خانه » همه » سلامت » مقدار و روش مصرف داروی لتروزول

دانلود کتاب های امتحان شده

مقدار و روش مصرف داروی لتروزول

موارد مصرف و عوارض جانبی لتروزول

لتروزول برای درمان انواع خاصی از سرطان پستان (مانند سرطان پستان با گیرنده –هورمون مثبت) در زنان بعد از یائسگی استفاده می‌شود. لتروزول برای کمک به جلوگیری از بازگشت سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


موارد مصرف و عوارض جانبی لتروزول

داروی لتروزول یک داروی هورمونی متعلق به دستۀ داروهای مهارکننده آنزیم آروماتاز است که جهت درمان و کنترل انواع سرطان پستان (پیشرفته، متاستاتیک پس از یائسگی) و القای تخمک‌گذاری در موارد خاص تجویز می‌گردد.

رشد سلول‌های سرطانی در سرطان پستان در بسیاری از موارد ارتباط مستقیمی با تأثیر هورمون استروژن که یکی از هورمونهای زنانه می‌باشد، دارد. این دارو از طریق مهار سیستم آنزیمی آروماتاز، تبدیل آندروژن‌ها به استروژن را مهار می‌کند که منجر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌گردد. در نتیجه از پیشرفت یا عود مجدد و یا انتقال سرطان به سایر بخش‌های بدن جلوگیری می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی لتروزول

قبل از شروع درمان با داروی لتروزول، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.

دوز و مقدار داروی لتروزول، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. مصرف منظم و مداوم این دارو در بهبود روند درمان نقش بسزایی ایفا می‌نماید.

در صورت فراموشی یک نوبت مصرف داروی لتروزول، بلافاصله نوبت فراموش شده را مصرف نمایید مگر اینکه کمتر از ۳ ساعت به زمان نوبت بعدی مانده باشد. در این صورت نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت قبلی را مطابق روال سابق مصرف کنید.

مصرف دارو را حتی در صورت احساس بهبودی، بدون نظر پزشک قطع ننموده و دوره درمان را کامل نمایید.

داروی لتروزول را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.

موارد منع مصرف داروی لتروزول

به تاریخ انقضای داروی لتروزول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.

هرگز داروی لتروزول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

اگر شرایط یا بیماری‌های زیر را دارید، قبل از تجویز لتروزول، پزشک را از آن مطلع کنید:

حساسیت به این دارو یا هر دارو و مواد دیگری

بارداری یا مواردی که حدس بارداری زده می‌شود

شیردهی

چنانچه هنوز یائسه نشده‌اید

مشکلات کبدی

مشکلات کلیوی

مشکلات استخوان (مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان)

کلسترول بالا و یا چربی در خون

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی لتروزول

مصرف این دارو در کودکان و افراد زیر ۱۸ سال مجاز نمی‌باشد.

پیش از شروع و در مدت درمان با این دارو، لازم است تحت نظر پزشک باشید و وضعیت تراکم استخوان و آزمایشات بالینی مورد نیاز برای شما به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.

استفاده طولانی مدت داروی لتروزول ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش دهد و منجر به ضعف و یا پوکی استخوان شود. به توصیه‌های پزشکتان در این باره عمل نمایید.

این دارو می‌تواند سبب اختلال در تفکر و واکنش‌های بدن شود، در صورت انجام کارهایی مانند رانندگی که به دقت و هوشیاری نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید. 1

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهند یا خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: استروژن‌ها (مانند اتینیل استرادیول، استروژن کونژوگه (پماد استرومارین))، مسدود کننده‌های استروژن (مانند آناسترازول، تاموکسیفن).

موارد مصرف و عوارض جانبی لتروزول

نکته های مهم

لتروزول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو می‌تواند خطر از دست رفتن تراکم استخوانی (پوکی استخوان) را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد این خطر صحبت کنید و در مورد درمان‌های موجود برای پوکی استخوان مشورت کنید. تغییرات شیوه زندگی که باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شوند عبارتند از: تمرینات استقامتی، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، ترک سیگار 2

عوارض جانبی لتروزول

لتروزول مانند سایر داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. منظور از این عوارض جانبی ، عارضه هایی هستند که در حین مصرف اصولی دارو نمایان می شوند. عارضه های مصرف بیش از حد این دارو می تواند کاملا متفاوت و بسیار شدیدتر باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چند عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند.

اگر این عوارض جانبی بسیار شدید بودند و به گذشت زمان بهبود پیدا نکردند باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که با اولین مصرف قرص لتروزول هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. برای از نشانه های حساسیت به لتروزول عبارتند از : خشکی دهان و گلو، تورم زبان و لب، قرمز شدن چشم، وزوز گوش، گرفتگی گوش، تنگی نفس، درد قفشه سینه و …

برخی از عوارض جانبی قرص لتروزول عبارتنداز

احساس گرما و گرگرفتگی در صورت، دست ها و پستان ها

سردرد، سرگیجه، درد استخوان، دردهای عضلانی و مفصلی

خستگی و بی حوصلگی، افزایش وزن، جمع شدن آب زیر پوستی، غبغب، پف کردن زیر چشم، افزایش عرق کردن

افزایش کلسترول خون

اضطراب، ترس، نگرانی، دل شوره، استرس

اسهال یا یبوست، شکم درد، خشک شدن پوست، ریزش مو

کاهش اشتها، مشکل خواب، بیدار شدن از خواب در نصف شب، بختک، کابوس

افزایش فشار خون، افسردگی، افزایش احتمال عفونت

افزایش قند خون، تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، سوزش ادرار

تغییر دوره های قاعدگی، دوبار پریود شدن در یک ماه، از دست دادن قاعدگی، افزایش و یا کاهش خونریزی پریود

تاری دید، دوبینی، مشکل در تشخیص رنگ، سیاهی رفتن چشم

در صورتی که عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید

اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید باید مصرف قرص لتروزول را متوقف کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید .

لخته شدن خون در پاها و دست ها، کبود شدن قسمتی از پاها و دست ها، مشکل تنفسی شدید، درد قفسه سینه همراه با سرفه هایی که گاهی خون در آن مشاهده می شود .

علائم حمله قلبی، تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه که به فک ها و شانه گسترش پیدا می کند و با تهوع و سرگیجه همراه است .

تاول های پوستی که به سرعت گسترش پیدا می کنند

علائم سکته مغزی مانند سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و مشکل در دید و مشکل در حفظ تعادل، مشکل در صحبت کردن و گفتن جملات نامفهوم. 3

پی نوشت:
1.www.paziresh24.com
2.www.rastineh.com
3.www.pamuh.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها