمله ادعایی اوکراین به یک رزمناو روسی و غرق شدن آن، اقدامات تلافی جویانه روسیه شدت یابد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها