خانه » همه » مذهبی » معنای جمله انتهایی آیه 11 سوره نساء که می فرماید: “شما نمى‏دانید پدران و فرزندانتان، کدامیک براى شما سودمندترند”، چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

معنای جمله انتهایی آیه 11 سوره نساء که می فرماید: “شما نمى‏دانید پدران و فرزندانتان، کدامیک براى شما سودمندترند”، چیست؟

با توجه به مسئله چگونگی تقسیم ارث در طبقه اول از طبقات ارث که در آیه یازده سوره نساء بیان شد، مفسران در معنای جمله انتهایی این آیه -شما نمى‏دانید پدران و مادران و فرزندانتان، کدامیک براى شما سودمندترند-، احتمالاتی را بیان کرده اند. بنابر این معنای این فراز از آیه ممکن است یکی از این موارد باشد:

1. شما نمى‏دانید کدامیک از پدر و مادر و اولاد در دنیا براى شما نافع‏ترند تا مطابق استحقاقش به او ارث دهید، ولى خداوند بر طبق حکمت خود سهم آنها را تعیین مى‏کند.

2. شما نمى‏دانید کدامیک از ایشان در سعادت دنیا و دین شما مؤثرترند، ولى خداوند مى‏داند و مال را بر طبق مصلحت خود میان ایشان قسمت مى‏کند.

3. شما نمى‏دانید که نفع پدران و مادران که به تربیت شما همت گماشته‏اند، براى شما بیشتر است یا نفع شما براى پدران و مادران که خدمت گزارى آنها مى‏کنید، بیشتر است.

4. مقصود این است: پدران و مادران و فرزندانى که در برابر خداوند مطیع‏تر باشند، در روز قیامت درجه ایشان والاتر است و از آن جا که خداوند مقام برخى از مؤمنان را به وسیله برخى دیگر بالا مى‏برد، هر گاه مقام پدر بالاتر باشد. مقام فرزند را هم به خاطر او بالا مى‏برد تا چشم او را روشن سازد و هر گاه مقام فرزند بالاتر باشد، مقام پدر و مادر را به خاطر او بالا مى‏برد تا چشم ایشان را روشن سازد.

5. شما نمى‏دانید کدامیک از شما مى‏میرید تا دیگرى از آن که مرده است ارث ببرد. بنابر این در آرزوى مرگ دیگرى نباشید و مرگ او را درخواست نکنید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها