هر چقدر هم گوشی هوشمند شما به دوربین قدرتمندی مجهز باشد، اگر برخی از نکات را رعایت نکنید نمی‌توانید توسط آن ویدیوهای خوبی ضبط کنید. در این ترفند به معرفی 6 نکته‌ی ساده اما مهم می‌پردازیم که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید کیفیت فیلم‌برداری با دوربین گوشی خود را بهبود ببخشید.

 

1. چندان به ویرایش ویدیو در آینده تکیه نکنید

با وجود این که اپلیکیشن‌های خوبی برای ویرایش ویدیو در اندروید، iOS و دسکتاپ وجود دارند، اما بهتر است زیاد به آن‌ها تکیه نکنید. حتی بهترین ویرایشگر ویدیو نیز نمی‌تواند نور کم،تاری تصاویر یا قطع‌وصل صدا را به طور کامل جبران کند. اگر ویدیو را به خوبی ضبط نکنید، ناچار خواهید بود ساعات زیادی را صرف ویرایش آن تلف کنید و در نهایت هم تنها می‌توانید تا حدی آن را بهبود بخشید.

 

 

2. زمانی را صرف مطالعه‌ی تنظیمات دوربین کنید

بسیار از دوربین‌ها دارای تنظیمات آماده (Preset) هستند. در نتیجه نیازی به تنظیمات سخت و پیچیده نیست و می‌توانید به آسانی از تنظیمات آماده استفاده کنید. تنها به شرطی که دفترچه‌ی راهنمای گوشی و بخش دوربین را مطالعه کرده و از این تنظیمات آماده آگاه شوید. تنظیمات آماده به مدل دوربین شما بستگی دارند اما عموماً شامل تثبیت ویدیو، تنظیمات نور و… هستند.

 

 

3. افقی فیلم‌برداری کنید، نه عمودی

یکی از اشتباهات رایجی که حتی حرفه‌ای‌ها نیز به آن دچار می‌شوند فیلم‌برداری عمودی است. مطمئناً حالاتی وجود دارد که نیاز است به صورت عمودی فیلم‌برداری کنید (به عنوان مثال هنگامی که قصد دارید از فردی به صورت تمام‌قد ویدیو ضبط کنید)، اما به جز این موارد فیلم‌برداری عمودی قابل توجیه نیست.

 

 

به دست گرفتن عمودی گوشی نه تنها برای ارسال پیام و مرور صفحات وب راحت‌تر و طبیعی‌تر است، بلکه برای فیلم‌برداری نیز به همین گونه است. اما باید دقت کنید که ویدیویی که به طور عمودی فیلم‌برداری شده است در دستگاه‌های بزرگ‌تر نظیر مانیتور رایانه به خوبی پخش نمی‌شود. صفحه نمایش رایانه‌، تلویزیون و… اصطلاحاً لنداسکیپ هستند، نه پرتره و ویدیوهای عمودی از فضای موجود به طور مناسب استفاده نمی‌کنند و مقدار زیادی فضای استفاده‌نشده در اطراف باقی می‌گذارند. شما می‌توانید ویرایش‌هایی را روی آن صورت دهید و تصاویر پشت‌زمینه‌ای به محیط خالی اضافه کنید، اما همچنان این محیط یک محیط تلف‌شده محسوب می‌شود.

 

4. از زوم به عنوان آخرین راه استفاده کنید

زوم یا بزرگ‌نمایی یک گزینه‌ی وسوسه‌انگیز برای بزرگ کردن ویدیو محسوب می‌شود اما معمولاً این اتفاق با کاهش کیفیت ویدیو همراه است. حتی بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند نیز نمی‌توانند به خوبی زوم را صورت دهند و در بهترین حالت یک ویدیوی تار در اختیار خواهید داشت. اگر نیازمند یک تصویر جزئی‌تر هستید بایستی به جای تکیه کردن به زوم خودتان به سوژه نزدیک‌تر شوید.

 

 

5. تریپاد، لرزش‌گیر و ماونت را فراموش نکنید

هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید دست شما نمی‌تواند به طور بی‌نقصی عمل کند. اگر مایلید تاری ویدیو به جهت لرزش دست را به طور کامل از بین ببرید، بهتر است یک تریپاد (Tripod)، لرزش‌گیر (Stabilizer) یا ماونت (Mount) خریداری کنید. برخی از این دستگاه‌ها ممکن است گران باشند، اما موارد مقرون به صرفه‌ی آن‌ها نیز موجود هستند.

 

 

6. به صدا بی‌توجه نباشید

ویدیو ترکیبی از صدا و تصویر است. تصاویر بخش جذاب‌تر کار هستند اما نباید به صدا بی‌توجه بود. بسیار آزاردهنده است هنگامی که به صدای تکه‌تکه‌شده، کلمات گنگ و اصوات گوش‌خراش گوش می‌دهید. اگر امکان ضبط صدا به خوبی با دوربین مهیا نیست می‌توانید از یک دوست برای ضبط جداگانه‌ی صدا کمک بگیرید. قطعاً این موضوع در کیفیت کلی ویدیوی شما تأثیر مثبت می‌گذارد.