خانه » همه » سلامت » 1- روبات‌هایی که می‌توانند تومورهای مغزی را از بین ببرند

دانلود کتاب های امتحان شده

1- روبات‌هایی که می‌توانند تومورهای مغزی را از بین ببرند

راه‌هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن کمک می‌کنند

بعضاً ایده‌هایی که برای رفع مشکلات فضانوردان در فضا منجر به ساخت دستگاه یا ابداع روشی شده است بر روی زمین و به ویژه در امور پزشکی قابل استفاده بوده است.


راه‌هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن کمک می‌کنند

فضا نوردان در ایستگاه فضایی بین المللی در حال رشد بلورهایی هستند که می‌توانند به تولید داروهای جدید برای استفاده در زمین کمک کنند. در این جا ده فناوری مراقبت بهداشتی ارائه می‌شود که تاکنون از فضا آمده‌اند:
 

1- روبات‌هایی که می‌توانند تومورهای مغزی را از بین ببرند

Canadarm2  که در دوره فضایی شاتل در کانادا توسعه یافته است، یک بازوی روباتیک است که به قسمت خارج از ایستگاه فضایی بین المللی متصل است. این بازو برای بسیاری از کارهای خارج از ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اجتناب شود از این که فضانوردان مجبور به انجام پیاده روی‌های پرخطر شوند. این فناوری منجر به ایجاد neuroArm شده است، که می‌تواند در اسکنرهای MRI مثلاً با از بین بردن تومورهای مغزی عمل جراحی دقیق انجام دهد.
 

2- دستگاه رد یاب چشم که در جراحی لیزر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد

در فضا، عدم جاذبه، چگونگی حرکت چشم‌ها و درک حرکت را تغییر می‌دهد. رد یاب‌های پیشرفته چشم برای دیدن جایی که فضا نوردان در طی کار عادی خود در میکرو گرانش نگاه می‌کنند، توسعه یافته‌اند. حرکات چشم مشکلی است که در عمل جراحی لیزری اصلاح چشم با آن رو به رو هستید. ردیاب‌های چشمی که برای پرواز در فضا ایجاد شده‌اند، اکنون در جراحی‌های لیزری تصحیح چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از قرارگیری صحیح پرتو لیزر استفاده شود.
 

3- کمک به تنفس آسمی

اکسید نیتریک یک آلاینده متداول در هوا، هم در زمین و هم در ایستگاه فضایی بین المللی، است. هنگامی که فرد دارای مجاری هوایی ملتهب شده است، همان طور که در آسم مشاهده می‌شود، افزایش اکسید نیتریک در هوای بازدم دیده می‌شود. آژانس فضایی اروپا وسیله‌ای را ساخته است که با دقت آن اکسید نیتریک را در هوای بازدم فضانوردان اندازه گیری می‌کند تا التهاب احتمالی را تشخیص دهد. به این ترتیب، پیش از جدی‌تر شدن اوضاع می‌توان فضانوردان را درمان کرد. این فناوری اکنون در تنگی نفس یا بیماری‌های آسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا میزان اکسید نیتریک موجود در هوای بازدم آنها که ناشی از التهاب در ریه‌های آنهاست تشخیص داده شود.
 

4- قوی نگه داشتن استخوان‌ها

فضانوردان به دلیل عدم اعمال نیروی وزن بر روی بدن خود، از دست دادن تراکم استخوان را تجربه می‌کنند که مشابه ریزش استخوان است که در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان مشاهده می‌شود. برای کاهش این ریزش استخوان از طریق ورزش روزانه تلاش شده است. فضانوردان همچنین نشان داده‌اند که مصرف مقدار کمی بیس فسفونات، به صورت هفتگی، باعث کاهش بیشتر از دست دادن استخوان‌ها می‌شود. اکتشافات دارویی مانند این در حال حاضر به نفع جمعیت سالخورده زمین است.
 

5- اندازه گیری دمای بدن

فن آوری‌های مادون قرمز در چند دهه قبل در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برای اندازه گیری دمای سیارات و ستارگان توسعه داده شد. در سال 1991، این فن آوری به دما سنجهای داخل گوش تبدیل شد. دما سنج‌های داخل گوش فقط در عرض چند ثانیه قرائت دما را ارائه می‌دهند و نشان داده شده است که خوانش دقیق دما را انجام می‌دهند و آنها را برای استفاده در بیمارستان‌ها، جراحی‌های پزشکان و حتی در خانه ایده آل می‌کنند.

 راه‌هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن کمک می‌کنند

 
توضیح شکل: دماسنج‌های داخل گوش از فناوری مادون قرمز استفاده شده توسط ناسا استفاده می‌کنند. Marlon Lopez MMG1 Design / Shutterstock
 

6. اندازه گیری فشار داخل جمجمه

دانشمندان ضمن بررسی تغییرات بینایی در فضا نوردان، متوجه شدند که این تغییرات به دلیل افزایش فشار داخل جمجمه رخ داده است، که به نوبه خود، در نتیجه افزایش حجم مایع مغزی نخاعی رخ می‌دهد. جراحان پرواز به سادگی به روش‌هایی برای نظارت بر این تغییرات فشار نیاز داشتند. تحقیقات در انگلیس منجر به ساخت دستگاهی شده است که می‌تواند فشار داخل جمجمه را با استفاده از جا به جایی طبل گوش اندازه گیری کند، که غیر تهاجمی، و سریع‌تر است و در هر مکانی نیز قابل انجام است.
 

7- یک پرتو انرژی پیشتازان فضایی برای کمک به رد کردن سنگ‌های کلیه

قرار گرفتن در فضا خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. در فضانوردان، سنگ کلیه می‌تواند باعث عفونت و عوارض شدیدی شود که نیاز به تخلیه خدمه داشته باشد. تحقیقات در ناسا تکنیک‌های سونوگرافی دستی مانند آنچه در پیشتازان فضا بود را توسعه داده‌اند که می‌توانند سنگ‌های ریز را کشف، و جا به جا کرده و سپس عبور دهند و عبور آنها را راحت‌تر انجام دهند. این فناوری همچنین می‌تواند به افرادی که بر روی کره زمین سنگ کلیه دارند، سود برساند.
 

8- نامرئی ساختن بست‌های دندانی

آلومینای پلی کریستالی شفاف. این یک کمی دهان پر کن است. این سرامیک پیشرفته با مقاومت بالا، حداکثر شفافیت، مقاوم در برابر خرد شدگی، برای امور دفاعی و هوا فضا توسعه یافت. پیشنهاد شده است که این ماده برای ساختن براکت‌های شفاف برای بست‌هایی که به رنگ دندان به نظر می‌رسند، قابل استفاده است. بعد از این که آزمایش شد، یکی از موفق‌ترین محصولات ارتودنسی در تاریخ گردید.
 

9- تشخیص صدمات و سرطان با استفاده از تصویر برداری پزشکی

پردازش سیگنال‌های دیجیتالی می‌تواند مشکل باشد. ناسا پیشگام پردازش سیگنال‌های دیجیتالی با فناوری پیشرفته برای کمک به تقویت تصاویر قمری برای یافتن بهترین مکان‌های فرود در ماه در دوره آپولو است. این تکنیک‌های پردازش سیگنال اکنون به طور گسترده‌ای در اسکنرهای CT و MRI استفاده می‌شود تا به پزشکان کمک کند بدون نیاز به برش بیماران برای نگاه به داخل بدن آنها، آسیب‌ها و سرطان‌ها را پیدا کنند. امروز نیز این صنعت همچنان در حال توسعه است.
 

10- دیالیز ساده شده کلیه برگرفته از سیستم‌های تصفیه سفینه فضایی

آب سنگین است، بنا بر این فضانوردان باید مقداری را که از زمین باید همراه خود ببرند تنها تا حد نیاز کاهش دهند. فن آوری‌های مادون قرمز در چند دهه قبل در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برای اندازه گیری دمای سیارات و ستارگان توسعه داده شد. در سال 1991، این فن آوری به دما سنجهای داخل گوش تبدیل شد. دما سنج‌های داخل گوش فقط در عرض چند ثانیه قرائت دما را ارائه می‌دهند و نشان داده شده است که خوانش دقیق دما را انجام می‌دهند. آنها با بازیافت و تصفیه بیشتر مایعات در ایستگاه فضایی بین المللی (از جمله ادرار خود) به این هدف دست می‌یابند. دانشمندان هنگام تهیه این سیستم‌های تصفیه، همان فناوری را برای از بین بردن ضایعات سمی از مایع دیالیز استفاده شده استفاده کردند. این امر به ساخت دستگاههای جدید دیالیز منجر شد که دیگر نیازی به اتصال مداوم به آب و زهکشی ندارند، به این معنی که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و قابل حمل هستند، که امکان استفاده در خانه را فراهم می‌کنند.
 
منبع: Nick CaplanAndrew Winnard  – Musculoskeletal HealthNorthumbria University,

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها