خانه » همه » مذهبی » مقام لولا فاطمه

دانلود کتاب های امتحان شده

مقام لولا فاطمه


مقام لولا فاطمه

۱۳۹۸/۱۱/۰۵


۹۵۷ بازدید

سلام
طبق حدیث «لولا فاطمه لما خلقتکما»، آیا منظور این است که حضرت فاطمه س از پیامبر و امیرالمومنین افضل بوده و مقام بالاتری دارند؟

مقام اهل بیت علیهم السلام در فضیلت، تفاوتی ندارد؛ زیرا یک تجلی بوده اند و نور واحد؛ لکن به اعتبار ظروف، چهارده نور شده اند.هرچند مقام «نبوت» از خصوصیت ویژه ای برخوردار است، و نیز مقام امیرالمومنین بعد از پیامبر اکرم از بقیه معصومین بالاتر است چنانکه مقام اُبوت و اُمیت [پدری و مادری] امیرالمؤمنین حضرت زهرا سلام الله علیهما برای بقیه ائمه علیهم السلام ، از خصوصیت دیگری برخوردار است .به هر حال مقام چهار معصوم از این جهت که همه نور واحدند در یک رتبه می باشد اما به حسب روایات رسیده مقام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از بقیه معصومین بالاتر است و سپس مقام امیرالمومنین علیه السلام و سپس فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار دارد و بعد از این بزرگواران بقیه ائمه قرار دارند.
(در این زمینه رک: بحارالأنوار ج : 28 ص : 52)
توصیف عبارت شریفه لولا فاطمه لما…
این روایت را مؤلف «جنة العاصمة»، از «کشف اللئالی» تالیف صالح بن عبد الوهاب عرندس، نقل می کند. همچنین در «مستدرک سفینة البحار»، از «مجمع النورین» مرحوم فاضل مرندی نقل شده و نویسنده «ضیاء العالمین» جد امی صاحب جواهر نیز این روایت را در کتاب خود آورده است.
توضیح عبارت «لولا فاطمه لما خلقتکما» بطور اجمال این است که اگر به خاطر مقام عبودیت نبود نبوت و امامت به غایت خود نرسیده بود چرا که نبوت و امامت مقدمه ای برای رسیدن به مقام عبد مطلق است. این مقام در خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام نیز بود ولی در فاطمه سلام الله علیها منحصر در همین مقام تجلی کرد. بنابراین در این روایت تکیه اصلی بر آن حضرت سلام الله علیها شده است.
برگرفته از تارنمای اسلام کوئست

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها