خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فناوری هسته‌ای

دانلود کتاب های امتحان شده

فناوری هسته‌ای

فناوری هسته‌ای

شاید در نگاه اول، فناوری هسته‌‌ای صرفاً به بمب‌‌‌های اتمی مرتبط شود که کشور آمریکا در جنگ جهانی دوم برای تخریب کامل شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن از آن استفاده کرده است؛ ولی این فناوری، استفاده‌های بسیار متنوّع و مفیدی دارد که سعید چگینی در این بخش به اختصار به آن پرداخته است.


فناوری هسته‌ای

مدّت زیادی است در خبرها می‌شنویم کشور عزیزمان ایران، درگیر مسائلی است که به پرونده‌ی «فناوری هسته‌ای» ارتباط دارد. شاید در نظر اوّل، فناوری هسته‌‌ای صرفاً به بمب‌‌‌های اتمی مرتبط شود که کشور آمریکا در جنگ جهانی دوم برای تخریب کامل شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن از آن استفاده کرده است؛ ولی این فناوری، استفاده‌های بسیار متنوّع و مفیدی دارد که به اختصار در این مطلب با آن اشنا خواهیم شد.
 

جایگزین سوخت‌‌‌های فسیلی

سوخت‌‌‌های فسیلی همچون نفت و گاز در طول سالیان طولانی به وجود می‌آیند و با حجم بالای استخراج آن، به‌زودی میزان آن کم و کم‌تر خواهد شد. پس اگر به دنبال جایگزین مناسبی برای آن باشیم، بهترین مورد، استفاده از انرژی هسته‌‌ای است. خوب است بدانید، انرژی حاصل از واکنش یک گرم اورانیوم معادل انرژی گرمایشی یک‌میلیون لیتر نفت خام است.
 

تولید برق

تولید برق در برخی کشورهای جهان به وسیله‌ی توربین‌‌‌های آبی و بادی انجام می‌شود؛ ولی فناوری هسته‌‌ای و استفاده از راکتورهایی که به نام «گداخت هسته‌ای» معروف‌اند، باعث شده که بتوان از انرژی ایجادشده در این راکتورها، که حتّی گرمایی سه برابر بیش از خورشید تولید می‌کند، برق تولید کرد. کشف انرژی هسته‌ای در جریان جنگ جهانی دوّم صورت گرفت و اکنون بسیاری از کشورها برای تأمین شبکه‌ی برق خود از این فناوری استفاده می‌کنند.
 

پزشکی و بهداشت

در بسیاری از کشورهای صنعتی ، از جمله ایران، از انرژی هسته‌‌ای در علم پزشکی استفاده می‌شود. از آن‌جا که برخی از بیماری‌‌‌ها، از جمله سرطان، در کشورهای درحال‌توسعه شیوع گسترده‌‌ای یافته‌اند، ضرورت تقویت پزشکی هسته‌‌ای در این کشورها، هر روز بیش‌تر احساس می‌شود. تولید ابزاری به نام رادیودارو و کیت‌‌‌های آن، برای تشخیص، تصویربرداری و درمان بسیاری از بیماری‌‌‌ها همچون بیماری‌‌‌های قلبی، مغزی، عفونت‌‌‌ها و التهابات داخلی و انواع سرطان‌‌‌ مفید است و از کاربردهایی است که با ورود فناوری هسته‌‌ای به دنیای پزشکی امکان‌پذیر شده است.
 

آب و منابع آبی

از تکنولوژی هسته‌‌ای برای شناسایی سفره‌‌‌های آب زیرزمینی و هدایت آن‌‌‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین از این فناوری در کشف و کنترل نشت سدها و ایمنی آن‌‌‌ها و همچنین در شیرین کردن آب شور و آب دریا استفاده می‌شود. استفاده از چنین سیستم‌‌‌هایی برای کشور ما، که در یکی از مناطق خشک جهان واقع شده، بسیار ضروری و حیاتی است.
 

کشاورزی و دامداری

در بخش دامداری می‌توان کارهای بسیاری را به کمک فناوری هسته‌‌ای انجام داد؛ از اصلاح نژاد تا کنترل و تشخیص بیماری‌‌‌های دامی.

در بخش کشاورزی هم می‌توان با کمک این فناوری، آفت‌‌‌ها، آلودگی‌‌‌های میکروبی و ویروس‌‌‌ها را به حدّاقل رساند و زمان نگه‌داری محصولات کشاورزی را افزایش داد.
 
همه‌ی این موارد، گوشه‌‌ای از رهاورد استفاده از انرژی هسته‌‌ای برای ماست. اگر بخواهیم در چند جمله این مطلب را جمع‌بندی کنیم، باید درباره‌ی مزایای انرژی هسته‌‌ای گفت:
 

  • سوخت آن تا قرن‌‌‌ها در دسترس خواهد بود؛
  • سابقه‌ی بی‌خطر بودن آن برتر از سایر منابع عمده انرژی است؛
  • مصرف آن هیچ آلودگی واقعی ایجاد نمی‌کند؛
  •  منابع باارزش سوخت‌‌‌های فسیلی را برای نسل‌‌‌های دیگر حفظ می‌کند؛
  • هزینه‌‌‌های آن قابل رقابت و هم‌چنان در حال کاهش است؛
  • پسماندهای آن را می‌توان برای مدّت زیادی بدون خطر کنترل کرد.
  • منبع: مجله باران

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها