خانه » همه » سلامت » غذاهای چرب

دانلود کتاب های امتحان شده

غذاهای چرب

بدترین غذاها برای سلامت گوارش

اگر می خواهید دستگاه گوارش سالم داشته باشید باید بدترین مواد غذایی برای معده و روده را بشناسید و یک برنامه غذایی خوب و مناسب داشته باشید.


بدترین غذاها برای سلامت گوارش

غذاهای چرب

غذا با چربی بالا می تواند به افزایش استحکام انقباضات روده ها کمک کند که از طریق واکنش طبیعی معده ناشی می شود. اگر سیستم گوارشی حساسی دارید، باید از گوشت چرب و غذای سرخ شده اجتناب کنید. مثلا:

پیتزا
سیب زمینی های سرخ شده
مرغ یا ماهی سرخ شده
استیک و همبرگر:بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر عوارض خود را با گوشت قرمز تشخیص می دهند.

محصولات لبنی

تعداد زیادی افراد به لاکتوز حساسیت دارند که بدن قادر به هضم لاکتوز نیست و شکر در محصولات لبنی یافت می شود. عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به علائم هاضمه نفخ، اسهال و گرفتگی شود. محصولات لبنی متداول عبارتند از:

شیر
پنیر
بستنی

بدترین غذاها برای سلامت گوارش

گندم

اگرچه رژیم غذایی با فیبر بالا برای سلامت کلی مهم است اما برخی از غذاها با فیبر بالا ممکن است مشکل ساز باشند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک،هضم پروتئین به نام گلوتن که در برخی از دانه های کامل یافت می شود (گندم، چاودار، جو)باعث می شود سیستم ایمنی به روده کوچک حمله کند.

متاسفانه، غذاهای حاوی گلوتن شامل مواردی از قبیل پاستا، نان، و محصولات پخته شده هستند. خوشبختانه، یافتن گزینه های عاری از گلوتن بسیار آسان تر است.

میوه ها با FODMAP بالا

محققان دانشگاه استرالیا بطور سیستماتیک میوه های گوناگون را مورد آزمایش قرار داده اند. اینها غذاهایی با زنجیره کوتاه کربوهیدرات مثل فروکتوز در میوه ها هستند که برخی افراد به سختی آن را جذب می کنند. غذاهایی که FODMAP بالاتری دارند ممکن است برای افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند مشکل ساز باشد میوه های زیر بالایی دارند:

سیب
زرد آلو
توت سیاه
گیلاس
گریپ فروت
انبه
گلابی
هلو
آلو
انار
طالبی

همچنین بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و درگیر مشکلات گوارشی به سختی میوه های خام می خورند پختن میوه ها ممکن است برای هضم در سیستم بدن راحت تر باشد.

لوبیا و حبوبات

احتمالا شنیده اید لوبیا اصلا برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر خوب نیست و چنانچه پیش از این هم بارها در بخش سلامت نمناک اشاره شد به این دلیل است که لوبیا و حبوبات حاوی کربو هیدرات ها هستند که به طور ضعیف هضم شده اند و در نتیجه در دسترس باکتری های شکمی برای تخمیر هستند، که محصول جانبی آن گاز روده است. این شامل موارد زیر است:

لوبیا پخته
نخود سیاه
لوبیا
نخود
عدس

غذاهای ادویه دار

مطالعه نشان می دهد غذای تند ممکن است باعث درد شکم شود بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نوع خاصی از فیبر عصبی دارند که با ماده ای در داخل فلفل چیلی واکنش می دهند فلفل چیلی یکی از ترکیبات معمول در غذاهای پر ادویه است که دهان را می سوزاند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی که معمولا در بسیاری از غذاها یافت می شوند، اغلب بیماران نمی توانند تحمل کنند و منجر به نشانه هایی مثل گاز و باد کردگی می شود.

آدامس بدون قند
بستنی بدون قند

نوشابه

اگرچه ممکن است نوشابه را دوست داشته باشید، اما نوشابه می تواند مشکلات گاز روده و باد کردگی ایجاد کند مقدار بالای شکر در نوشابه ممکن است باعث عدم تعادل در باکتری شکم و گاز بیشتر شود. نوشابه خوب نیست چون قلب به شیرین کننده های مصنوعی واکنش منفی نشان می دهد. آب، چای ، یا آب پرتقال رقیق، گزینه های بهتری هستند.

بدترین غذاها برای سلامت گوارش

وعده های غذایی زیاد

تنها چیزی نیست که می خورید، بلکه مقدار آن نیز مهم است اجتناب از وعده های غذایی بزرگ می تواند بخشی از استراتژی برای حذف محرک ها باشد به جای آن وعده های غذایی کمتری بخورید.

غذاهای شور

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعد از خوردن چیپس یا سوشی با سس سویا خیلی احساس نفخ دارید؟ خوردن غذاهایی که سدیم زیادی دارند می تواند منجر به حفظ مایعات شود. وقتی مایعات را حفظ می کنیم، مایعات می تواند باعث شود شکم متورم شود.1

خانواده انواع کلم ها

سبزیجات کریستالی، مانند کلم بروکلی و کلم، دارای قندی مشابه قند موجود در لوبیا هستند. سطح فیبر بالای موجود در این سبزیجات هضم آنها را نیز سخت می کند. پختن کلم ها باعث می شود هضم آنها راحت تر باشد.

فروکتوز

غذاهایی که حاوی فروکتوز هستند، مانند نوشابه های گاز دار، آب نبات ها و آبمیوه ها، حاوی این قند هستند که هضم آنها نیز سخت است. این قند منجر به اسهال، نفخ و گرفتگی معده می شود. 

نعناع

نعناع باعث شل شدن عضلات بالای معده می شود که این مسئله باعث می شود غذا از معده وارد مری شود. این مسئله باعث سوزش سر دل می شود. عوامل دیگری که باعث شل شدن قسمت بالای معده می شوند عبارتند از قهوه و شکلات. 2

توت

توت برای سلامتی شما خوب است ، اما آنهایی که دانه های کوچک دارند می توانند برای افرادی که بیماری دیورتیکولیت ( بیماری مربوط به روده ) دارند مشکل ساز باشد  و باعث شود که مشکلاتی را برای ملتهب شدن و آلوده شدن روده بزرگ فراهم کند.

دکتر مک کاشلند می گوید : این که خوردن  دانه ها خطر ابتلا به عفونت را در برخواهند داشت تنها یک نظریه است و در تئوری آمده اما در مطالعات انجام شده  هرگز به اثبات نرسیده است .اما اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که خوردن دانه هایی ، از جمله دانه های آفتابگردان یا کدو ، باعث تحریک روده خواهند شد.

فلفل قرمز

این یکی از اصلی ترین مواد غذایی تند است که می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود .

دکتر مک کاشلند می گوید : خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .

شکلات

یک مطالعه در سال 2005 نشان داده  که شکلات ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده یا یبوست مزمن تحریک کننده باشد.

اما برای افرادی که به خوردن شیر آلرژی دارند مواد موجود در شکلات می تواند جای شیر را برای آنها بگیرد.هم چنین  کافئین موجود در شکلات می تواند گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال را تحریک کند.

ذرت

اگر چه ذرت غنی از فیبر است ، اما شامل سلولز هم می باشد که یک نوع فیبر است  که انسان به راحتی نمی تواند آنرا دفع کند. به دلیل آنکه ما فاقد آنزیم های لازم در بدن برای انجام این دفع هستیم.

گذشتگان ما که دندان های قوی تری داشته اند بهتر می توانستند این ماده غذایی را در بدن هضم کنند. اما این را بدانید که حتی اگر شما به اندازه ی کافی هم آن را بجوید بازهم خوردن ذرت منجر به نفخ معده و درد  شکم خواهد شد.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.seemorgh.com
3.www.7ganj.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها