خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه جیز راجع به بیماری پلاگر

دانلود کتاب های امتحان شده

همه جیز راجع به بیماری پلاگر

همه جیز راجع به بیماری پلاگر

پلاگر یک بیماری است که ناشی از سطح پایین نیاسین، معروف به ویتامین B – 3 می باشد.علامت بیماری با زوال عقل، اسهال و درماتیت، همچنین معروف به “سه Ds” شناخته می شود.اگر درمان نشود، می تواند خطرناک باشد با اینکه این بیماری بسیار نادر است، اما هنوز هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه این مشکل وجود دارد و حتی رایج است.


همه جیز راجع به بیماری پلاگر

پلاگر چیست؟

پلاگر (Pellagra) یک نوع بیماری است که در اثر کمبود نیاسین(ویتامین ب۳) به وجود می‌آید. کمبود تریپتوفان  و لوسین  (دو نوع اسید آمینه ) نیز در این بیماری نقش دارند. همچنین، پلاگر می‌تواند حاصل برخی اختلالات همچون سندرم کارسینویید  باشد که موجب تغییراتی در متابولیسم پروتئین‌ها  می‌شوند.
 
فردی مبتلا به پلاگر آماس پوست  (درماتیتیس) از علایم این بیماری است. پلاگر اغلب در مناطقی رخ می‌دهد که دچار فقر، قحطی  و سوء تغذیه  هستند و رژیم غذایی  افراد حاوی مقداری ناکافی از پروتئین حیوانی است (همچون مصرف ذرت  به جای گوشت ).

این بیماری در شمال ایتالیا  پوستِ زبر (به ایتالیایی : pelle agra) نامیده می‌شد، و واژهٔ پلاگر از همین گرفته شده است.1
 

علائم بیماری پلاگر چیست؟

علائم اصلی پلاگر، درماتیت، جنون، و اسهال است ، به این دلیل است که کمبود نیاسین در بخش های بدن با میزان های بالای جابجایی سلول، مانند پوست و دستگاه گوارش دیده می شود.

درماتیت مربوط به پلاگر معمولاً باعث خارش در صورت، لب ها، پاها و یا دست ها می شود. در سلامت نمناک اشاره شده است که در برخی افراد، درماتیت در اطراف گردن، یک نشانه ای خواهد بود که به عنوان گردن بند کاسال شناخته می شود. 

علائم بیشتر درماتیت عبارتند از:

پوستی سرخ

پوسته پوسته شده

فلس دار

خارش دار

و در برخی موارد، علائم عصبی آن در ابتدا واضح به نظر می رسند، اما اغلب شناسایی آن ها دشوار است. 

زمانی که این بیماری پیشرفت می کند، علائم جنون ممکن، عبارتند از:

سردرگمی

افسردگی

پریشانی، یا حالت افسردگی

بی قراری، یا اضطراب

توهم

زخم روی لب ها، زبان و یا لثه ها

کاهش اشتها

حالت تهوع و استفراغ

مشکل در نوشیدن و خوردن.2

همه جیز راجع به بیماری پلاگر

علل بیماری پلاگر

دو نوع از این بیماری وجود دارند که به نام های اولیه و ثانویه شناخته می شوند.

پلاگر اولیه توسط رژیم های غذایی کم نیاسین یا کم تریپتوفان ایجاد می شود. تریپتوفان می تواند در بدن به نیاسین تبدیل شود؛ بنابراین عدم دریافت کافی این ماده می تواند باعث کمبود نیاسین شود.

پلاگر ثانویه در کشورهای در حال توسعه رایج است. ذرت حاوی نیاسیتین است؛ نیاسیتین نوعی نیاسین است که انسان نمی تواند هضم و جذب کند، مگر اینکه به درستی تهیه شود.

نوع ثانویه هنگامی رخ می دهد که بدن شما نتواند نیاسین را جذب کند. مواردی که می تواند از جذب نیاسین توسط بدن شما جلوگیری کند عبارتند از:

مشروبات الکلی

اختلالات اشتها

برخی داروهای خاص از جمله داروهای ضد تشنج و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

بیماری های دستگاه گوارش مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو

سیروز کبدی

تومورهای کارسینوئید

بیماری هارتناپ
 

تشخیص بیماری پلاگر

تشخیص این بیماری دشوار است زیرا باعث طیف وسیعی از علائم می شود. آزمایش خاصی نیز برای تشخیص کمبود نیاسین وجود ندارد.
در عوض، پزشک شما با بررسی هرگونه مشکلات دستگاه گوارش، بثورات یا تغییر در وضعیت روحی شما شروع خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است ادرار شما را آزمایش کنند.

در بسیاری از موارد، تشخیص پلاگر شامل مشاهده پاسخ بدن شما به مکمل نیاسین است.3
 

عوارض پلاگر

پلاگر بر روی سه اندام مهم بدن شامل دستگاه گوارش، پوست و اعصاب اثر می‌گذارد.
 

عوارض پوستی

شامل تورم، التهاب، ناراحتی، خشونت پوست، تاول و تغییر رنگ پوست می‌باشند که سه مشخصه اصلی دارند:
 
علایم قرینه هستند، عارضه آن قدر شدید است که مرز مشخصی بین قسمت مبتلا و غیر مبتلا وجود دارد و این که در تابستان به علت تابش بیشتر آفتاب عوارض شدیدتر است. عارضه گردن بند پلاگر، یک طوق ملتهب و قطور و کبود است که تمام گردن را در بر می‌گیرد.
 

عوارض گوارشی

شامل بی‌اشتهایی، التهاب و ناراحتی زبان، کاهش اسید معده و در نتیجه بروز عفونت‌های مکرر گوارشی، تهوع، دل درد، التهاب و ورم روده می‌باشد. بارزترین علامت گوارشی، اسهال شدید است.
 

عوارض عصبی

شامل حساسیت، سردرد و بی‌خوابی در مراحل اولیه ایجاد می‌شود و به زودی به دنبال آن علایم ذهنی و روحی شدیدتری مانند فراموشی، اوهام و بالاخره یک افسردگی شدید که تقریباً مقدمه مرگ است، ظاهر می‌شود.1

همه جیز راجع به بیماری پلاگر

چگونگی درمان پلاگر

پلاگر اولیه با تغییرات غذایی و یک مکمل نیاسین یا نیکوتین آمید درمان می شود. هم چنین ممکن است به صورت داخل وریدی تزریق شود.

نیکوتین آمید شکل دیگری از ویتامین B – 3 است. با درمان اولیه، بسیاری از مردم بهبود کامل پیدا می کنند و در عرض چند روز از شروع درمان احساس بهتری پیدا می کنند.  بهبود پوست ممکن است چند ماه طول بکشد. با این حال، اگر درمان نشود، پلاگر اولیه معمولاً بعد از چهار یا پنج سال باعث مرگ می شوند. 

درمان پلاگر ثانویه معمولاً بر درمان علت اصلی تمرکز دارد. با این حال برخی از موارد پلاگر ثانویه به نیاسین یا نیکوتین آمید که به صورت خوراکی یا داخل وریدی مصرف می شوند، واکنش می دهند. 

در زمان بهبودی پلاگر اولیه یا ثانویه مهم است که از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 
 

درمان های خانگی برای درمان پلاگرا 

-نوشیدن آب پرتقال . 

-خوردن غذاهای غنی از ویتامین B3. 

-خوردن دانه های کدوحلوایی و اسفناج:اسفناج حاوی کلسیم، آهن و فولات است که همراه با هم باعث جبران کمبود ویتامین مشاهده شده در بیماران پلاگرا می شود. 

-جو. شیر و محصولات شیری:شیر در درمان پلاگرا و جلوگیری از آن موثر است. شیر غنی از نیاسین، B، ویتامین های پیچیده و کلسیم است. 

-تخم مرغ:مصرف روزانه تخم مرغ برای افرادی که از پلاگرا رنج می برند توصیه می شود، چون به بدن نیاسین می دهد و نشانه های پلاگرا را بهبود می بخشد. 

-اسپیرولینا یک مکمل جلبک دریایی است که غنی از ویتامین های B است، از جمله ویتامین های B که برای درمان پلاگرا ضروری هستند. 

-گوشت سطوح بالایی از پروتئین را دارد که برای تولید نیاسین در بدن حیاتی هستند. نیاسین نیز به شکل مستقیم در گوشت وجود دارد. 

-اسطوخدوس (برای برنامه کاربردی موضعی) 

-بروکلی

– آلوئه ورا

– گشنیز

– دانه های شنبلیله

– ماهی (تن طلایی پخته)

– زنجبیل

– سوپ مرغ، مارچوبه و گوشت.2
 

کنترل و پیشگیری از پلاگر

خوردن غذاهای غنی از تریپتوفان که در ساخت نیاسین نقش دارد، مانند غذاهای دریایی، گوشت، مخمر، تخم مرغ، سبوس، بادام زمینی، سبزیجات سبز، کل دانه، حبوبات و دانه ها. 

مراقبت های روزانه توصیه شده، عبارتند از:نوزادان – 5 تا 6 میلی گرم . کودکان – 9 تا 13 میلی گرم. بزرگسالان- 13 تا 20میلی گرم. باردارها- 17 میلی گرم . شیرده ها – 20 میلی گرم. 

مصرف مکمل مطلوب 20 تا 30 میلی گرم در روز 

اطمینان حاصل کردن از اینکه رژیم غذایی شما غنی از غذاهای حاوی نیاسین است، مانند غلات ، تخم مرغ، سبزیجات سبز، ماهی، شیر 

به دنبال یک برنامه غذایی سالم که شامل غذاهای مختلفی از تمام گروه غذایی است، باشید. 

برای پیشگیری ثانویه، باید در طول مرحله فعال بیماری از نور آفتاب دوری کنید. 

استراحت در کنترل پلاگر بسیار مفید است، چون استرس باعث بدتر شدن علائم می شود و شرایط پلاگر را پیچیده می کند. 2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.cafepezeshki.ir
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها