خانه » همه » آموزشی » معرفی گرایشهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

دانلود کتاب های امتحان شده

معرفی گرایشهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

 معرفی گرایشهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع ارشد

هر چند رشته «فقه و حقوق» خودش  از گرایشهای رشته الهیات است، اما در مقطع ارشد، این رشته شامل گرایشهای  ریزتری نیز می‌شود. در حال حاضر این رشته بیش از 12گرایش دارد که به طور  کلی عبارتند از: الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و  حقوق اسلامی، فقه و حقوق خصوصی، فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی، فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی، مذاهب فقهی، فقه و حقوق جزا، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه قضایی و فقه و حقوق خانواده.
در این میان گرایش های اصلی این رشته سه گرایش است که به ترتیب بیان می شود:

                      1-     الهیات و معارف اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی

این رشته مهمترین و اصلی  ترین گرایش در فقه و حقوق می باشد که حاوی بیشترین درس های فقهی و اصولی  بوده و مباحث حقوقی در آن به صورت گسترده مطرح نیست. بنا براین این رشته به کسانی توصیه می شود که بیشتر به مباحث فقهی و اصولی علاقه مند بوده و  دغدغه اصلی شان اینگونه مباحث است نه مباحث حقوقی.  
به دوستانی که تغییر رشته ای هستند نیز همین گرایش را توصیه می‌کنیم.  چرا که آنها اطلاعات پایه ای و بنیادی این رشته را ندارند و اگر بنا باشد  در ارشد نیز وارد گرایشهای جزئی‌تر الهیات شوند، هیچگاه نمی‌توانند این  اطلاعات پایه ای را از طریق مصاحبت با استاد کسب کنند. ضمن آنکه چه بسی  گرایشهای جزئی‌تر نیاز به دانش پایه ای داشته باشد و این موجب شود که در  درسهایشان هم عقب بیفتند. شاید بتوان مدعی شد که برای کنکور دکتری هم همین  گرایش بهتر است. زیرا احتمال آنکه درسهایی که در کنکور دکتری از آنها سؤال  می‌آید در این گرایش تدریس شوند، بیشتر از گرایشهای دیگر است.

                      2-     فقه و حقوق خصوص

این گرایش شباهت زیادی به رشته  حقوق خصوصی داشته و برای کسانی که علاقه مند به تحقیق و مطالعه و مباحث  مربوط به حقوق خصوصی می باشند بسیار مناسب به نظر می رسد. در حقیقت این  رشته ترکیبی است از فقه و حقوق خصوصی. به همین دلیل نیز غنای بیشتری از  لحاظ علمی از رشته حقوق خصوصی دارد. چرا که بسیاری از مباحثی که در حقوق  خصوصی ما به خصوص حقوق مدنی مطرح است بر اساس مبانی فقه امامیه است و کسی  که با این مبانی آشنایی داشته باشد در تحلیل مباحث حقوق خصوصی نیز موفق تر  به نظر می رسد. در این رشته علاوه بر فقه و اصول فقه، مباحث حقوق خصوصی  مانند حقوق مدنی، حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی نیز تدریس می شود.

                      3-     فقه و حقوق جزاء

در باره این گرایش نیز می توان  سخنانی که در معرفی فقه و حقوق خصوصی بیان شد را، تکرار نمود با این تفاوت  که به جای حقوق خصوصی، حقوق جزا را بگذاریم. دانشجویانی که مباحث حقوقی را  دنبال می کنند اعم از دانشجویان حقوق یا فقه و حقوق، در دوره ارشد دو راه  متفاوت را می پیمایند. گروهی علاقه مند به مباحث خصوصی و گروهی به مباحث  جزایی علاقه مند می شوند. در مورد این گرایش نیز باید گفت مبانی حقوق جزا،  بر اساس مباحث فقهی تنظیم شده و مجازات های اسلامی نقش عمده را در قانون  مجازات دارد. لذا آشنایی با مبانی فقهی این مجازات ها اعم از حدود و قصاص و دیات، اهمیت فراوانی دارد. در این رشته اصول فقه و مباحث جزایی فقه بدنه  اصلی را تشکیل داده و علاوه بر این حقوق جزای عمومی و اختصاصی و آیین  دادرسی کیفری نیز جزء مباحث این رشته محسوب می گردد.

·        آینده شغلی فارغ التحصیلان ارشد فقه و حقوق

فارغ‌التحصیلان رشته فقه‌ و  مبانی‌ حقوق‌ اسلامی نسبت به فارغ التحصيلان ساير رشته‌هاي مرتبط با الهيات و معارف اسلامي،‌ موقعیت‌ کاری‌ بیشتری‌ دارند. چرا که‌ این‌ گرایش‌ جنبه‌ کاربردی‌ دارد. برای‌ مثال‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ وکیل‌ دادگستری‌، مشاور  حقوقی‌ و کارشناس‌ حقوقی‌ فعالیت‌ کند یا دفترخانه‌ اسناد رسمی‌ و دفتر  ازدواج‌ و طلاق‌ دایر نمایند. فارغالتحصيلان اين رشته درصورت تسلط كامل به  مفاهيم و تبحر كافي مي‌توانند در زمينه هاي زير فعاليت كنند .
·         در سمت استاد جهت تدريس در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در درس هایی مانند فقه، اصول فقه، قواعد فقه، آیات الاحکام، فقه تطبیقی و نیز مباحث حقوقی مانند حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا و….

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها