فایل‌های تکراری با محتوای یکسان، تنها فضای سیستم شما را اشغال می‌کنند و وجودشان هیچ‌گونه ضرورتی ندارد. با استفاده از ابزارهایی که در این ترفند معرفی می‌شوند، می‌توانید این‌گونه فایل‌ها را بیابید و به آسانی حذف‌شان نمایید. فایل‌های تکراری اغلب در اثر فعالیت‌ نرم‌افزار‌های مختلفی که بر روی سیستم نصب کرده‌اید ایجاد می‌گردند.

 

CCleaner بهترین ابزار که شاید قبلاً آن را نصب کرده باشید

این برنامه، نرم‌افزاری محبوب در بین کاربران مختلف می‌باشد، زیرا دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای است. هدف اصلی این برنامه، حذف تمامی فایل‌های تکراری و بی‌ارزش می‌باشد. این نرم‌افزار برای اندروید نیز توسعه داده‌ شده است. برای استفاده از این برنامه، مسیر Tools > Duplicate را دنبال کنید،‌ از این که گزینه Include files and subfolders فعال است، اطمینان حاصل کنید. حالا کافی‌ست مکان خاصی را برای برنامه تعیین کنید یا به آن اجازه دهید که تمام سیستم شما را بررسی کند. این نرم‌افزار می تواند تمامی فایل‌های Hidden که از دید شما مخفی هستند را نیز بررسی کند و در صورت وجود فایل‌های تکراری، اقدام به حذف آن‌ها نماید. پس از این‌که این‌گونه فایل‌ها توسط برنامه پیدا شد به شما امکان انتخاب و حذف آن‌ها را می‌دهد.

 

 

CCleaner را می‌توانید از https://www.piriform.com/ccleaner دانلود نمایید.

 

SearchMyFiles انتخاب دوم، با فیلترهای پیشرفته‌تر

این برنامه نسبت به CCleaner پیشرفته‌تر عمل می کند و فیلترهای مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از باز کردن برنامه با محیط بسیار پیشرفته‌ای رو به رو خواهید شد که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. Duplicate Files را انتخاب نمایید و در آن فیلترهایی نظیر انتخاب فایل‌های اصلاح شده، فایل‌های ساخته شده و …. را بر روی جست‌و‌جوی برنامه اعمال نمایید.

 

 

SearchMyFiles از http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html قابل دریافت است.

لازم به ذکر است خیلی از وب‌سایت‌ها dupeGuru را نیز به عنوان یک نرم‌افزار در این زمینه معرفی می‌کنند، اما این برنامه یک برنامه‌ی مفید نیست زیرا دیگر توسط ویندوز به شکل رسمی پشتیبانی نمی‌شود.