خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن

دانلود کتاب های امتحان شده

ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن

ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن

در صورت التهاب لوزه‌ها، بیماری به نام ورم لوزه ایجاد می‌شود. ورم لوزه ممکن است در هر سنی به سراغ انسان بیاید؛ اما وقوع آن در سنین پایین محتمل‌تر است. در اکثر موارد کودکان در سنین پیش دبستانی به این عارضه مبتلا می‌شوند. نشانه‌های این عارضه گلو درد، تب و ورم لوزه‌ها است.


ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن

التهاب لوزه چیست؟

لوزه‎‌ها، دو گره‌ی لنفی واقع در دو طرف پشت حلق هستند. این گره‌های لنفی، به عنوان مکانیسمی دفاعی برای کمک به بدن در پیش‌گیری از ابتلا به عفونت عمل می‌کنند. به عفونی شدن لوزه‌ها، التهاب لوزه گفته می‌شود.

التهاب لوزه می‌تواند در تمام سنین رخ دهد و یک بیماری رایج کودکی است. این بیماری اغلب در کودکان در سنین پیش از مدرسه تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می‌شود. علائم شامل گلودرد، لوزه‌های متورم و تب است.

این بیماری مسری است و توسط انواع مختلفی از ویروس و باکتری، مانند باکتری استرپتوکوک که ایجادکننده‌ی گلودرد چرکی یا استرپتوکوکی است، ایجاد می‌شود. التهاب لوزه‌ی ناشی از گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند در صورت عدم درمان، منجر به عوارض جدی شود.

تشخیص التهاب لوزه آسان است. علائم معمولا در عرض 7 تا 10 روز از بین می‌رود. در این مقاله، تمام چیزهایی که لازم است بدانید، از انواع التهاب لوزه تا درمان‌های آن، آورده شده است.1
 

انواع التهاب لوزه و علائم ان

3 نوع لوزه وجود دارد: حاد، مزمن و عود کننده

علائم احتمالی التهاب لوزه شامل موارد زیر است:

تب

لرز

دل درد

سردرد

گردن سفت

گوش درد

گلو درد شدید

صدای خارش

بوی بد دهان

دشواری یا درد هنگام بلعیدن

حساسیت فک و گردن از غدد لنفاوی متورم

لوزه هایی که قرمز و متورم به نظر می رسند.

لوزه هایی که لکه های سفید یا زرد دارند.

در کودکان بسیار کوچک نیز ممکن است افزایش تحریک پذیری، اشتهای کم یا جاری شدن اب دهان هم بروز پیدا کند.

ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن
 

التهاب لوزه حاد

این بیماری در کودکان بسیار شایع است. در حقیقت، تقریباً هر کودک حداقل یک بار دچار التهاب لوزه می شود.

اگر علائم حدود 10 روز یا کمتر طول بکشد، التهاب لوزه حاد محسوب می شود. اگر علائم بیشتر طول بکشد، یا اگر التهاب لوزه در طول سال چندین بار برگردد، ممکن است التهاب لوزه مزمن یا مکرر باشد.

التهاب لوزه حاد به احتمال زیاد با درمان های خانگی بهبود می یابد، اما در برخی موارد ممکن است به درمان های دیگر مانند آنتی بیو تیک ها نیاز داشته باشد.
 

التهاب لوزه مزمن

علائم ورم لوزه مزمن طولانی تر از حاد ادامه دارد. ممکن است طولانی مدت تجربه کنید :

گلو درد

بوی بد دهان (هالیتوز)

گره های لنفاوی حساس در گردن

لوزه مزمن همچنین می تواند باعث ایجاد سنگ لوزه شود، جایی که موادی مانند سلول های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه ها جمع می شود. در نهایت، باقی مانده غذا ممکن است به سنگ های کوچک تبدیل گردند. سنگ های لوزه شاید خود به خود برطرف شوند. اگر فرد مبتلا به التهاب لوزه مزمن باشد، ممکن است پزشک عمل جراحی لوزه را برای برداشتن لوزه ها توصیه کند.
 

التهاب لوزه مکرر

همانند التهاب لوزه های مزمن، عمل لوزه، یک درمان استاندارد برای لوزه های مکرر است. التهاب لوزه مکرر اغلب به این صورت تعریف می شود:

گلودرد یا التهاب لوزه حداقل 5 تا 7 بار در طی 1 سال

حداقل 5 بار در 2 سال گذشته رخ داده باشد.

در 3 سال گذشته حداقل 3 بار اتفاق افتاده باشد.

تحقیقات از سال 2018 نشان می دهد که التهاب لوزه های مزمن و عودکننده ممکن است به علت بیوفیلم ها در چین های لوزه ها ایجاد شود. بیوفیلم ها میکروارگانیسم هایی هستند که مقاومت آنتی بیوتیکی آنها افزایش یافته و باعث عفونت های مکرر می شوند.

ژنتیک نیز ممکن است علتی برای التهاب لوزه های مکرر باشد.

 تحقیقات نشان داد که ژنتیک ممکن است منجر به پاسخ ایمنی ضعیف به باکتریهای استرپتوکوک گروه A شود، که باعث ایجاد گلودرد و التهاب لوزه می شود.2
 

علت ورم لوزه

لوزه‌ها اولین خطوط دفاعی بدن در مواجهه با عفونت‌های خارجی هستند و به همین خاطر بیشتر از اعضای دیگر در معرض خطر قرار دارند. در بیشتر موارد، عفونت‌های لوزوی، ویروسی هستند اما حالت میکروبی آنها هم وجود دارد. هم عفونت میکروبی و هم ویروسی مسری است. اگر تورم لوزه ناشی از بیماری دیگری مانند سینوزیت یا تب یونجه باشد، احتمال عفونی بودن آن کمتر خواهد بود.
 

دلایل ویروسی

ورم لوزه بیشتر حالت ویروسی دارد و ویروس‌های رایج به شرح زیر هستند:

آدنوویروس که عامل گلودرد و سرماخوردگی‌های معمولی است؛

راینوویروس که عامل سرماخوردگی‌های معمولی است؛

آنفلوانزا؛

ویروس سین‌سیشیال تنفسی که منجر به عفونت مجاری تنفسی می‌شود؛

کروناویروس که دو زیرمجموعه آن از جمله ویروس سارس باعث عفونت در انسان می‌شود.
 

دلایل میکروبی

علت عفونت‌های میکروبی معمولا استرپتوکوک پیوژنز است اما بعضی‌اوقات از طریق میکروب‌های دیگری هم ایجاد می‌شود.3
 

روش های درمان ورم لوزه

اگر مشکل لوزه در منزل حل نشود، نیاز به استفاده از درمان‌های دیگر به وجود خواهد آمد:

ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن
 

داروها

از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بدون نسخه برای کاهش اثرات آزاردهنده تورم لوزه استفاده می‌شود. در صورت میکروبی بودن عفونت لوزه، پزشک برای بیمار، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند اما درمان عفونت‌های ویروسی از طریق آنتی‌بیوتیک انجام نمی‌شود. پنی‌سیلین، رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک برای درمان مشکل لوزه است.

برای اثربخشی داروها باید دوره مصرف و درمان کاملا طی شود. حتی اگر در طول درمان، علائم و نشانه‌ها از بین رفتند، همچنان لازم است مصرف دارو تا انتهای دوره ادامه پیدا کند. اگر دوره درمان به طور کامل سپری نشود، امکان التهاب کلیه یا تب روماتیسمی در بلندمدت به وجود می‌آید.
 

جراحی

در گذشته، جراحی روش رایجی برای درمان ورم لوزه بود، اما در حال حاضر فقط زمانی از این روش استفاده می‌شود که بیماری مزمن شود یا دوباره فرد دچار آن شود. برای مثال، اگر فردی در طول یک سال حدود هفت بار دچار تورم در این ناحیه شود یا در سه سال پشت سر هم در هر سال در سه دوره چنین چیزی را تجربه کند، احتمالا نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

هر چند لوزه‌ها بعد از دوره بلوغ فعالیت کمتری دارند اما همچنان عضوی فعال در بدن هستند و پزشکان تا لازم نباشد، آنها را از بدن خارج نمی‌کنند. در صورت وجود شرایط زیر هم نیاز به برداشتن لوزه به وجود می‌آید:

وقفه تنفسی در خواب که تنفس در خواب را دشوار می‌کند؛

تنگی و سختی تنفس یا دشواری در بلع؛

آبسه یا تورم چرکی که درمان آن دشوار است؛

سلولیت‌های لوزوی یعنی زمانی که عفونت به نواحی دیگر بدن هم پخش می‌شود و پشت لوزه‌ها چرک به وجود می‌آید.

در صورت نیاز به برداشتن لوزه‌ها، روش‌های مختلفی برای جراحی وجود دارد. استفاده از لیزر، امواج رادیویی، سونوگرافی، سوزن جراحی حرارت‌دیده با انرژی الکتریکی و عمل لوزه در دمای پایین برای برداشتن لوزه در نظر گرفته می‌شود. جراحی معمولا آخرین راهکار برای درمان تورم لوزه است، زیرا به نظر می‌رسد، مضرات آن از مزایایش بیشتر است. هر چند ورم لوزه خوشایند نیست اما در بیشتر افراد بدون نیاز به درمان جدی رفع می‌شود.3

ورم لوزه و راهکارهای درمانی آن

درمان های خانگی التهاب لوزه ها کدامند؟

چندین روش درمانی وجود دارد که می توان برای تسکین درد گلو در اثر التهاب لوزه در خانه امتحان کرد:

خیلی زیاد استراحت کنید.

غذاهای فریزری یخ بخورید.

از قرص های سرفه استفاده کنید.

به مقدار زیاد مایعات نوشیده شود.

باید از دود سیگار و غیره دوری کرد.

چند بار در روز باید با آب نمک گرم غرغره کرد.

از مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوای خانه استفاده شود.

برای کاهش درد و التهاب از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده شود.

برای کودکان کم سن و سال از اسپری های گلو به جای قرص های مکیدنی و سرفه استفاده کنید، و همیشه قبل از دادن دارو به کودکان با پزشک مشورت شود. راه های بیشتری برای مراقبت از التهاب لوزه در خانه پیدا کنید.2

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.pezeshket.com
3.www.chetor.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها