خانه » همه » مذهبی » یک تجربه از ابتلا به کرونا

دانلود کتاب های امتحان شده

یک تجربه از ابتلا به کرونا

عصراسلام: این را هم بگویم که این تجربه شخصی دو نفر است و به هیچ‌وجه قابل تعمیم نیست، اما شاید بتواند کمک کمی کند. ۲۳ اسفند بود که مادرم بعد از حدود ۳ روز سرفه‌های پراکنده، تب کرد، تقریبا ۳۸.۵ درجه. فردای آن روز رفتیم درمانگاه و سی‌تی اسکن از ریه گرفتیم که دکتر گفت که ریه کمی درگیر شده ولی خیلی خفیف است، همین‌جا بگویم سعی کنید اگر حالتان وخیم نشده بیمارستان‌های ریفرال کرونا نروید و ترجیحا‏ً درمانگاه‌های خلوت‌تر مراجعه کنید، چون بیمارستان‌های ریفرال خیلی شلوغ و آلوده هستند و بیشتر خودتان و همراهانتان در معرض آلودگی قرار می‌گیرید. 
خب می‌گفتم، داروی مادر من شامل هیدروکسی‌کلروکین، آزیترومایسین، ناپروکسن، دیفن‌هیدرامین و تامی‌فلو بود. از این بین ناپروکسن را نخورد، دیفن‌هیدرامین هم وقتی که خیلی سرفه داشت می‌خورد، تامی فلو هم در ادامه اعلام شد که خیلی فایده‌ای ندارد برای این بیماری ولی خب مادرم اواخر قرص‌هایش بود و آن را خورد. در روند بهبودی مادرم ۴ روز اول یکم سخت گذشت، خب رفته‌رفته حالش بهتر شد و از روز پنجم به بعد تب نداشت‏. سرفه‌هایش هم کمتر شده‌ بود و سطح اکسیژن خون‌اش هم بهتر شد. (ما یک دستگاه اکسی‌متر پالس گرفتیم و مرتب اکسیژن را چک می‌کردیم) 
اما نکته مهم اینکه روز چهارم حالش مقداری بد بود و سرفه‌ها بیشتر شد و تب هم ۳۸ درجه، به بیمارستان مراجعه کردیم، خدا را شکر نیاز به بستری نبود و دکتر گفت‏ همان استراحت و روند درمان کفایت می‌کند، اما این را هم بگویم که بیمارستان ریفرال تا می‌توانید نروید، شلوغ، آلوده و با ریسک بالا. از روزهای هفتم به بعد حال مادرم خیلی بهتر شد و روز یازدهم عملا دیگر می‌توانست عادی‌تر زندگی‌ کند. بیشترین نمود خارجی این بیماری براش حس بی‌حالی بود که خب اذیتش می‌کرد، ضمنا مادر من قرص فشار و قند هم مصرف می‌کرد و گاهی ناراحتی معده هم از قبل داشت و خب این ناراحتی معده خیلی اذیتش می‌کرد و نمی‌توانست غذا زیاد بخورد و خب بی‌حالی را خیلی ادامه‌دار کرد.‏ 
در مورد روحیه بگویم که واقعا خیلی تاثیرگذار هست، تا حدی که وقتی مادرم با کسی مکالمه تصویری داشت، مخصوصا نوه‌هاش، خیلی حالش بهتر می‌شد. استرس نداشته‌ باشید و اگر کسی مبتلا می‌شود، به او استرس منتقل نکنید. سعی کنید از مرگ‌ومیر کرونا چیزی بهش نگویید و اگر خودتان مبتلا شدید، اخبار را نخوانید‏. این را بدانید که ۸۰ درصد افراد اصلا متوجه نمی‌شوند که مبتلا شدند و یادتان باشد اگر به بستری در خانه رسیدید، یعنی احتمال زیاد حالتان خیلی بد نیست و خفیف گرفتید، و به زودی خوب می‌شوید. این خیلی کمکتان می‌کند. چند مورد را رعایت کنید؛ خیلی بخوابید، فرض کنید کاری جز خواب ندارید.‏ حتی شده نیمی از روز را بخوابید. تا جایی که می‌توانید نوشیدنی گرم بخورید. ما یه فلاسک یک‌ونیم لیتری آب‌جوش روزانه به مادرم می‌دادیم و در کنارش یکی دو بار چای می‌خورد. در حدی نوشیدنی بخورید که دستشویی رفتن کلافه‌تان بکند.
اگر هوا خیلی سرد نیست، ساعاتی از روز پنجره باز باشد، خیلی به تنفس‌تان کمک می‌کنهد. یادتان باشد آسیب اصلی کرونا به سیستم تنفس شماست و این تهویه مناسب و هوای تازه می‌تواند به خصوص در روزهای اول در نفس کشیدن خیلی کمک‌تان کند، در عین حال هوای اتاق هم نباید سرد باشد. ما رادیاتور رو باز می‌کردیم دائم و پنجره هم ساعاتی از روز باز بود.‏ غذا هم تا حد امکان به خصوص روزهای اول آبکی باشه، آش و سوپ گرم و بدون ادویه که گلو تحریک نشود و سرفه‌ها افزایش پیدا نکند. بعد از چند روز که حالش بهتر شد غذاهای عادی هم دادیم. 
نکته‌ی دیگر اینکه دکتر به ما گفت که وعده‌های غذایی سبک باشد ولی در نوبت‌های زیاد.‏ در مورد بیمارستان رفتن در ابتدا، اگر تب و سرفه مکرر داشتید، احتمالا مشکوک هستید، خیلی نگران نشوید، ولی سعی کنید زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنید. باز می‌گویم ترجیحا ساعات خلوت مثل اول صبح و اینکه ترجیحا همراه داشته‌ باشید. یک سی‌تی‌اسکن از ریه و آزمایش خون تا حد خوبی‏ معلوم می‌کند که مبتلا هستید یا نه، ضمن اینکه تب و اکسیژن هم در همه درمانگاه‌ها اول از همه چک می‌شود، اما برای تست اصلی کرونا خب باید به بیمارستان‌های ریفرال مراجعه کنید که خیلی ضروری نیست.
اگر حالتان وخیم نیست، حال وخیم بیشتر منظورم تنگی نفس است و با همان آزمایش‌های اولیه معلوم می‌شود برای دارو گرفتن اما باید حتما دکترهای متخصص بیمارستان‌های ریفرال برایتان نسخه بنویسند و خب سعی کنید اگر کارتان به آنجا افتاد حتما زمان خلوت بروید، داروخانه‌ها هم خیلی شلوغ هستند و اگر کسی به جای شما برود برای گرفتن دارو، بهتر هست.‏ باز هم می‌گویم، این بیماری بی‌حالی و کوفتگی را دارد، پس سعی کنید خیلی استراحت کنید، انگار که رباط پای‌تان را عمل کردید و نمی‌توانید راه بروید، خیلی هم به مغزتان فشار نیاروید به خصوص روزهای اول. مایعات خیلی زیاد بنوشید، ولی مایعات گرم، سرد باشد گلوی‌تان دیرتر خوب می‌شود! 

‏باز هم بگویم این‌ها تجربه شخصی بوده و لزوما قابل تعمیم نیست، اما طبق مطالعاتی که شخصی انجام دادم از تجارب دیگران و نظر پزشکان، در خیلی از افراد مشترک بوده، این هم بگویم که الان روز ۱۶ ام است و مادرم تقریبا بهتر شده و فقط گاهی سرفه می‌کند، ولی حال عمومی‌اش خوبه است. در مورد پدرم هم چون هنوز ۷ روز بیشتر نگذشته، فعلا چیزی نگفتم، اما خب رو به بهبود است. 



Saliiika

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها