خانه » همه » مذهبی » چرا دینداری دراخرالزمان خیلی سخته و به نگه داشتن گلوله اتش در دست تشبیه شده؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چرا دینداری دراخرالزمان خیلی سخته و به نگه داشتن گلوله اتش در دست تشبیه شده؟

سختی دین‎داری در آخرالزمان، دلایلی دارد که مهم‎ترین آنها، می‌تواند دو عامل زیر باشد:
الف. تشخیص وظیفه
وظیفه یک مسلمان معتقد، آن است که تکالیف دینی خود را به خوبی بشناسد و به آنها عمل کند. هنگام حضور ظاهری امام در جامعه در میان مردم، امر تشخیص وظیفه، راحت‎تر است؛ چراکه فرد به خدمت امام عصر خود می‌‎رسد و کسب تکلیف می‌‎کند، ولی در زمان غیبت، این امر به‌صورت کامل، بر عهده خود شیعیان است. طبیعی است که وظیفه، دوچندان می‌‎شود و کار مشکل‎تر می‌‎گردد؛ چراکه تشخیص وظیفه، مسأله بسیار مهمی است که امکان خطا و اشتباه در آن وجود دارد. البته امامان علیهم‌السلام، شیعیان را به حال خود رها نکرده‎اند، بلکه از آنان خواسته‎اند که به عالمان و کار‌شناسان دین و اسلام‌شناسان فقیه مراجعه کنند و برای تشخیص وظیفه، از آنان مدد جویند.[۱] ب. ظواهر فریبنده دنیای امروز
شاید به‌جرأت بتوان گفت، عامل اصلی و مهم‎ در سختی دین‌داری دوره آخرالزمان، وضعیت فرهنگی دنیای مادی است. غول‎های ارتباط جمعی و رسانه‎ای از یک طرف به شدت با اسلام درگیر شده‎اند و با انواع تخریب‎ها و تحریف‎ها‌ و سیاه‎نمایی‎ها، سعی بر آن دارند که چهره خشن و سیاهی از اسلام نشان دهند. از سوی دیگر، ظواهر دنیای فریبنده را به‌شدت زیبا جلوه می‌دهند و انواع فساد و فحشا‌ را در جامعه اشاعه می‌کنند؛ به‌گونه‎ای‌که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان بکنند.
بازار فسادهای مالی و اخلاقی، چنان گرم می‌‎شود که برخی همه چیز را به فراموشی می‌‎سپرند و حتی انسانیت را نیز زیر پا قرار می‌‎دهند و سخن از حیوان مدرن می‌‎گویند و معتقد می‌‎شوند که انسان، یکی از اقسام حیوانات است نه بیشتر. روشن است با فساد علنی دنیای امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.
البته هرچند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیای پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کاری دشوار است، پاداش انسان‎های متدین و دین‎مدار نیز افزون است.[۲]مؤمنان آخرالزمان، به فرموده امیر مؤمنان علی علیه‌السلام، در کار‌ها و فداکاری‎های بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریکند.[۳] اینان، کسانی هستند که پیامبر آنها را برادر خود خوانده و دیدار آنان را آرزو کرده است.[۴] افرادی هستند که خداوند، آنان را اولیای خود خوانده و پیامبر در حق آنان فرموده است: «خوشا به حال صابران در غیبت که اینان، حزب‌الله هستند».[۵] پی‌نوشت‌ها
۱. در توقیعی که از امام عصر صادر شده است، آمده است: «و امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا؛ فانّهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم؛ و اما حوادثی که واقع می‌‎شود، پس در آنها به راویان حدیث ما (علما و فقهای اسلام‎شناس)‌ رجوع کنید که آنان، حجت من بر شما هستند و من، حجت خدا بر آنان هستم»؛ کمال‌الدین، ج۲، ب ۴۵‌، ح۴.
۲. در روایتی پیامبر گرامی اسلام‌ فرمود: «به زودی گروهی بعد از شما می‌‎آیند که یک نفر از آنان، اجر پنجاه نفر از شما [صحابه] را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول‎الله! ما با تو در بدر، اُحد و حُنین شرکت داشتیم و قرآن، میان ما نازل شد». پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمود: «اگر آنچه آنان تحمّل می‌‎کنند، بر شما وارد می‌‎شد، مانند صبر آنان، صبر نمی‌کردید». بحارالانوار، ج۵۲‌، ‌ص۱۳۰.
۳. همان، ص۱۳۱.
۴. همان، ص۱۳۲.
۵. همان، ص۱۴۳.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها