همه‌ی ما نرم‌افزارهایی را روی سیستم‌های خود نصب داریم و از آنها استفاده می‌کنیم. ولی همه‌ی از این موضوع شکایت داریم که ویندوزمان بعد از نصب چند برنامه کند شده است و مثل روزهای اول کار نمی‌کند. علت در نرم‌افزارهایی است که نصب کرده‌ایم. در این ترفند نرم‌افزارها را به چند دسته تقسیم می‌کنیم و میزان تأخیری را که در سیستم عامل ایجاد خواهند کرد را بررسی خواهیم کرد.

 

نرم‌افزارهای امنیتی سیستم
فایروا‌ل‌ها، آنتی‌ویروس‌ها، و آنتی‌اسپم‌ها برنامه‌هایی هستند که قائدتاً باید انرژی زیادی را از سیستم بگیرند. چون‌که این نرم‌افزارها در اولین فرصتی که در بوت پیدا کنند اجرا می‌شوند و منابعی را که لازم دارند در اختیار خود میگیرند.
نمونه‌ها:
Norton Internet Security 2006
McAfee SecurityCentre
Kaspersky Internet Security 6.0.0.303
BitDefender v10

 

مجموعه نرم‌افزاری آفیس
نرم‌افزارهای آفیس با اشغال مقدار زیادی از‌هارد دیسک شما قصد دارد که زندگی را برای شما اسان‌تر سازد! هم‌چنین فایل‌های زیادی را در سیستم شما در نقاط مختلف نگه‌داری می‌کنند تا دسترسی به آنها آسان‌تر باشد.

 

نرم‌افزارهای چت
خیلی‌ها فکر می کنند (ترفندستان) که این نرم‌افزارهای کوچک تأخیری به سیستم وارد نمی‌آورد. در حالی که این نرم‌افزارها به خصوص وقتی در حال استفاده هستند فشار زیادی را به سیستم شما خواهند آورد.
نمونه‌ها:
Windows Live Messenger
Yahoo Instant Messenger
AOL Instant Messenger
Trillian
Gaim

 

Codecها و فونت‌ها
یکی از صحبت‌های همیشگی که در رابطه با سیستم می‌شود تعداد فونت‌های نصب‌شده بر روی آن و یا نرم‌افزارهای نمایش‌دهنده مولتی مدیا در آن است.
نمونه‌ها:
Apple QuickTime
DivX
K-Lite Codec Pack

 

نرم‌افزارهای به‌اشتراک‌گذاری فایل
آن‌هایی از اینترنت‌ها پرسرعت و دائمی استفاده میکنند حتماً تا به حال برای یک بار هم که شده از این نرم‌افزارها استفاده کرده‌اند. لذت دریافت فایلی که به سختی روی منابع قانونی روی وب یافت می‌شود از سیستم یک فرد عادی در آن‌ور دنیا حتماً هم لذت دارد. این نرم‌افزارها به طور پیش‌فرض همراه با اجرای ویندوز اجرا می‌شوند.

نمونه‌ها:
Kazaa
Azureus
uTorrent
BitComet

 

نرم‌افزارهای فشرده‌سازی فایل
نرم‌افزارهای کوچکی هستند که تقریباً همه به آن‌ها نیاز دارند. ولی هیچ کس فکر نمی‌کند که این نرم‌افزارهای کوچک باعث دردسری بزرگ برای سیستم‌های شما شوند.

نمونه‌ها:
WinRAR
WinZIP
WinAce
7-Zip

 

سایر نرم‌افزارها
در این بخش نرم‌افزارهایی را مدنظر قرار داده‌ایم که در دسته‌بندی سایر نرم‌افزارها نمی‌گنجند. باید توجه کنید که این نرم‌افزارها را نباید با یک‌دیگر مقایسه کنید چرا که این‌ها هر کدام کار بخصوصی انجام می‌دهند.

نمونه‌ها:
Microsoft Visual Studio
Adobe Photoshop
Macromedia Studio
VMWare Workstation
NET Framework Runtime
DirectX