شاید برای شما نیز پیش آمده است که Username یا Password خود در سایت‌های مختلف را فراموش کرده‌اید اما به لطف ذخیره بودن آن‌ها در حافظه مرورگر، توانسته‌اید وارد سایت مورد نظر شوید. اما آیا راهی هست تا بتوان نام‌های کاربری و پسوردهای ذخیره شده در مرورگر را مشاهده کرده و آن‌ها را در صورت لزوم حذف کرد؟ در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه انجام این کار در چهار مرورگر فایرفاکس، اپرا، گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر بپردازیم.

مرورگر Firefox
بدین منظور از منوی Tools به Options بروید و به بخش Security وارد شوید. اکنون بر روی دکمه Saved Passwords کلیک کنید. در پنجره باز شده، شما امکان مشاهده کلیه نام‌های کاربری ذخیره شده در سایت‌های مختلف را خواهید داشت. برای مشاهده پسوردها هم کافی است روی دکمه Show Passwords کلیک کنید. برای پاک نمودن هر یک از موارد موجود نیز می‌توانید از دکمه Remove کمک بگیرید. دکمه Remove All نیز تمامی موارد موجود را حذف می‌کند.
هم‌چنین در مرورگر فایرفاکس شما می‌توانید از یک ابزار جانبی به نام PasswordFox نیز استفاده کنید. کافی است این برنامه را اجرا کنید تا نام‌های کاربری و کلمه‌های عبور سایت‌های مختلف را مشاهده کنید. برای دانلود آن می‌توانید به سایت سازنده به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.nirsoft.net/utils/passwordfox.html

مرورگر Opera
برای مشاهده نام‌های کاربری و رمزهای عبور ذخیره شده در این مرورگر می‌توانید از برنامه‌ای کوچک به نام OperaPassView استفاده کنید. با اجرای این برنامه کلیه این موارد ذخیره شده نمایش داده خواهد شد. برای دانلود OperaPassView به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://www.nirsoft.net/utils/opera_password_recovery.html

مرورگر Google Chrome
برای مشاهده نام‌های کاربری و پسوردها در مرورگر کروم، کافی است از منوی Tools بر روی Options کلیک کنید. سپس به تب Personal Stuff رفته و بر روی Show saved passwords کلیک نمایید تا نام‌های کاربری ذخیره شده در مرورگر نمایان شود. جهت مشاهده پسوردها هم کافی است روی دکمه Show Passwords کلیک کنید. برای پاک نمودن هر یک از موارد موجود نیز (ترفندستان) می‌توانید از دکمه Remove استفاده کنید. دکمه Remove All نیز تمامی موارد موجود را حذف خواهد کرد.
راه دیگر برای مشاهده نام‌های کاربری و پسوردها در مرورگر کروم استفاده از یک ابزار جانبی به نام ChromePass است. این برنامه از آدرس زیر قابل دریافت است.

http://www.nirsoft.net/utils/chromepass.html

مرورگر Internet Explorer
برای مشاهده پسوردها و نام‌های کاربری در مرورگر IE نیز نیازمند یک برنامه کوچک به نام IE PassView هستیم. این برنامه را می‌توانید از آدرس زیر دریافت نمایید.

http://www.nirsoft.net/utils/internet_explorer_password.html

 

این ترفند با مشارکت کاربر Abolfazl.E نوشته شده است.