خانه » همه » آموزشی » مهارت درخواست کردن

دانلود کتاب های امتحان شده

مهارت درخواست کردن

مهارت درخواست کردن

 

همان طور که در قسمت های قبل نیز اشاره شد ، یکی دیگر از مهارت های جرأت مندی توانایی در بیان خواسته های خود است . در خواست کردن شامل دو گام می باشد .

 گام ۱ : مشکلی که می خواهید برطرف سازید یا وضعیتی که می خواهید تغییر دهید را به طرف مقابل بیان کنید . در این مرحله مشکل با شرایط خاص خود را با فرد در میان می گذارید . مثلا « من امروز خودکارم را جا گذاشته ام » ، « من چند جلسه غیبت داشتم ، به همین دلیل جزوه های جلسات قبل را ندارم . »

 گام ۲ : برای رفع مشکل یا تغییر دادن موقعیت ، درخواست خود را بیان کنید . در این مرحله ، پس از آن که فرد مقابل را در جریان مشکل خود قرار دادید ، در خواست خودتان را به طور روشن و بدون پرداختن به مسائل حاشیه ای مطرح می کنید .

 گام ۳ : از فرد مقابل بخواهید احساس خود را درباره ی درخواست شما بیان کند . « می خواهم بدانم نظرتان درباره ی تقاضای من چیست ؟ » « در مورد درخواست من چه احساسی دارید ؟ » .

 گام ۴ : گوش کردن به پاسخ فرد مقابل

 گام ۵ : پذیرش پاسخ و قدردانی : در صورتی که فرد با درخواست شما موافقت کند ، ضمن پذیرش پاسخ از وی تشکر کنید . « از این که می فهمی ازت سپاس گزارم » .

 

 

برای تمرین مهارت درخواست قاطعانه به ایفای نقش موقعیت زیر بپردازید :

به یکی از دوستان خود مقداری پول قرض داده اید . اخیرا متوجه شده اید که دوستان تان در باز پس دادن شما کوتاهی می کند . لذا تصمیم گرفتید موضوع را با ایشان در میان گذاشته و از او بخواهید که هر چه سریع تر پول شما را پس دهد . براساس گام های ذکر شده ، نحوه ی بیان این درخواست را از طریق ایفای نقش با یکی از دوستان خود تمرین کنید .

 

 

منبع : کتاب مهارت جرأت مندی (ویژه ی دانش آموزان) ـ شهرام محمدخانی

برچسب‌ها: مهارت جرأت مندی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها