خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بعد از ۹ سال/ امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور/ تعظیم امامعلی رحمان به پرچم ایران+ عکس

دانلود کتاب های امتحان شده

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بعد از ۹ سال/ امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور/ تعظیم امامعلی رحمان به پرچم ایران+ عکس

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بعد از 9 سال/ امضای 17 سند همکاری میان دو کشور/ تعظیم امامعلی رحمان به پرچم ایران+ عکس

بین الملل تابناک: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان پس از ۹ سال و پایان روابط تیره میان دو کشور، امروز دوشنبه درصدر هیأتی بلند پایه به ایران سفر و سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ سفر امامعلی رحمان با دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی انجام شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز شهریور ۱۴۰۰ به دعوت همتای تاجیک خود و نیز به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای به دوشنبه سفر کرد که در جریان آن هشت سند همکاری بین ایران و تاجیکستان به امضای مقام های دو کشور رسید و همچنین روند عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای آغاز شد.

سید ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان در مجموعه فرهنگی سعدآباد که با حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد، به «امامعلی رحمان» همتای تاجیک خود و هیأت همراه وی خوش‌آمد گفت.

ابراهیم رئیسی: ایران و تاجیکستان نگاه مشترک منطقه ای دارند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، اظهار داشت: از این که رئیس جمهور تاجیکستان دعوت ایران را پذیرفت، بسیار سپاسگزارم. همچنین ما با کشور تاجیکستان به دلایل مختلف هم همسایگی و روابط فرهنگی و دینی و هم روابط همزبانی و هم تمدنی ارتباطات خوبی به ویژه بعد از انقلاب اسلامی داشتیم و داریم.

وی افزود: با توجه به مشکلات پدید آمده، سفری که اخیرا بنده در ابتدای دولت به تاجیکستان داشتم، هم برای اجلاس شانگهای و هم دیدار دو جانبه که این سفر برای روابط بین دو کشور نقطه عطفی بود.

رئیس جمهور گفت: امروزه روابط بین دوکشور متحول گشته و طوری شده که در روابط تجاری حجم مبادلات به چهار برابر رسیده است. همچنین در حوزه های مختلف نیز گام های بسیار خوبی برداشته شده، به ویژه تفاهنامه هایی که در دوشنبه امضا شده است.

رئیسی تصریح کرد: امروز با سفر آقای امامعلی رحمان به ایران و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور، بنده تردید ندارم که گام بلندی در جهت روابط بین دو کشور برداشته خواهد شد.

وی افزود: مصمم هستیم روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط در حوزه های مختلف به صورت جدی تداوم پیدا کند، به نحوی که هر دو کشور و هر دو دولت و ملت، شاهد روابط بهتر از وضعیت کنونی بین دو کشور باشد.

رییسی با بیان اینکه می توان روابط خوب دوجانبه را به روابط خوب منطقه ای تبدیل کرد، بیان داشت: این روابط می تواند بین دو کشور مسلمان بسیار امید بخش باشد.

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بعد از 9 سال/ امضای 17 سند همکاری میان دو کشور/ تعظیم امامعلی رحمان به پرچم ایران+ عکس

رئیس جمهور گفت: ایران و تاجیکستان نگاه مشترکی درباره عدم حضور بیگانگان در منطقه دارند؛ یعنی به هیچ عنوان حضور بیگانگان امنیت ساز نبوده و امنیت ساز نخواهد بود؛ از این روی، مسائل منطقه را باید با گفت‌وگو، مذاکره و با نشست های مشترک حل کنیم.

رئیسی ادامه داد: همچنین این دو کشور در مساله افغانستان نگاه مشترکی دارند؛ یعنی حتما باید در افغانستان دولت فراگیری تشکیل شود و تمام احزاب حاضر در افغانستان در تشکیل دولت دخیل باشند؛ امنیت افغانستان برای ایران و تاجیکستان و همچنین برای ملت افغانستان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید در افغانستان امنیت، ثبات و آرامش برای مردم افغانستان برقرار شود و حضور تروریست ها در این کشور بسیار نگران کننده است و ایران نمی تواند بپذیرد که تروریست ها در کشور افغانستان حضور داشته باشند، زیرا بیگانگانی که خود در تاسیس داعش دست داشتند، نمی توانند برای مردم منطقه و افغانستان امنیت به همراه بیاورند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور بیگانگان و استکبار فقط برای اهداف خودشان است و به فکر مردم منطقه نیستند، بیان داشت: بیست سال حضور آمریکا و ناتو در افغانستان، جز جنگ و ناامنی برای این کشور به همراه نداشته است؛ از این روی، باید سرنوشت افغانستان به دست مردم این کشور باید رقم خورد.

رئیسی تاکید کرد: ایران و تاجیکستان در مبارزه با تروریست، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته هم نظر هستند.

رئیس جمهور در پایان بیان داشت: امیدوارم این سفر گام بزرگی برای تحکیم روابط و ارتقای آن در بین دو کشور باشد.

رئیس جمهور تاجیکستان: به‌ دنبال راه‌هایی برای تحکیم روابط بیشتر با ایران هستیم

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: امروزه سی سالگی روابط دیپلماتیک میان دو کشور را جشن گرفتیم و طی این دوره به دنبال راه هایی برای تحکیم و توسعه مناسبت های فراگیر و تامین گسترش آن ها گام برخواهیم داشت.

امضای هفده سند همکاری میان دو کشور

در پی نشست‌ مشترک هیأت‌های عالی ایران و تاجیکستان، هفده سند همکاری در حوزه‌های مختلف در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضا شد.

روز دوشنبه هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، پس از برگزاری نشست مشترک تفاهم‌نامه‌هایی بین مقامات دو کشور در حضور آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و «امامعلی رحمان» امضا کردند.

تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه کار و رفاه توسط سراج‌الدین محی الدین، وزیر خارجه تاجیکستان و حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، موافقت نامه معاضدت قضایی در امور کیفری توسط «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری ایران و «یوسف رحمان» دادستان کل تاجیکستان و تفاهم‌نامه همکاری‌های بلندمدت تجاری اقتصادی دو کشور از سوی «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو و «ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان امضا شد.

همچنین یادداشت‌ تفاهم‌ نفتی توسط «دلیر جمعه» وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان و «جواد اوجی» وزیر نفت ایران، یادداشت‌تفاهمی در حوزه حمل ونقل جاده‌ای توسط «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان و «ابراهیم عظیم» وزیر نقلیات تاجیکستان به امضا رسید.

یادداشت‌ تفاهم همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته حفظ محیط زیست تاجیکستان، یادداشت‌ تفاهم همکاری در زمینه گردشگری بین «سید عزت‌الله ضرغامی» و «تاج‌الدین جوری زاده» رئیس کمیته گردشگری تاجیکستان و یادداشت‌ تفاهم علمی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری استان خراسان رضوی و ایالت خطلان توسط استاندار خراسان رضوی و «قربان حکیم زاده» استاندار خطلان از دیگر تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور بود.

دو کشور همچنین یادداشت‌تفاهمی در زمینه بورس و اوراق بهادار، یادداشت‌ تفاهمی برای همکاری سازمان نقشه‌برداری و کمیته دولتی اداره زمین و ژئولوزی و یادداشت‌ تفاهمی نیز برای همکاری شورای مشترک کارآفرینان امضا کردند که این تفاهم‌نامه‌ها به ترتیب از سوی «مجید عشقی» رئیس بورس ایران و «فیض‌الدین قهارزاده» وزیر مالیه تاجیکستان، «علی جاویدانه» رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران و «عارف خواجه زاده» همتای تاجیک او و «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و «جمشید جمعه خان زاده» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان امضا شده است.

تعظیم رئیس جمهور تاجیکستان به پرچم ایران در کاخ سعدآباد

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بعد از 9 سال/ امضای 17 سند همکاری میان دو کشور/ تعظیم امامعلی رحمان به پرچم ایران+ عکس

سفری بعد از سردی روابط

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران، پس از نشانه‌هایی از گرایش از سردی به گرمی در روابط دو کشور انجام شده است.

روابط دو کشور تا کمی قبل از یک سال پیش برای دوره‌ای تقریبا پنج ساله به سردی گراییده و دولت تاجیکستان ایران را به پشتیبانی از «کودتای نافرجام» عبدالحلیم نظرزاده، معاون پیشین وزیر دفاع خود در سال ۲۰۱۵ و حمایت از حزب نهضت اسلامی تاجیکستان متهم کرده بود.

روابط تهران و دوشنبه به ویژه به دنبال دعوت ایران از محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به عنوان “مهمان ویژه” به همایش “وحدت اسلامی” در تهران در اوایل دی‌ماه ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) رو به تیرگی گرایید.

پیشتر دادگاه عالی تاجیکستان حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را سازمانی “تروریستی” اعلام کرده و فعالیت آن در کشور ممنوع شده بود.

اما از آغاز سال ۲۰۲۰ در اظهارات مقامات دو کشور، نشانه‌هایی از تنش‌زدایی دیده شد و سرانجام شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ در سفری از پیش برنامه‌ریزی نشده به ایران سفر کرد و با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشت. در پایان این گفت‌وگوها مقامات هر دو کشور به همکاری در بخش نظامی تاکید کردند.

در ماه می همان سال، رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور تاجیکستان هم به ایران سفر و با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

تقریبا دو هفته پیش سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به تاجیکستان سفر کرد و پس از دیدار و ملاقات وی با امام علی رحمان، رئیس جمهور و مقامات بلند پایه نظامی این کشور گزارش شد که ایران در تاجیکستان کارخانه تولید پهپاد “ابابیل ۲ ” می‌سازد.

دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان با انتشار خبر این دیدار نوشت که در این ملاقات، موارد مربوط به روابط دو کشور، بخصوص در زمینه‌های امنیتی و نظامی و تکنیکی بررسی شده است.

در این کارخانه پهپاد “ابابیل ۲” تولید می‌شود که رسانه‌های ایران می‌گویند، برای عملیات انهدامی توانایی بالایی دارد و می‌تواند ماموریت‌هایی مانند شناسایی و تصویربرداری هوایی هم انجام دهد.

سه روز پیش هم علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای شرکت در نشست گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان به پایتخت تاجیکستان سفر کرد.

ابراهیم رئیسی نیز در اولین سفر خارجی خود بعد از ریاست جمهوری، اواخر شهریور گذشته برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، رفت. تاجیکستان پیشتر بارها به اعطای عضویت به ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای مخالفت کرده بود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها