خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

دانلود کتاب های امتحان شده

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

یک واکنش آلرژیک وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی یک واکنش غیر معمول به یک ماده بی ضرر را از خود نشان دهد. کار سلول های سیستم ایمنی بدن برای پیدا کردن مواد خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها و از بین بردن آن ها است.


عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

پوست یکی از اعضای بدن ادمی است که بسیار حساسیت بالایی را در بر دارد این حساسیت هم از لحاظ زیبایی وهم از لحاظ سلامت بسیار حائز اهمیت است. به خاطر همین حساس بودن، بیشتر از سایر اعضای بدن، در معرض عوامل الرژی زای فصلی و خوراکی  قرار می گیرد و حساسیت های پوستی مرتبط با عوامل الرژی زا را بروز می دهد. 
 

آلرژیک پوستی چیست؟

کودکان و بزرگسالان می توانند انواع مختلفی از شرایط پوستی را تجربه کنند. اختلالات پوستی به دلایل مختلف رخ می دهد. یکی از این علل آلرژی است. یک واکنش آلرژیک وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی یک واکنش غیر معمول به یک ماده بی ضرر را از خود نشان دهد. کار سلول های سیستم ایمنی بدن برای پیدا کردن مواد خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها و از بین بردن آن ها است. به طور معمول، این پاسخ ما را از بیماری های خطرناک محافظت می کند.

افراد مبتلا به آلرژی پوست دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساسی هستند. آنها می توانند به علت پروتئین های موجود در غذا، گرده، لاتکس، مواد مخدر و یا چیزهای دیگر، بثورات پوستی، علائم آلرژیک و سایر شرایط را ایجاد کنند. مواد تشکیل دهنده واکنش های آلرژیک آلرژن ها هستند.این الرژن ها همان طور که گفته شد در برخی از مواد غذایی و مصرفی بیش از سایرین هستند و در فصولی مثل فصل بهار بیشتر، که در ادامه به هر یک پرداخته می شود.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

دلایل بروز حساسیت پوستی

راش پوستی به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

محرک‌های معمول عبارتند از:
عطرها، مواد آرایشی، مواد شوینده و نرم‌کننده، صابون‌ها و شامپوها، اسپری‌های برطرف‌کننده‌ی بوی عرق، رنگ مو، لوسیون‌های بدن، رنگ‌ و مواد شیمیایی موجود در لباس، دستمال‌‌های کاغذی‌ و دیگر محصولات سلامتی و زیبایی معطر.

تماس با مواد شوینده از جمله پودرهای لباس‌شویی، مایع ظرف‌شویی و مواد سفید‌کننده، از مهم‌ترین دلایل بروز حساسیت پوست است. این مواد رطوبت و چربی سطح پوست را از بین می‌برند و آن را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیر می‌کنند.

لاتکس ماده‌ای لاستیکی مانند است که از صمغ درختی به همین نام به‌دست می‌آید و در بادکنک‌ها، دستکش‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی، اسباب‌بازی‌ها، و برخی وسایل بهداشتی از جمله کاندوم استفاده می‌شود.

نیکل نوعی فلز است که در ساخت انواع بدلیجات و زیورآلات، دکمه‌ها، فرم عینک، زیپ لباس، لوازم آشپزخانه و بعضی گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌رود. حساسیت به نیکل در قسمت‌هایی از بدن که با این فلز تماس دارد مثل گردن، گوش‌ها، انگشتان و مچ دست و قوزک پا دیده می‌شود.

در تهیه‌ی محصولات چرمی از مواد شیمیایی مختلفی برای افزایش استحکام و دوام محصول و همچنین ترکیبات ضدمیکروب و ضدقارچ استفاده می‌شود که ممکن است منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی شوند.

استرس و فشارهای عصبی نیز پوست را حساس، واکنش‌پذیر و مستعد حساسیت می‌کند.

تماس با گیاهانی مثل پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی که دارای کیسه‌های روغنی (اوروشیول) هستند، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند و پوست در محل تماس دچار راش می‌شود.

از شایع‌ترین عوارض داروها (خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها) واکنش‌های پوستی است. همچنین مطالعات علمی نشان داده است که مقابله‌ی بدن با برخی از انواع عفونت‌ها منجر به تشدید راش و بثورات پوستی می‌شود.‌

برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آلرژی پوست را افزایش دهند، عبارتند از:

-سن:این بیماری در کودکان ،بیشتر از بزرگسالان است.
-آلرژی آسم :افرادی که آلرژی ،تب و حساسیت دارند، بیشتر احتمال آلرژی پوست در آنها وجود دارد.
– شغل:شغل هایی که نیاز به قرار گرفتن در معرض فلزات خاص، حلال ها و مواد شوینده دارند ،احتمال ابتلا به آلرژی پوست را افزایش می دهند.
– وضعیت سلامتی :اگر شرایط خاصی از علل نارسایی قلبی ،بیماری پارکینسون و HIV دارید، می دانید ممکن است در معرض خطر این بیماری باشید.
 

آلرژن های موجود در فصل بهار

اکنون فصل بهار است و این فصل زیبا در کنار طراوت و زیبایی که با خود به همراه دارد؛ برای افراد مبتلا به الرژِی متاسفانه عطسه، ابریزش و حساسیت های پوستی را به دنبال دارد که گاهی این افراد را بسیار درگیر می کند و تمام این فصل زیبا باید درگیری قرمزی، خارش پوستی، لکه های تیره اطراف چشم، و بیماری های الرژی زایی چون اگزما را تجربه کنند. که این عوامل به دلیل گرده افشانی های موجود در فصل بهار است که گرده های موجود از الرژن های بهاری هستند که این شرایظ حساسیت زا را ایجاد می کنند.

اما مشکلات  نامبرده وقتی دوچندان می شوند که فرد مبتلا به الرژی به درستی نمی داند که باید چگونه از پوست خود در شرایط الرژی زا مراقبت کند. یکی از موارد الرژی های فصلی اگزما است.
 

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما به تنهایی آلرژی ندارد، اما با قرار گرفتن در معرض آلرژن های فصلی، می توانند آن را افزایش دهند. این در شرایطی است که لایه محافظ پوست به طور غیرمعمول در برابر تحریک کننده های خارجی آسیب پذیر می شود، که اغلب سبب خارش، خشکی پوست و بثورات پوستی می شوند، در صورت خارش های پوستی، پوست صورت و بدن پوشیده از بثورات پوستی می شود. برای افراد مبتلا به این بیماری مهم است که به دنبال علائم آلرژی خود باشند و در مورد یک رژیم صحیح جهت مراقبت از پوست خود با متخصص پوست  صحبت کنند. پاکسازی هیپوالرژیک و سپس مرطوب کننده های مناسب پوست و ضد حساسیت هم برای تقویت لایه محافظ پوست و تسکین آن ضروری است. هنگامی که این حساسیت پوستی فعال می شود، بثورات ایجاد شده ممکن است نیاز به درمان با داروهای تجویزی داشته باشند.
 

چشم های پف کرده و لکه های دایره ای تیره

از دیگر از علائم حساسیت زای فصل بهار، فرد مبتلا به الرژی علائمی مثل چشم های خارش دار، آبدار و پف کرده را به همراه دارد. این حساسیت همراه با دیگر علائم حساسیت مثل، بینی سرخ شده و عطسه های پیاپی می باشد که با مالش و خارش ان این مشکلات دو برابر می شوند.

در وهله اول باید سعی کنید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا برای شما دارو ها و قطره های چشم  را تجویز کند. همچنین  چشم ها را با اب سرد شستشو دهید و در صورت استفاده از لوازم ارایشی سعی کنید نوع ضد حساسیت ان را انتخاب کنید همچنین در صورت خروج از خانه حتما از عینک افتابی استفاده کنید.
 

حساسیت های پوستی و آلرژن های موجود در مواد غذایی

همان طور که اشاره شد در برخی از مواد غذایی هم الرژن هایی موجود است که برخی به ان ها حساسیت دارند و این حساسیت علاوه بر اثراتی که بر روی سایر بدن دارد بر روی پوست هم خود را نشان می دهند. این علائم بیشتر به صورت خارش، سوزش، دانه های ریز قرمز و گاهی حتی با خشکی پوست همراه هستند.از جمله این مواد غذایی عبارتند از:

شیر و ماست(به طور کلی لبنیات)، تخم مرغ، بادام زمینی.ماهی، سویا، گندم. گوجه و بادمجان این مواد غذایی بیش از سایر مواد غذایی الرژی زا هستند و در بین اکثریت رایج می باشند.

در ارتباط با درمان این موارد حساسیت  های پوستی و الرژی زا تنها راه درست درمان، پزشک متخصص است چرا که همه عوامل حساسیت زا شبیه به هم نیستند و به طبع نحوه برخورد و درمان ان ها با هم یکسان نیست به خاطر همین موضوع، یک پزشک متخصص بهتر می تواند شما را راهنمایی کند و دارو هایی متناسب با شرایط شما را تجویز کند.

 اما در قسمت زیر یک سری راهکار خانگی برای شرایطی که علائم حاد نیستند و برای علائمی مثل خارش، سوزش و قرمزی همراه هستند ارائه شده که این موارد بیشتر به صورت موضعی استفاده می شوند و بدین صورت که مقداری را امتحان کرده در صورت مناسب بودن و نداشتن الرژی استفاده می کنید.

 

درمان حساسیت های پوستی در خانه

نشانه های آلرژی  و حساسیت های پوستی مانند قرمزی، خارش، و تورم اغلب به مدت یک یا دو هفته با درمان یا بدون درمان، خود بهبود می یابند. شما می توانید چندین کار را انجام دهید تا در عین حال آن را راحت تر تجربه کنید.
 

از تماس خودداری کنید

 منظور از تماس، تماس های فردی که امکان دارد در دید و بازدی ها یا حال و احوالپرسی صورت بگیرد، تماس با حیوانات خانگی، تماس با اشیایی که اطراف شما هستند مثل تختخواب، روکش بالش، حوله مصرفی که باید حتما تمیز باشند تا از انتقال میکروب و آلودگی که حساسیت شما را وخیم می کند، خودداری کنید.
 

برای درمان خارش پوست مقدار زیادی آب بنوشید:

نوشیدن مقدار زیادی آب ،یک نکته ساده است که به سرعت از بروز خارش ناشی از آلرژی پوستی که هرگز نمیدانند ،جلوگیری می کند و باعث کاهش آن می شود.آب ،نقش بسیار مهمی در بدن شما دارد. شما ممکن است یک تا دو هفته بدون غذا زنده بمانید، اما اگر 3 الی 4 روز بدون آب باشید،نمی توانید زنده بمانید چون همان طور که 70 درصد از بدن از آب تشکیل شده است، آب در سراسر بدن پخش می شود و نقش حیات در حفظ گردش خون در بدن را دارد. هر روز بدن باید آب کافی برای حفظ خود داشته باشد و مایع از دست رفته را از طریق عرق جذب کند. بنابراین اگر شما بدن خود را به اندازه کافی هیدراته نگه ندارید،به بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات پوستی مانند آلرژی منجر می شود.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

پوستی که تحت تاثیر آلرژی قرار می گیرد، اغلب خشن تر از معمول است. اگربه پوست رطوبت رسانی نکنید، این ضایعات پوستی به تدریج بدتر می شود .پوست شما چروکیده می شود و برای بهبودی کارتان سخت تر می شود.

علاوه بر این نوشیدنی آب فباعث کاهش گرما و خنک شدن پوست می شود . که می تواند آلرژی های پوستی ناشی از تغییرات آب و هوا را کم کند. به منظور جلوگیری از عدم تعادل الکترونیکی در بدن بزرگسالان باید هر روز بر اساس وزن خود آب بنوشند. مردان در روز 2 تا 3 لیتر، و زنان دو تا دو و نیم لیتر آب برای حفظ فعالیت های خود دارند.
 

-عسل مناسب برای مراقبت از پوست:

یکی از ساده ترین و موثرترین روش های مراقبت از پوست ،استفاده از عسل می باشد ؛ عسل حاوی مقدار زیادی آب است. این می تواند رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین کند.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

در عین حال، برای اعمال این درمان باید مراحل زیر را دنبال کنید:
دو بار در روز پوست خود را به صورت مستقیم با عسل مالش دهید. شما می توانید یک ماساژ ملایم را انجام دهید، تا مواد مغذی عسل در پوست نفوذ کنند. و بتوانند پوست را به گونه ای موثرتر تغذیه و نرم کنند.پس از 15 تا 20 دقیقه پوست خود را با آب بشویید.
 

کمپرس یخ

در فصل بهار حساسیت هایی که بر روی پوست بدن و صورت بر جای گذاشته می شود، با سوزش و قرمزی همراه است که بیش از سایر فصول این  اتفاق می افتد. برای همین سعی کنید از کمپرس یخ در خانه استفاده کنید تا در تسکین ان موثر واقع شود.
 

بلغور جو دو سر

برای بهبود قرمزی و سوزش می توانید از بلغور جو دو سر استفاده کنید برای این کار مقداری از ان را بگذارید در آب بماند و سپس آن را له کنید و بر روی نقطه حساس بگذارید اگر علائمی نداشتید به مدت یک 20 الی 30 دقیقه از ان استفاده کنید.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

ماست بدون شکر برای درمان آلرژی پوست:

به نظر عجیب و غریب می رسد که این را بتوان برای درمان های خانگی برای آلرژی پوست استفاده کرد. اما واقعا جواب می دهد. آیا می دانید که برای بسیاری از میکرو ارگانیسم ها مفید است و به طور موثر برای از بین بردن باکتری های بیماریزا کمک می کند؟ بله درست است ! ماست حاوی اسید لاکتیک می باشد که پوست را مرطوب و آرام میکند .

روش استفاده از این درمان بسیار آسان است :
فقط ماست را مستقیم بر روی پوست خود قرار دهید و آن را دوباره خشک کنید( برای اینکه پوست آن را جذب کند ،حدود 15 دقیقه زمان می برد.)

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

اگر پوست شما به بلغور جو دو سر حساسیت نداشته باشد، میتوانید ماست را با آن ترکیب کنید و ماسکی به دست آورید روی محل مورد نظر بمالید.
 

-پرتغال برای درمان حساسیت و آلرژی پوست”

پرتقال، حاوی مقدار زیادی ویتامین c است . ویتامین C پوست را از اثرات مضر UVA و UVB محفوظ نگه می دارد و تولید کلاژن می کند و مانع از ایجاد درماتیت می شود. پرتقال همچنین، غنی از آنتی اکسیدان های فیلتوشیمیایی است. به طور متوسط در پرتغال 170 میلی گرم فیتوشیمیایی شامل لوسیون و ضد پیری وجود دارد. پرتقال دارای مقدار بسیار زیادی از پلی فنول ها به عنوان یک ضد ویروس، ضد التهاب، ضد آلرژی ،ضد سرطان می باشد .استفاده از پرتقال به عنوان یک درمان آلرژی پوست ،بهترین اثر را به همراه خواهد داشت .

روش اول:آب پرتقال خالص
آنتی اکسیدان موجود در پرتقال، به حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند و باعث ایجاد یک فرایند سم زدایی میشود بنابراین اگر به طور مرتب پرتقال بخورید، پوستتان از رادیکال های آزاد محافظت می کند و خطر ابتلا به آلرژی پوستی کاهش می یابد ؛ این درمان یک روش بسیار ساده می باشد. شما هر روز فقط به یک فنجان آب پرتقال نیاز دارید این روش را به مدت 2 تا 3 هفته برای بهترین نتیجه انجام دهید.

روش دوم:
برای استفاده از پوست پرتقال به عنوان یکی از داروهای خانگی برای حساسیت پوستی، مراحل زیر را انجام دهید.

100 گرم پوست پرتقال را با 100 میلی لیتر آب آماده کنید.

پوست پرتقال را خورد کنید و به آب در حال جوش اضافه کنید . پس از 30 دقیقه جوشیدن، پوست پرتقال را استخراج کنید و آب آن را پوست اسپری کنید.

و در جهت عقربه های ساعت، به صورت دورانی و به آرامی ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه پوست خود را دوباره با آب بشویید.

روش سوم:
پوست پرتقال، گلبرگ گل رز،پودر زردچوبه:

200 گرم پوست پرتقال ،10 گرم گلبرگ گل رز،2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را آماده کنید.

پوست پرتقال و گلبرگ را بشویید و سپس زیر نور خورشید،یا درون فر خشک کنید. و سپس آسیاب کنید و بت هم ترکیب نمایید و بعد زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و سپس 3 قاشق غذاخوری آب به آن بیافزایید، تا یک ماسک یا خمیر ضخیم به وجود بیاید و از این ماسک بر روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید.

این روش را 2 تا 3 بار در هفته برای به دست آوردن بهترین نتایج انجام دهید.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

روش چهارم :پرتقال و ماست
برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

یک عدد پرتغال نصفه و یک سطل ماست بدون شکر را تهیه کنید.

آب پرتقال را بگیرید و سپس با ماست ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.
 

گریپ فروت برای درمان آلرژی پوست:

این یکی دیگر از داروهای خانگی شناخته شده برای آلرژی پوست است.

غنی از ویتامین c و ویتامین e می باشد، که باعث تقویت پوست و کاهش حساسیت پوستی می شود .

همچنین حاوی ماده ای به نام لیمونوید است که به منظور پیشگیری از حذف سموم بدن وجود دارد.

لیمونوید همچنین به مبارزه با سرطان پوست، دهان، ریه و معده کمک میکند.

استفاده از این میوه به صورت روزانه به عنوان بهترین درمان برای حساسیت پوستی تاثیرگذار خواهد بود .

روش یک:فقط گریپ فروت
انجام این درمان بسیار ساده است،فقط کافی است که دو تا سه روز در هفته یک عدد گریپ فروت بخورید.همچنین میتوانید برای عملکرد سریعتر،سه فنجان آب گریپ فروت بنوشید.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

روش دو:روغن گریپ فروت و روغن زیتون
برای انجام این درمان:

سه قاشق غذا خوری روغن گریپ فروت و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را آماده کنید،و سپس این دو را با هم ترکیب کنید.ترکیب به دست آمده را به آرامی روی منطقه مورد نظر ماساژ دهید،و بعد از پنج دقیقه با آب بشویید.

روش سه:پوست گریپ فروت و روغن زیتون
برای انجام این درمان :

پوست گریپ فروت و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را آماده کنید.پوست گریپ فروت را بشویید و سپس خشک کنید و آسیاب کنید.روغن زیتون و 200 میلی لیتر آب را به آن اضافه کنید،مخلوط را به مدت 30 دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید تا خنک شود/ از این مخلوط بر روی منطقه مورد نظر اعمال کنید ،به آرامی ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید.
 

کرم ضد خارش

این دسته از کرم ها را در دستور کار خود اضافه کنید. لوسیون بدون هیدروکورتیزون یا کالامین ممکن است خارش را کاهش دهد.این داروها را از داروخانه با مشورت پزشک تهیه کنید.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی و نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

لباس مناسب

لباس های خود یا کودک تان را که مبتلا به الرژی است  خیلی تنگ انتخاب نکنید سعی کنید از نوع نخی  و گشاد باشند.

با تمام این اوصاف و شرایط همیشه رعایت کردن اصول اولیه و ایمنی می تواند تا حدودی مشکلات را کاهش دهد. اما در مواقع ضروری بیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت چطور

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها