خانه » همه » سلامت » هیستروسکوپی چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی چیست و چه کارکردهایی دارد؟

هیستروسکوپی یکی از روش هایی است که به پزشکان امکان می دهد تا به صورت کامل و دقیق داخل رحم زن را برای تشخیص مسائل زنان رؤیت و بررسی کنند. این روش دارای دو نوع تشخیصی و جراحی است و هدف از انجام آن تشخیص و سپس برطرف کردن مشکلات حوزۀ زنان است.


هیستروسکوپی چیست و چه کارکردهایی دارد؟

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی روشی است که به پزشک متخصص حوزۀ زنان و زایمان این امکان را می دهد تا به داخل رحم زنان نگاه کند. هدف از انجام هیستروسکوپی تشخیص دلایل خونریزی های غیر طبیعی و بیش از اندازه در زنان است. در این روش با استفاده از هیستروسکوپ، یک لولۀ نازک و روشن برای بررسی دهانه و داخل رحم در داخل واژن قرار می گیرد. هدف از انجام هیستروسکوپی می تواند تشخیصی و یا جراحی باشد. در بسیاری از مواقع هدف از انجام هیستروسکوپی انجام دادن یک عمل جراحی به صورت سرپایی و بسیار ساده است. عوارض هیستروسکوپی بسیار کم بوده، ولی شایع ترین عارضه ای که گزارش شده، سوراخ شدن رحم بوده است. لازم به ذکر است از آن جایی که هدف از انجام هیستروسکوپی بررسی پوشش داخلی رحم و درون خود رحم است، انجام آن برای ارزیابی مشکلاتی که درون دیواره های عضلانی و یا روی سطح بیرونی رحم وجود دارد، توصیه نمی شود.
 
هیستروسکوپی چیست و چه کارکردهایی دارد؟

آیا هدف از انجام هیستروسکوپی می تواند تشخیص مشکلات ژنتیکی باشد؟

بله، در بعضی مواقع از هیستروسکوپی برای ارزیابی تعدادی از مشکلات ژنتیکی به قرار زیر استفاده می شود:

1- خون ریزی غیر طبیعی واژن
2- وجود جفت هایی که بعد از تولد یا سقط جنین همچنان در داخل رحم باقی می مانند.
3- ناهنجاری ها مادرزادی و آناتومیک در دستگاه تناسلی زنانه
4- بررسی جای زخم و چسبندگی های حاصل از عمل های جراحی قبلی مانند کورتاژ و لاپاراکسی
5- وجود پولیپ یا تومورهای فیبروئیدی کانال و حفرۀ درون رحم یا دهانۀ آن
 

هدف از انجام هیستروسکوپی تشخیصی چیست؟

برای تشخیص دادن مشکلات رحم، لوله های رحمی و لوله های فالوپ از هیستروسکوپی نوع تشخیصی استفاده می شود. علاوه بر این می توان این روش را با سایر روش ها مثل لاپاراسکوپی و کورتاژ نیز ترکیب کرد. در لاپاراسکوپی پزشک یک آندوسکوپ (لولۀ مجهز به دوربین فیبر نوری) را وارد شکم شخص می کند تا بتواند قسمت بیرونی رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را ببیند.
 

هدف از انجام هیستروسکوپی جراحی چیست؟

هدف از انجام هیستروسکوپی به روش عمل جراحی معمولاً اصلاح کردن وضعیت های غیر طبیعی در افراد است که در طی هیستروسکوپی تشخیص مشخص شده است. اگر در طول هیستروسکوپی تشخیص، وضعیت فرد غیر طبیعی تشخیص داده شود می توان به صورت هم زمان نوع جراحی آن را نیز انجام داد و با این کار از جراحی برای بار دوم اجتناب کرد.
 

هیستروسکوپی جراحی در چه زمانی استفاده خواهد شد؟

هدف از انجام هیستروسکوپی جراحی توسط پزشک متخصص شما ممکن است اصلاح یکی از وضعیت های زیر در رحم زنان باشد:

1- پولیپ ها و فیبروم ها
2- این رشدهای بی رویۀ توده ها غیر سرطانی هستند و با این روش جراحی معمولاً از بین خواهند رفت.
 
چسبندگی
این عارضه با عنوان سندرم آشرمن نیز شناخته می شود. چسبندگی های موجود در رحم می تواند منجر به بروز تغییراتی در جریان قاعدگی و همچنین نازایی بشود. هدف از انجام هیستروسکوپی در این مورد می تواند  پیدا کردن و برطرف کردن چسبندگی ها به کمک پزشک باشد.
 
سپتوم ها
هدف از انجام هیستروسکوپی می تواند تعیین این باشد که شما سپتوم رحم دارید یا نه. سپتوم در واقع ناهنجاری و نقصی در رحم است که از بدو تولد ممکن است در شخص وجود داشته باشد.
 

خونریزی غیر طبیعی

هیستروسکوپی می تواند به شناسایی علت های خونریزی های شدید یا قاعدگی های طولانی مدت، خونریزی بین دوره ها و همچنین خونریزی های یائسگی کمک کند. فرسایش آندومتر روشی است که در طی آن از هیستروسکوپ به همراه سایر ابزارها برای از بین بردن پوشش های رحمی با هدف درمان بعضی از دلایل خونریزی های شدید زنان استفاده می شود.
 
هیستروسکوپی چیست و چه کارکردهایی دارد؟

هیستروسکوپی در چه زمانی بهتر است انجام شود؟

پزشک شما ممکن است هفتۀ اول پس از اتمام دورۀ قاعدگی را برای انجام عمل به شما پیشنهاد کند. در این زمان پزشک می تواند بهترین و کامل ترین دید را از قسمت داخلی رحم داشته باشد.
 

چه کسانی نباید هیستروسکوپی انجام دهند؟

با اینکه هدف از انجام هیستروسکوپی بهتر شدن وضعیت جسمانی افراد است، ممکن است انجام آن به گروه های زیر توصیه نشود:

1- زن باردار است.
2- زن مبتلا به عفونت های لگن است.
3- زن مبتلا به سرطان رحم یا سرطان دهانۀ رحم است.
4- وجود شرایط خاص. به عنوان مثال اگر وضعیت رحم غیر طبیعی باشد، حفرۀ رحم یا دهانۀ رحم مسدود یا زخمی باشد و دهانۀ رحم باریک شده باشد، معمولاً انجام هیستروسکوپی دشوار یا غیر ممکن خواهد شد.
 

انجام هیستروسکوپی چه خطرات و عوارضی می تواند داشته باشد؟

عوارض هیستروسکوپی خفیف و نادر است و در آن هدف از انجام هیستروسکوپی که بهبود وضعیت موجود فرد است محقق می شود، ولی ممکن است در بعضی افراد عوارض زیر نیز مشاهده شود:

1- خونریزی خفیف و موقت واژن به مدت یک تا دو روز
2- گرفتگی های عضلات واژن و رحم که بستگی به نوع بیهوشی در عمل جراحی دارد.
3- عوارض نادر این روش نیز عبارت است از:
4- سوراخ شدن رحم
5- خونریزی شدید و ادامه دار
6- عفونت
7- آسیب ها و عفونت های ادراری
8- آسیب های دستگاه گوارش
9- عوارض ناشی از واکنش و حساسیت به داروهای بیهوشی و بی حسی
 

هدف از انجام هیستروسکوپی چیست؟

1- بررسی نتایج تست های غیر طبیعی پاپ و دهانۀ رحم
2- خونریزی های غیر طبیعی رحم
3- خونریزی های بعد از یائسگی
4- تشخیص علت سقط های مکرر
5- از بین بردن جای زخم، پولیپ یا فیبروئید در رحم
6- برداشتن یک نمونۀ کوچک از بافت رحم (بیوبپسی)
7- برداشتن و حذف روش آندومتر

به خاطر داشته باشید که اگر باردار هستید نمی توانید از هیچ کدام از دو روش هیستروسکوپی استفاده کنید.
 

بعد از انجام هیستروسکوپی چه باید کرد؟

هدف از انجام هیستروسکوپی درمان وضعیت موجود در بیمار و بهبود آن است و بهبودی بستگی به نوع بیهوشی ای دارد که بر روی بیمار برای انجام هیستروسکوپی اعمال شده است. اگر نوع بیهوشی عمومی و تزریق آرام بخش بوده است، پرستار باید تا زمان هوشیاری فرد به صورت پیوسته فشار خون، نبض و تنفس او را کنترل کند. پس از هوشیاری معمولاً بیمار ترخیص خواهد شد، زیرا هدف از انجام هیستروسکوپی درمان سریع است و به صورت سرپایی انجام می شود.

معمولاً پزشک برایتان داروهای مسکّنی مانند آسپرین تجویز خواهد کرد و بسیار مهم است که پس از انجام هیستروسکوپی فقط دارویی را مصرف کنید که پزشکتان تجویز کرده است.

مهم ترین هدف از انجام هیستروسکوپی متوقف کردن خونریزی است و توصیه می شود که پس از انجام این روش حداقل به مدت دو هفته رابطۀ جنسی نداشته باشید.

پس از انجام هیستروسکوپی معمولاً می توانید به فعالیت های روزمره و رژیم قبلی غذایی خود ادامه دهید، مگر این که لازم باشد به توصیۀ پزشک مدت بیشتری را به استراحت و بازسازی بپردازید.

منبع: www.medicinenet.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها