خانه » همه » مذهبی » نظرات مستشرقان درباره ی شخصیت زیدبن ثابت چه بوده است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

نظرات مستشرقان درباره ی شخصیت زیدبن ثابت چه بوده است؟

جواب اجمالی :
زید بن ثابت را از کاتبان وحی می دانند و برخی از مستشرقان قائل هستند قرآن وحی و کتاب الهی نیست بلکه القائات دانشمندان یهود به زیدبن ثابت و القاء زیدبن ثابت به پیامبر(ص) است .
توضیح بیشتر :
زید در سال یازدهم قبل از هجرت در مدینه متولد شد و در مکه رشد یافت. هنگامی که شش ساله بود پدرش در جنگ بعاث -جنگی که پیش از هجرت پیامبر(ص) به مدینه بین قبیله اوس و خزرج رخ داد- کشته شد. او در ۱۱ سالگی با پیامبر(ص) به مدینه هجرت کرد و در امور دین، علم آموخت. بنابر گزارشی، زید در ۱۱ سالگی، به درخواست پیامبر(ص) مشغول فراگیری خط یهودی یا عبرانی یا سریانی شد و آن را در مدت ۹ یا ۱۱ روز آموخت.
کتابت وحی
برخی زید را کاتب وحی دانسته‌اند، البته از ابن مسعود نقل شده است ، زمانی که من هفتاد سوره قرآن را فرا گرفتم، زید بن ثابت در مکتب‌خانه درس می‌خواند. همچنین از ابی بن کعب نقل شده زمانی که من قرآن می‌خواندم، زید کودکی بود که در مکتب با یهودی‌ها بازی می‌کرد. برخی نیز باتوجه به اینکه زید در هنگام هجرت ۱۱ سال داشته، در کاتب وحی بودن او تردید کرده‌اند.
در هر حال زید بن ثابت بن ضحاک (درگذشتۀ ۴۵ق) از اصحاب پیامبر(ص) او پس از پیامبر(ص) در ماجرای سقیفه از خلافت ابوبکر حمایت و با او بیعت کرد. در دوره خلافت عمر و عثمان منصب قضاوت را برعهده داشت و در سفرهای خلیفه جانشین آندو در مدینه بود.
بنا به گزارش بیشتر منابع زید با حضرت علی(ع) بیعت نکرد و در جنگ‌های دوره خلافت او حضور نیافت.
در میان کاتبان وحی، «زید بن ثابت» از اهمیت خاصی برخوردار است، به نحوی که شناسایی شخصیت او در رفع برخی ابهامات تاریخ صدر اسلام و موضوع کتابت وحی، نقش تعیین کننده ای دارد. برخی از مستشرقان تلاش دارند با اثبات تعلیم زید بن ثابت توسط یهودیان مدینه، تحولات ایجاد شده در صدر اسلام از جمله فراگیر شدن فرهنگ سوادآموزی، کتابت وحی و جمع مصاحف را اقدامی برخواسته از فرهنگ یهودیت معرفی کنند و با این روند فرهنگ ارزش سازی علم در زمان پیامبر اکرم(ص) را به یهودیان نسبت دهند. از جمله این مستشرقان، «میخائیل لکر» است که به موضوع کتابت در صدر اسلام و شخصیت زید بن ثابت توجه نشان داده و مقالات متعددی در این زمینه نگاشته است. در این مقاله پس از معرفی شخصیت زید بن ثابت و فعالیت هایش در صدر اسلام، استدلال های مطرح شده از سوی میخائیل لکر نقد و ارزیابی می شود و در نهایت برخی ابهامات مطرح در خصوص شخصیت زید بن ثابت مورد بحث قرار می گیرد.
برای تفصیل نظرات مستشرقان در باره زید بن ثابت به مقاله نقد و بررسی نظرات مستشرقان در خصوص شخصیت زید بن ثابت ، پرویز آزادی محمد جانی پور،مطالعات قرآن و حدیث سال ششم پاییز و زمستان 1391 شماره 1 (پیاپی 11)، مراجعه نمایید .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها