خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

تخمک گذاری به بخشی از چرخه قاعدگی زنان گفته می‌شود. این روند زمانی رخ می‌دهد که تخمدان تخمک آزاد می‌کند. اگر تخمک بعد از آزاد شدن از تخمدان با اسپرم ترکیب شود و به رحم برود، یعنی بارور شده است و بارداری به وقوع خواهد پیوست. اما اگر چنین چیزی رخ ندهد و باروری صورت نگیرد، تخمک از هم متلاشی می‌شود و پوشش داخلی رحم در دوران عادت ماهیانه ریزش می‌کند و در قالب ترشحات خون‌آلود از واژن خارج می‌شود.


هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

تخمک‌گذاری چیست؟

تخمک‌گذاری بخشی از چرخه ی قاعدگی ماهانه ی یک خانم سالم است و معمولا در اواسط این چرخه، عادت ماهانه رخ می‌دهد.

تخمک‌گذاری به آزاد شدن تخمک‌ بالغ و در دسترس قرار گرفتن آن برای لقاح گفته می‌شود.

هنگامی که یک دختر متولد می‌شود، تخمدان‌هایش حاوی میلیون‌ها تخمک نابالغ است. به طور معمول در هر ماه تنها یک تخمک، بالغ و رها می‌شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، 12 تا 24 ساعت پیش از لقاح احتمالی، می‌تواند زنده بماند. هر تخمکی که لقاح پیدا نمی‌کند، بوسیله پوشش رحم جذب می‌شود.

تخمک‌گذاری می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند استرس، اضطراب، بیماری، یا به هم خوردن روال معمول زندگی تغییر کند.
 
تخمک‌گذاری ممکن است باعث احساس درد، حساسیت یا سوزش در تخمدان‌ها یا اطراف آنها شود.1
 

علائم تخمک گذاری چیست؟

در آستانۀ تخمک گذاری، ترشحات واژنی تغییراتی پیدا می‌کنند. این ترشحات معمولا شفاف هستند و کِش می‌آیند (مثل سفیدۀ تخم‌مرغ خام). بعد از تخمک گذاری، احتمالا از میزان ترشحات کاسته می‌شود و ظاهرا هم کدرتر و غلیظ‌تر می‌شوند. علائم دیگر تخمک گذاری به شرح زیر است:

خون‌ریزی خفیف و لکه‌بینی؛

آزردگی و درد در ناحیۀ پستان؛

افزایش میل جنسی؛

درد تخمدان که با درد در یک طرف شکم همراه است و به آن میتل‌اشمرتز می‌گویند.

البته علائم تخمک گذاری را همۀ افراد احساس نمی‌کنند. در نتیجه، این موارد علائمی ثانویه از ردیابی و پیگیری باروری هستند.2

هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

تعیین زمان تخمک‌گذاری

زنانی که قصد دارند باردار شوند، لازم است درباره ی دوره‌های قاعدگی‌شان به خصوص زمان تخمک‌گذاری‌شان اطلاع داشته باشند.

تخمک‌گذاری، آزاد‌شدن تخمک بالغ است که یک بار در هر دوره قاعدگی رخ می‌دهد و در این هنگام، تخمک آماده لقاح‌یافتن و بارورشدن است.

با توجه به این نکات می‌توانید زمان تقریبی تخمک‌گذاری‌تان را محاسبه کنید:

– یک دوره قاعدگی از اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی می باشد.

– یک دوره قاعدگی به طور معمول 28 تا 32 روز طول می‌کشد، اما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی تر باشد.

– زمان تخمک‌گذاری با محاسبه‌کردن نیمه دوره قاعدگی تعیین می‌شود.

– تخمک‌گذاری معمولا بین روز 11 تا 21 پس از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.

– زمان تخمک‌گذاری را همچنین می‌توانید با حساب‌ کردن 12 تا 16 روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی هم به دست آورید.1
 

​​​​​​​اهمیت زمان تخمک گذاری

طول عمر تخمک بعد از تخمک گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است و پس از آن تخمک تجزیه می شود و بارور نخواهد شد. لقاح باید در مدت زمان ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، به همین علت برای افزایش شانس باروری در هر دوره از تخمک گذاری لازم است زمان تخمک گذاری، اسپرم ها در آن محل حضور داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کنند.

به همین علت، فهمیدن این مسئله که آیا تخمک گذاری انجام گردیده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می شود، به زن و مرد کمک می کند که برای حامله شدن در زمان های درست نزدیکی جنسی داشته باشند.3
 

تقویت تخمک گذاری با راهکارهای موثر و تغذیه مناسب

 

1. جریان خون و اکسیژن زایی مناسب

کاهش جریان خون به دلیل کم ورزش کردن، کم‌ابی و غلظت خون میتواند جریان خون غنی از اکسیژن را برای سلامتی تخمک و تخمدان سالم محروم کند.ننوشیدن آب کافی میتواند جریان خون را در سیستم تولید مثل مختل کند. هرروز آب بنوشید و از یک برنامه روتین ورزشی پیروی کنید که شامل راه رفتن، دویدن یا یوگا برای تحریک گردش خون تازه به سلول ها در تخمدان ها و رحم است.
 

2. ماساژ باروری

ماساژ شکمی یکی از بهترین شیوه های درمانی است که جریان خون را به رحم و تخمدان افزایش می دهد و جریان خون اکسیژن دار تازه را هم زیاد می کند و خون راکد را از بین می برد. درمانگری که تخصص باروری است را پیدا کنید و ماساژ خود را از روز پس از پایان پریودتان شروع نموده و تمام طول ماه را ادامه دهید.توصیه می شود دست کم چهار ماساژ در هفته داشته باشید.
 

3.تعادل هورمونی

استرس، رژیم غذایی نامناسب و دیگر بیماری های سبک زندگی سبب عدم تعادل در هورمون ها می شود.این سبب می شود که تخمک خنثی شود، چرخه باروری اش قطع شود و تخمک گذاری اتفاق نیفتد.سعی کنید استرس کمتری داشته باشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا تعادل هورمونی و یک سیستم غدد درون ریز را در زمان تلاش برای باردار شدن کسب کنید.
 

4. غذاهای مغذی

رژیمی که غنی از اسید فولیک باشد، تخمدان را پشتیبانی می کند و همچنین تخم های سالم تولید می کند.مطمئن شوید که سبزیجات برگ دار، محصولات لبنی و ماهی را در رژیم غذایی خویش دارید تا از سلامت تخمک هایتان پشتیبانی کنید.3

هرآنچه که باید راجع به تخمک‌گذاری بدانیم

از کجا بفهمیم در تخمک گذاری مشکل داریم؟

در اینجا برخی علایم ممکن برای مشکل تخمک گذاری وجود دارد.
 

چرخه قاعدگی نامنظم

اگر دوره های شما قابل پیش بینی نیستند، ممکن است یک مشکل تخمک گذاری داشته باشید. طبیعی است که چرخه قاعدگی شما هر ماه 1-2 روز تغییر کند.

اما این عادی نیست اگر تعداد روزها بیشتر شود. 
 

قاعدگی های خیلی کوتاه و یا بلند

یک دوره عادی می تواند به اندازه 21 روز تا 35 روز طول بکشد. با این حال، اگر چرخه های شما معمولاً کوتاه تر و یا طولانی تر از این باشند، ممکن است یک مشکل تخمک گذاری داشته باشید.
 

کلا پریود نشدن یا ماه هایی بدون پریود

با فرض اینکه شما در سن باروری هستید، اگر پریود نشوید، یا چند ماه پریود نشوید، این یک نشانه قوی است که شما ” بارور نیستید. 
 

افزایش نیافتن دمای اساسی بدن

همانطور که در بالا ذکر شد، دمای اساسی بدن شما کمی بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر چرخه قاعدگیتان را ترسیم کرده اید، و این افزایش دما را نداشته باشید، این امکان وجود دارد که شما تخمک گذاری نمی کنید. با این حال، برخی از زنان اصلا افزایشی در BBT را به دست نمی آورند. چرا این اتفاق می افتد؟ 

همچنین، اگر الگوهای خوابتان نامنظم هستند، یا دمای خود را هر روز صبح قبل از برخاستن از روز نمی گیرید، این می تواند نتایج چارت شما را از بین ببرد.
 

نتیجه منفی تست تخمک گذاری و یا نتایج مثبت چندگانه

کیت های تخمک گذاری هورمون استروژن را تشخیص می دهند، که درست قبل از وقوع تخمک گذاری به نوسان درمی آید. اگر شما هرگز نتیجه مثبتی نداشته باشید، ممکن است در حال تخمک گذاری نباشید.4
 

چه موقع باید با پزشک صحبت کنید؟

درصورتی که قصد باردار شدن دارید، باید از قبل با پزشک تان مشاوره و صحبت کنید. پزشکان دربارۀ شیوه های پیگیری روند تخمک گذاری و دفعات نزدیکی به شما اطلاعاتی میدهند که امکان حامله شدن را افزایش می دهد. ضمن این که آن ها در تشخیص موارد و علایم غیرعادی روند تخمک گذاری هم باتجربه هستند و شما را تحت نظر خواهند گرفت.3

پینوشتها
1.www.tebyan.net
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com
4.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها